ГласовеМнения

Литературата като стрийт арт

Когато четеш един текст, въображението ти започва да рисува картини – неминуемо е. Иначе няма как да възприемеш този текст, освен да речем като набор от синтаксис и морфология, казва Олесия

Идеята при нас е не да се опитаме да сложим илюстрация върху текста, а двете неща да съществуват паралелно, едното да не е за сметка на другото, а са в симбиоза и да съществуват равноправно, споделя Андон

Блогът на НОЩ/Пловдив започва да гостува редовно в "Капана", за да споделя акцентите, участниците и събитията, които в края на месец септември ще превърнат града ни в най-притегателната културна дестинация. Ето какво са ни подготвили днес. 

„Би било чудесно вместо чалга плакатите навсякъде, по улиците да има хубави страници и цитати от книги, да речем в плакатен формат, и така те да бъдат инкорпорирани в градската среда и ежедневието, за да започнат хората да се интересуват, особено от българските автори“. Около тези думи на Олеся Николова се завърта разговорът ни за симбиозата текст-изображение-улично изкуство. Поводът да се срещнем с Олеся и Андон Георгиев –Andonasty е поредното им участие в Нощ/Пловдив. Тандемът направи своя дебют през 2014-та година с проекта “Денонощия”,  а през НОЩ 2015 за пръв път представиха и “Manu Propria”. Сега в края на септември те ще ни покажат как една книга може да намери място извън лавиците на библиотеките и да заживее на открито в градската среда.

Към екипа на Олеся и Андон тази година се включва и Гергана Ковачева, която е програмист по професия и образование. Тя се занимава с hand lettering, калиграфия и векторни рисунки основно като фрийлансър и за свое удоволствие. “По буквите се ”запалих” от Стефан Чинов, Марчело Шултц и Джаксън Алвес; по векторите – от рисунките на Калоян Тошев и Кен Тейлър. Голям фен съм на графити изкуството, салатата от марули, рибата тон, „Трансформърите“ и „Викингите“. Приятелите ме наричат ”Мис хубави буквички”, което ме радва.” – казва за себе си Гергана.

Какво още научихме от Олеся и Андон за това съвместно участие в Нощ-та, четете из следващите редове:

Разкажете ни малко повече за проекта, който сте подготвили за НОЩ/Пловдив 2016?

Андон: Той е вдъхновен от проекта на Олеся Николова “Manu Propria”, в който тя обединява артисти от визуалното и литературното изкуство и показва нагледно как текста и изображението са обвързани смислово. Тъй като идеята, заложена в „Manu Propria“, даде силни резултати, които се дължат на многото и разноообразни артисти, а и имаше страхотен отзвук, решихме тази година да направим една цяла страница, базирана на концепцията за съчетаването на текст и илюстрация. Малко по-късно дойде и хрумването Гергана Ковачева да изпише текста по начин, който не може да се намери в папките с шрифтове, така че да бъде наистина запомнящ се и интересен.

Какви са приликите и разликите между сегашния проект и предходните му издания от миналите две Нощ-и?

Олеся: Проектът стартира в Юбилейното издание на Нощ-та преди 2 години и тогава идеята му беше на място да рисуваме и да пишем, а хората да ни задават по няколко ключови думи. Получи се много приятно, защото събитието беше директно насочено към посетителите, които си тръгваха със страничките, напрвавени от нас на място. След това решихме да направим проекта малко по-сериозен и да съберем български артисти, които пишат, рисуват и се занимават с фотография. Така искахме да съчетаем текста вече на едно по-професионално ниво, с по-задълбочени графики и фотографии. Миналогодишното ни участие в Нощ-та включваше прожекции на три части от “Manu Propria” на откритата сцена в „Конюшните на Царя“. Част от артистите, работили по проекта, присъстваха лично и имахме шанс да се опознаем и също така да видим самите страници сглобени, и то вече на живо, а не онлайн. В НОЩ 2016 ще участваме само с една страница от “Manu Propria”, която обаче ще бъде във формата на фототапет, който ще бъде залепен върху стена в градското пространство.

 

Андон: Решихме да използваме този подход, защото в Пловдив специално, че дори и в София и в другите големи градове из България, много рядко се вижда точно такъв „литературен стрийт арт“. По улиците се работи предимно със спрейове и с боя – норма, която ни се искаше да разчупим по някакъв начин.Черпихме вдъхновение от артиста Сам Шепард, по известен като „Obey Giant“, който навремето започва своята стрийт арт кариера наред с Banksy и други големи артисти. Той изрязва огромни по площ хартии, някои от които са шаблонно направени с изрязани форми и изображения в тях, а другите – чисто дигитално отпечатани с нещата, които иска да покаже. Като следваща стъпка Шепард търси удобни и големи сгради, където да ги залепи и ги слага така, че да се виждат отвсякъде. Идеята за хартия върху външен екстериор на мен специално много ми допада, защото ти позволява да видиш по друг начин уличното изкуство. Нашият проект ще е изграден от няколко огромни листа, които ще сглобят изображението, представляващо една страница от новата, пета част на “Manu Propria”. Засега ще оставим да бъде изненада къде точно ще е локацията с подходящата стена, върху която ще бъдат залепени тези листове…

Цялото интервю можете да прочетете в КАПАНА.БГ

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

Вашият коментар

Прочети също
Close
Back to top button
Изпрати новина