На крака пред откриващото събитие на Операта в Пловдив (ГАЛЕРИЯ)
Ще плачете за Мария от Буенос Айрес…
Спектакълът напълно задоволява жаждата за сериозно изкуство
Соня Попова
Екстравагантният площаден спектакъл и масовото откриване на годината, в която Пловдив с гордост и основание носи титлата Европейска столица на културата, отмина. Все още не са отминали упражненията по критика върху него от тези, които очакваха съдържателно културно откриване, но хоратаq които наистина го търсят и ценят бяха снощи в Градския дом на културата, където изпълниха до краен предел голямата зала, за да изживеят културното, дълбокото, интимното, светското, нашето начало.
Началото с откриващото събитие на Пловдивската опера – премиерата на спектакъла „Мария от Буенос Айрес“ от Пиацола, бе сред основните културни акценти през уикенда, които ценители сами избраха.
Още преди седмица ви предупредихме, че екипа на Операта подготвя взривоопасна смес. В неделя, на 13 януари, тя избухна в супернова – една продукция, която заявява безапелационно дълъг сценичен живот.
Ще плачете за Мария от Буенос Айрес…
Ще плачете, докато я живеете…
Ще плачете и ако не го направите…
Тя няма образ, тя е черно-бяла на тъмночервени петна…
Тя е жива, тя е мъртва, тя е призрака на всеки тъсерщ…
И няма как да бъде обяснена… Защото е рожба на нестандартна и смела режисьорка Веселка Кунчева, на хореографа Явор Кунчев. Облечена е в костюмите на сценографа Мариета Голомехова. На раждането ѝ асистираха Дима Димитрова, Ваня Далийска, Мая Лачева и Гергана Мантарлиева. Роди се с участието на Хора, Балета и Оркестъра на Държавна опера – Пловдив, под диригенството на Константин Добройков. Концертмайстор – Виеслав Новак; Бандонеон – Калоян Куманов; Репетитори: Ралица Ботева, Зарина Гетоева, Ния Недкова, Росица Димова.
Крайният резултат, мисля, положи само началото на една дълга съвместна колаборация между Куклите и Операта под тепета.
Шеметната Люси Дяковска грабна публиката със сценично присъствие и прекрасен глас.
Неуморният певец-разказвач на испански Момчил Караиванов постига абстрактен дует със сюрреалистичната поезия на Хорасио Ферер. Тя пък извира от цялото същество на Живко Джуранов, който буквално бълва силата на текста. И играта на Владимир Ников, от която ви става трудно да дишате на моменти, и изящния банденоист…
Няма начин да се задоволите с едно гледане, защото големия размах, оригиналните хрумвания, съвременното звучене, символите, метафорите… държат съществото ви като с камшик. Наистина може да разчитате само на сетивата и жаждата за сериозен театър и опера. Обещаваща, че всяко следващо гледане ще ви даде ключ към нови отговори от скоростния сблъсък с предишното, родил редица питанки.
Премиерата на танго операта „Мария от Буенос Айрес“ получи дълги адмирации от зрителите, изправени на крака.
Директорът на Операта доц. Нина Найденова бе поздравена за високите творчески постижения на екипа ѝ, за смелия избор на откриващо заглавие през сакралната 2019-а година. Сред официалните гости на премиерата бяха Н. Пр. Алберто Алфредо Мануел Труеба – извънреден и пълномощен посланик на Аржентина в България, генералният консул на Турция в Пловдив Хюсеин Ергани, заместник-министърът на културата Амелия Гешева и други международни гости, и партньори на ОФ „Пловдив 2019“, членовете на УС на фондация „Дом за Пловдивската опера“, водещи театрални и музикални критици от столицата, дошли с цял автобус.
Вижте още снимки от фоторепортажа на Александър Богдан Томпсън от премиерата:
Честита премиера! Искаме още!