Експертът смята, че малобройните проекти от Европа се дължат на българските законови изисквания към кандидатите
Има ЕСК, които имат преимуществото артистичният им директор свободно да избира какво да включат в програмата си
Обявяването на резултатите за едни е разочарование, а за други – много работа, така коментира момента на обявяване на класираните проекти по II и III отворени покани на Общинска фондация „Пловдив 2019“ Надя Гризо. Тя е член на журито и по двете заседателни сесии за артистичната програма на Европейска столица на културата Пловдив 2019. Надя Гризо е част от консултантския екип на Фондацията.
„Това е едни изключително важен етап от развитието на ЕСК. И мога да ви уверя, че за всеки град това е труден етап. Това е моментът в който за много хора идва разочарование, а за други идва момента за изключително много работа.“
Гризо е работила с много европейски градове. Между 13-16, които са кандидатствали за титлата, като между тях има и неуспешни. „Разбира се, всяка ЕСК трябва да намери своя собствен път, свързвайки всички интереси, амбиции и цели, които титлата провокира и естествено съществуват.“
Отворените покани са въпрос на избор за повечето от градовете, стана ясно от изказването на експерта. Някои ЕСК обявяват такива отворени покани , други – не. По думите ѝ, за българските и конкретно за пловдивските нужди, въпросът на избор дали да има или не отворени покани не е стоял.
„Има ЕСК, които имат преимуществото артистичният им директор свободно да избира какво да включи в програмата. Какво да попадне там и кое да бъде пренебрегнато и съответно самостоятелно да избере с кои партньори да си свърже, било то европейски или на местно ниво,“ разказа Надя Гризо.
В нашия случай имахме отворена покана, която успя да привлече много и интересни предложения, смята тя. Журито и екипът на фондацията са се надявали да има повече европейски партньори, които да са кандидатствали. Обясняват си тенденцията така : „логично е да има такива резултати, като се имат предвид изискванията, на които те трябва да отговарят в нашия конкретен законодателен случай в България.“
Независимо от нелеките процедури, от Пловдив 2019 са единодушни, че има добро количество и много добри идеи.
„Има много богат и активен културен живот в града и региона! За мен беше щастие да затвърдя това и да го преоткрия,“ възкликна Надя.
Като член на журито тя разказа, че са търсени специфични проекти с много ясна група изисквания и критерии. „Разглеждайки ги винаги търсехме релевантността с тези критерии, които са специално създадени за Пловдив 2019. Проекти, които да развият, например участието, публиките. Търсехме и се надявам, че открихме европейско измерение в проектите, както и такива, в които да видим как културата може да излезе от центъра и да намери същността си в периферията. Четейки проектите има много добри, но не отговарят на тези критерии,“ заключи Гризо.
Подробни резултати от втора и трета заседателна сесия на комисия по отворени покани на ОФ „Пловдив 2019“ за артистичната програма на Европейска столица на културата Пловдив 2019 може да видите в сайта на фондацията. Всичко, което може и/или можеше да се случи за 2019 вижте ТУК.
Кевин Спейси има два филма „Кула от карти“ и „Обичайните заподозрени“. Като чета за радостните преживявания на консултанта Nadja Grizzo се сещам единствено за тях