ГласовеМнения

Мозайката на Георги Божилов – Слона, в пощата, се руши

Части от мозайката вече са падали, а други са подложени на влиянието на дъжда

Мия Божилова: Няма как да бъда оптимист за културата и изкуството в Пловдив

Стефка Георгиева

Наследството на бележития за града ни Георги Божилов – Слона, се разпада пред очите на пловдивчани. Няколкометровата мозайка, експонирана в едно от фоайетата на Централна поща, е в покъртително състояние. Цели парчета от мозайката вече са паднали, оставяйки открити дупки в произведението на изкуството, което художникът остави след себе си. По други части от нея се виждат следи от вода, която е текла по цветните камъни, оставяйки бели следи, а някои са направо обезцветени. Това се дължи на течовете в покрива на пощата, които спокойно проникват през огромните дупки в тавана и спокойно пропускат дъжд и сняг в обществената сграда.

Припомняме, че Под Тепето няколко пъти писа за проблема с лошото състояние на покрива на сградата. Единствената промяна в ситуацията от януари до сега е, че ограниченията, които са поставени под опасния покрив, се разширяват, но ремонт така и не започна, а и не се знае кога изобщо ще се състои такъв.

По темата с унищожаването на мозайката на Слона, се срещнахме с неговата дъщеря – Мия Божилова. Тя сподели за Под Тепето, че не само мозайката, но и сграфитото на баща й, което се намира в Стария град, също започва да се руши. „Лошото е, че нямам проект за мозайката, имам само за сграфитото“, допълва Божилова. Тя разказа, че не е желателно, а е редно и двете произведения на изкуството да се реставрират. „Преди 7 или 8 години се опитах да разбера как стоят нещата и към кого да се обърна по проблема, но всеки вдига ръце и казва „Не е мое“, продължава да разказва наследничката на Георги Божилов.

„Не съм забелязала някой да полага усилия, за да запази изкуството в Пловдив. Колко години стояха „Кончетата“ на Димитър Киров, докато не се разпаднаха? Не съм видяла нещо, което да е в нормално състояние. След като не могат да съхранят мозайката, да се демонтира. Защо трябва да е в пощата? Ако трябва, аз ще и намеря място. Пък и там кой влиза, че да я види? Дори и да влезе някой в пощата, то едва ли ще й обърне внимание. Хората отиват да плащат там, не да взимат. За мен варианта за демонтаж е най-добър, но все още не съм мислила къде може да се премести. Тези дни се сетих за демонтаж, но може да се намери място, което да е по-достъпно за посетителите и място, което ще се поддържа“, предлага Мия Божилова.

Тя разказа, че мозайката за нея е сантимент. „Просто трябва да се намери някакво решение. Не мисля, че е чак толкова сериозен проблем. Да се намерят хора, които да я възстановят, ако не могат – да се демонтира. Има си и специалисти, и всичко. Това е безхаберие“, разказва с разочарование Мия, като допълва, че няма как да бъде оптимист за бъдещето на културата и изкуството в Пловдив. „Видяхме какво става с тютюневите складове, за тях най-много се шуми. Това посмъртно няма да стане до 2019-та. В Стария град колко къщи „отиват на кино“? Лошото е, че една част от тях са на Общината, но друга част са на хора, които не са в страната от години или пък са на концесия. Не знам какви договори подписват тези хора, но за да вземеш нещо, трябва да го поддържаш, да го възстановиш.“, допълва още Божилова. 

„Не знам какво можеш да покажеш от Пловдив, освен Античен театър, Римски стадион, един-два музея и това е. А може да има много повече. Изкуството просто не е приоритет. Съхранението на паметниците на културата – мием паметника на съединението на Великден. Ако това е съхранение? И после ухае всичко на цветя…“, завършва с разочарование наследничката на Слона.

Оказва се, че самата мозайка не е експонирана в общинска собственост. Сградата е собственост на Български пощи и все още не е ясно какво ще се случи с рушащото се произведение на изкуството.

Очаквайте продължение по темата!

 

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина