ГрадътКултураНовини

Четвърта премиера в програмата на OPERA OPEN 2021 на Античния театър

Провокативен прочит на „Дон Жуан“ от Моцарт отправя послания срещу насилието

„Дон Жуан“ от програмата на OPERA OPEN 2021 ще бъде първата опера от Моцарт, която се поставя на Античния театър от откриването му! Премиерата на 24 юли предлага силно провокативен прочит на полския режисьор Михал Знаниецки, който има над 120 оперни и театрални постановки по света,  и музикално завръщане към корените на Моцарт от диригента Диан Чобанов, който като виенски възпитаник прави всичко възможно с инструментален и вокален ансамбъл да се доближи до оригиналното звучене на операта. Помага му и Драгомир Йосифов на хамерклавир за речитативите. Ролята на вечния прелъстител се изпълнява от полския баритон Марчин Борниковски, партнират му Евгений Арабаджиев, Евгения Ралчева, Марк Фаулър, Светлана Иванова, Александър Носиков, Ива Ананиева, Николай Бачев. Хореографията в спектакъла е на Мариана Крънчева, хормайстор е Драгомир Йосифов, а концертмайстор на Оркестъра е Милена Липова.

Режисьорът изгражда цялата си концепция на базата на идеите в движението  #MeToo срещу насилието над жените. Целта е чрез изкуството да се отправи предупреждение към обществото – „червена лампа“ за остри социални проблеми, както и да се подскажат решения за справяне с тях, които са закодирани в произведенията. Според Знаниецки самият Моцарт е предсказал в операта си съвременния баланс в обществото, в който жените ще са водачи. Михал Знаниецки изправя Дон Жуан в „отчаян примитивен процес срещу невероятни жени. Модерни и смели. Силни да го последват и накажат. Силни дори да му простят греховете.“ Заедно с художника на декора Луиджи Сколио (Италия) той прави аналогии със „Сатирикон“ на Овидий и филма „Сатирикон“ на Фелини като пренася действието в термални бани като място на разпуснатост, в което водите измиват греховете. За целта на сцената е изграден истински басейн с римска мозайка, а Античният театър е преобразен с художественото осветление на Дариуш Албрихт и проекциите на Каролина Ячевич, в които са вплетени рисунки на сюрреалиста Рафал Олбински – специален гост на фестивала. Любопитна е трансформацията и символиката във втората част на постановката, когато действието се развива 40 години по-късно, а животът на остарелия Дон Жуан се е превърнал в истински „ад“.

Билетите за премиерата са изчерпани. „Дон Жуан“ ще бъде показан „на бис“ на 20 август.

Участието на полските артисти в спектакъла се осъществява със съдействието на Полски институт в София.

OPERA OPEN e част от програма „Наследство“ на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина