Николай Пловдивски с маникюр и замъглен от банкноти поглед в изложбата на Жабовски
Татусът на Бойко върху голо дупе и блудстващите духовници са провокация, а не скандал, казва художникът
Религиите ще бъдат унищожени, както пише в Библията, смята творецът
Пловдив е провокиран за едни. Скандализиран за други. Самият факт, че се говори за провокация и скандал е достатъчен, за да обърнем специално внимание на винаги острия и често болезнено прав и реален художник Аркадиуш Жабовски, който снощи откри самостоятелна изложба в галерията на Гладстон. В нея не е пожалил дори Дружеството на пловдивските художници, които са домакини на вернисажа му. Буквално гази разкъсаната от скандали православна църква, световният ред, комерса,бездушието. За изразни средства освен нетрадиционна живопис с много фалоси, духовници-изнасилвачи, марсианци в църковни одежди, вагини, авторът използва и натурални похвати- кръв, сперма, фекалии, истински череп. Строшената цигулка изобразява крушението на естетиката и духа пред чалгата. Срязаният човешки череп символизира продаването на човека на части, търговия с жени, с части на човека. Вече не сме едно цяло, вече сме раздробени. Просто търговска стока. Човек стана животно, уточнява Жабовски.
Телефонът до ГосподТръгнахме на разходка покрай картините и арт инсталациите на автора. А те започват с борбата на човек срещу световния ред и комерса. Световната криза я предсказах две години преди да настъпи. Аз я усетих и я нарисувах. Е, днес работите ми са актуални и хората цъкат с език, казва художникът и сочи картината на просеща баба, над която висят надписи на корпорациите и браншовете, които я лишават от достоен живот. Посланието е ясно- човек плаща за всичко, но не и за себе си. Притиснати сме отвсякъде. Хората остаряват самотни и бедни. Тъжни, огнетени, казва Аркадиуш.
Взел е на мерник всички религии, които според него, а и не само, са се превърнали в мощни корпорации. А човек търси утеха, търси духовна опора. Щом не я намира в съществуващите църкви, е готов дори да прекоси вселената. Крахът на религиите е предсказан от Библията. Аз не съм някакъв пророк. Те ще бъдат унищожени. Ще изчезнат всички, няма да има религии. Това е в Апокалипсисът, казва Жабовски и влиза в религиозната тема от изложбата си. В която Николай Пловдивски присъства често. Като „духовник“ със замъглен от банкноти поглед, с маникюр, отмерващ силата на агресията и държавната власт с тази на църквата. Като отчето, за което Ролекса и Аудито са по-важни от изгубените човешки души и страданието на хората. Гледам телевизия и рисувам. Чета и рисувам. Не нападам някого. Аз съм живописен телевизор, подчертава Жабовски пред една от картините, посветена на пловдивския владика.
Бурканчето със семенна течностНе е сложил цени на картините си. Защото не ги е рисувал, за да ги продава. А за да накара хората да отворят очите и сетивата си за всичко, което се случва около тях. Работите ми не са с комерсиална цел затова си позволявам пълна свобода в живописта. Не спазвам канони живописни, правя пълен хаос в картините. Знам, че мога да не продам нищо, но по-важното е да дам глас на изкуството.Досега са ме поздравявали всички, въпреки че от някои неща ги е заболяло. Но хората са ме подкрепили, няма и един, който да ме е обидил на изложбата.
Когато не можеш да рисуваш- никой не ти обръща внимание, даже да си направиш скандал. За да нарисуваш нещо скандално в кавички трябва да си го преживял. Провокативното те кара да мислиш. Не целя да обидя някого, а да питам какво става. Не търся слава. Обикновен художник съм. Рисувам си и ако някой се трогне- съм умен. Ако съм глупак- ми се присмиват или ме подминават. За щастие ми се случва рядко да ме подминават, казва художникът.
В галерията има няколко крещящо натурални творби. Като бурканът, в който е забита спринцовка, а в него плуват лепкави неща. Или стъкленицата с плуващи мъртви пчели. Това е символ на унищожената природа. Бурканът със спринцовката символизира ваксините, с които се стараят да ни съсипят здравето, здравеопазването, което е унищожено тотално. А пчелите- много обичам пчели. Човекът и системата обаче ги убива, допълва Жабовски. Изкарал е и мощи, като тези, които разнасят през ден в някои пловдивски храм. За разликата от техните, моите мощи са от месо, от истинско месо. Както е и този истински памперс, с истинска кръв. Както е и това бурканче с истинска сперма. Творбите, които са били заклеймявани във времето, сега са класически творби. Декамерон, например. Аз не искам да се превърна в класик, а да карам хората да мислят, това е, завършва Жабовски.
Мощите от месо
Счупената цигулка
Буркан за ваксини
Памперс с истинска кръв