Снежана Фурнаджиева: Галерията на Гладстон е история на града, не трябва да бъде бутана
Тя е едно изключително артистично строителство, което искат да заменят с мол, смята председателят на ДПХ и се стяга за протести
И насила да ни пращат в Дома на културата Борис Христов, няма да приемем- толкова е сух и безличен
Защо трябва да си разговаряме през медиите с г-н Тотев, пита шефката на Дружеството на художниците и допълва, че не вярва на кмета
Снежана Фурнаджиева, председател на Дружеството на пловдивските художници
Днес стартирахте подписка за запазване на галерията на Гладстон…
Да, днес стартирахме подписка за запазване на нашия дом. Освен това свикваме събрание на 16 април. В случай, че не се обърне внимание на исканията ни, ще започнем протести.
Какви са конкретните ви искания?
Исканията са няколко. Първото искане бе за ремонт. Казаха, че ще правят ремонт, но сега стана така, че ще строят нова сграда. И всичко това без нито един разговор с нас. Без нито едно мнение на художниците, които населяват тази сграда от 40 години. Които са 100-годишно дружество. Които не искат да се бута тази сграда, защото тя е история на града. Това строителство е толкова артистично, толкова оригинално, а ще бъде заменено от един стерилен мол, който не би седял добре тук. Нещо, което няма да хареса нито на града, нито на нас. 18 метра сграда ще закрие ландшафта на града. Не е помислено, не е коментирано със специалистите. Архитектите, с които разговаряме, също са много против един такъв тип строителство. Така че нека първо се поговори, а после да се действа. Не е хубаво да си разговаряме през медиите с г-н Тотев, след като можем да се срещнем и поговорим. Никой не е помислил за това къде ще отиде дружеството през това време. Тъй като такова пространство няма. Нито едно пространство не може да събере 400 художника. Това означава ние да замразим дейността си и да не можем да работим поне три- четири години. Защото това, че ще се построи тази сграда за 2 години, ми изглежда несериозно. Нито проект е направен, нито международните конкурси са готови. А и за какво са те- да се пръснат много пари ли? Ние пловдивчани, художниците имаме думата какво искаме. Ние искаме да си останем тук на безсрочен договор, в който да няма ангажиращи клаузи за хиляди левове. Винаги са ни го давали безвъзмездно това пространство, без кръвен данък от 12 хиляди лева както се реши последно. Ние искаме сигурност, че си оставаме тук. А след това не искаме да се говори за бутане на сграда, която ще издържи още 110-150 години. Арх. Мерджанов, който е проектирал галерията, всеки ден е при нас и ни разказа, че това е това е най-здравата и стабилна сграда, вкопана пет метра в земята.
Но нали е временна постройка?
Временна е наречена тогава, при онези условия, тъй като е имало план за разширяване на Гладстон. Такова очевидно няма да има. Сега тя може да се превърне в постоянна сграда с един хубав ремонт, с едно стягане с модерни и съвременни материали. Ако дойдат при нас ние ще обясним от какво има нужда. Нека и специалисти чуат от общината. Тогава галерията ще стане сграда, която може да посреща наистина международни изложби.
Да разбираме ли, че не вярвате на кмета, че ще бъдете върнати тук и след вдигане на нова Градска художествена галерия?
Да, не вярваме.
И сте скептици относно бъдещата визия на тази нова сграда?
Да. И сме твърдо против унищожаването на тази страхотна галерия. Тя е история в този град. Тя е с изключително оригинална архитектура. Има ли нужда от нещо ново, сухо и безлично като Дома на културата Борис Христов. И да ни го дават целия дом, насила не бихме влезли там.
Какви действия сте готови да предприемете в знак на протест?
Ще го обмислим на събранието си на 16 април. Искам да чуя и колегите, да получа и тяхното мнение как точно да действаме. Ние вече получихме писмо от Министерството на културата, от Съюза на българските художници, те ни подкрепят. Подкрепят ни още архитекти, театрали, всякакви творчески гилдии. На всички вече е омръзнало нещо да се копне, да се остави на дупка, да се хвърлят пари по проекти, да няма резултат, или ако има, той да е неприятен за града. Трябва да се спре това нещо. Много уважавам г-н Тотев, той направи едни много хубави неща за този град. Аз не съм черногледа, искам да се разбере. Но съм човек, който защитава искрено интересите на гилдия със 100-годишна история, която заслужава малко повече внимание и уважение.
Сценарият на индж. Иб. Тотев (и шайка с кукловоди) е както обикновено КРИСТАЛНО ПРОЗРАЧЕН: под предлог, че устройват ГХГалерия за постоянно те ша цунат имота на Главната със Нотариални Магьосничества (Жрец МУТРОполит Никола Методич). Чичовото както винаги стръвно ша подкрепи Маминото. Пловдивската Концертна зала какво я сполетя, та музикантите ги навряха в “балабановата” Хаджи Лампша? Франкенщайн пред Профсъюзния. Кръгови. 118 метра тука. Хвала!
Сградата е правена от и за СБХ, а не за „ДПХ“ които навлеци (400 глави, мале
мила, горкото Пловдивче = затова нивята буренясват!) са се намърдали без никакво основание,
нито ЦЕНЗ.
СБХ беше организация на дипломирани от Академията и то
далеч не всичките (само изявените; правеха се ЧИСТКИ периодически, за ваше сведение!),
докато сега ДПХ е нелегитимна сбирщина на самозванци-менте, които ни
залъгват с ЧАЛГА
Напълно подкрепям г-Жа Фурнаджиева и живеяк в квартала. Ще се включим в подписката и протестите! Не искаме още една грозна сграда като мола!
Ето, видите ли, сградата е отвратителна и трябва да се премахне. Никой не се сеща какво ще стане с района, ако се появи някакъв огромен мастодонт. Дай да рушим, да премахваме, за да излиза по-скъпо после и да има повече пари за нас. Тази община харчи безумни пари за интереса на кмета, а не прави нищо за гражданите и тяхното удобство. ЕТ Тотев
Окаяното състояние се дължи на интереса на кмета, който иска да завърти няколко десетки милиона за нова сграда на същото място. Сградата е собственост на общината. Иска да прави конкурс за проект, с който ще се опита да спечели одобрението на гражданите.
Тази сграда е уникална, единствената по рода си с изцяло стъклен покрив. БЕЗУМИЕ е да се руши да се строи няколко модерно изчадие от 18 метра. Толкова по-лесно е просто да се ремонтира, толкова хубава може да стане. И само за справка, художните едвам се издържат, че да ремонтират сградата, в която са настанени от общината, това е нейно задължение. Не всичко ново е хубаво и не всичко старо е лошо.
18 метра, това е 5 – 6 етажна зала, едно, че Тотев прилага познатата схема, да я оскъпи до максимум, за да има повече и за него, но зад това се крият същите планове, като с построяването на 30-метрова офис сграда на мястото на кино Космос. Художниците сигурно ще получат само партера.
Честно казано и аз не виждам нищо красиво в тази сграда. Няколко пъти ходя на изложби там и повече се впечатлявам от окаяното й състояние, отколкото от картините. Освен това и като пространство е малка. Трябва да се обнови, да се разтраси, разшири, но пък чак 18 метра…. Има нужда от по-арт и по-разпознаваема и цветна фасада
последно време наблюдавам активиране на хора с фамилии от близкото розово социалистическо минало и пълна ретроградност
След като е история и Ви е толкова скъпа, защо е в това състояние – отвратителна порутена и течаща от покрива сграда на пъпа на Пловдив! Трябва да бъде БУТНАТА, а Ви да престанете да живеете в перйода преди 1989 година!