Марк Фаулър вкарва операта в училищата
Проектът цели да завладее младата публика и да промени мирогледа й
Паулина Гегова
През последните години България доказа, че операта не е архаично изкуство и към него все още има интерес. Този интерес се разширява все повече. По този начин операта се възроди от пепелта, пускайки корени не само във възрастните, но и в по-младите.
Най-новият проект на Държавна опера Пловдив е „Опера с Марк”. Марк Фаулър бързо се превърна в един от любимците на пловдивските почитатели на изкуството. Австралиецът пристига преди 10-тина години в България именно заради операта. В последствие животът го отвежда до Пловдив, а той е изключително щастлив, че работи именно тук.
Пловдивският екип е най-добрият, на който съм попадал. Той се грижи за зрителите си, поставя ги на първо място пред всичко останало. И доказа, че операта не е само за аристокрацията, а е достъпна на всеки и навсякъде, казва Марк и е напълно прав. Пловдивската опера не веднъж излезе на улицата. Сега тя влиза в училищата или по-точно казано, привиква училищата към себе си. Идеята „Опера с Марк” се ражда преди една година, а неин инициатор е директорът на институцията Нина Найденова. Тя е насочена към тийнейджъри от 12 години нагоре и се стреми да им покаже красотата на оперните спектакли.
Проектът е голямо предизвикателство. Тийнейджърската възраст е най-трудната от всички. В тези години младежите трудно се вдъхновяват, мислят за много други неща. Искаме да им покажем, че операта не е скучна, а може да бъде забавна и въодушевяваща. Самият аз мислех, че операта представлява само пълни хора, стоящи на едно място, докато не отидох за първи път. Бях на 17 и всичко се промени. Толкова ми хареса, че веднага тръгнах на уроци и подготовки за музикалните къщи. Но аз смятам, че ще пожънем успех.
Спектакълът, чиято премиера е във вторник в Дом на културата „Борис Христов”, представлява сблъсък на две личности – един За операта и един Против. Те влизат в диалог един с друг, опитвайки се да изкласят, докато постепенно не влезнат в образите на главните герои от „Любовен еликсир”. От там нататък започва представяне на откъси от постановката, в които участват 150 човека. Стремежът е да се покаже, че операта не е само драма, а показва части от истинския живот. „Любовен еликсир” е избрана защото концепцията е много свежа. Прилича повече на мюзикъл с много движение. Освен това любовната история много по-лесно може да докосне един младеж и евентуално той да се открие в персонажите и техните преживявания. Както и да покаже на тези юноши, че музиката, декорът, те могат да те отведат на едно ново място, дори и само за час и нещо.
Цялата статия може да прочетете на КАПАНА.БГ