Фестивал “Черната Кутия” – сцена на световния театър и съвременен танц в Пловдив
Целта е да популяризираме и работата на артистите, които творят в Пловдив, казва артистичният директор на международното събитие Слава Младенова
В продължение на 8 години Международният фестивал за театър и съвременен танц ”Черната кутия” изгради своя публика от Пловдив, страната и чужбина, а благодарение на международната си популярност и авторитет даде възможност зрителите да се срещнат с театрални и танцови трупи от над 40 страни от 4 континента.
Заедно със „Сцена на кръстопът” и „Двама са малко – трима са много” той е сред трите най-големи фестивали, родени, отгледани и създали традиция в Пловдив. Заедно те превръщат града ни във водеща национална и международна сцена за театър и съвременен танц.
Фестивалът работи с изключителната подкрепа на Община Пловдив и Министерството на културата както и с редица посолства и чуждестранни културни институти. Той е ярък пример за публично-частно партньорство с Община Пловдив. Днес цената на всеки един билет за неговите представления струва на пловдивския данъкоплатец едва 25% от реалната му стойност. Това е особено важно, като се има предвид изключителната класа на гостуващите на фестивала театрални и танцови трупи от цял свят. Селекцията за 8-то издание на фестивала е респектираща – направена е сред 410 апликации за участие от 18 страни. Черната кутия стартира на 31 май в Градския дом на културата Борис Христов от 19:00 с един вълнуващ танцов спектакъл “BOB’ART” на Opinion Public Company – Белгия. Разговаряме с артистичния директор на фестивала Слава Младенова:
-Нормално е при такова високо ниво на началото да започнем разговора ни с въпрос за селекцията, с нейните принципи и цели. Какво бе водещото в нея?
-Водещото, както и през миналите години, е желанието ни да покажем световния театър и танц каквито се случват в момента, във всичките новаторски, както и по-класически търсения. Това са състави и трупи на изключително професионално ниво. Всички те са селектирани на престижни международни форуми и носители на международни награди.
-Следва ли някакъв образец на развитие фестивалът и кой е той?
-Да. Фестивалът изхожда от българската фестивална традиция, но има много елементи по отношение на неговото планиране, логистика, международна комуникация, които взаимствах от световния опит. Аз живея и работя в Монреал, Канада – един от най –развитите фестивални центрове в света. Проучих и приложих много неща от фестивалните практики и преди всичко от един, с който имам контакти – FTA (Festival TransAmériques) – един от най-големите фестивали за съвременен театър, танц и пърформанс в Северна Америка.
-Към какво се стреми Черната Кутия?
-Към ярки, оригинални, далеч от клишета постановки, тези с вълнуващи и запомнящи се идеи и изпълнение.
-Прави впечатление, че във всяко издание има пловдивско участие.
-Целта е да популяризирам работата на артистите, които творят в Пловдив. В уеб сайта ни информация за тези трупи и състави присъства целогодишно в програмата от различните фестивални години, а сайтът се посещава от много хора от цял свят. Това е чудесен начин пловдивските творци да представят работата си и е голяма международна реклама за самия Пловдив. А има и още нещо – някои от творческите продукции на пловдивските театри са на изключително ниво. Като например това на тазгодишния участник на фестивала – постановката „Вграждане” на Куклен театър Пловдив.
-Какво е продължението на фестивала след самото му провеждане?
-Ние сме горди че през годините създадохме траен и нарастващ интерес към международното танцово и театрално изкуство. Имаме своя публика, която въпреки кризата е на представленията. Има и още нещо – с оглед на финансовите ни възможности подкрепяме и полупрофесионалното, и любителско танцово изкуство в Пловдив. От няколко сезона извън фестивала в Националното училище за сценични кадри работят по наша покана хореографи- специалисти от чужбина. Провеждат се уъркшопи и в ПУ, като на студентска сцена се играят и някои от спектаклите в рамките на фестивала.
-Какви възможности дава този фестивал на пловдивчани?
-Този фестивал е едно скъпо занимание, но не за данъкоплатеца, а за нас като организатори…Дава възможност за среща с модерния световен театър и танц идващ от далечни географски ширини. Tази среща иначе би била невъзможна поради огромните разстояния и скъпа логистика, които правят трансфера на подобен тип представления почти невъзможен.
-Къде може да се закупят билети за представленията?
-Билети за всичките представления могат да се закупят на касата пред Община Пловдив.
vkHSPC Im grateful for the blog post.Really thank you! Great.
С нетърпение го чакаме! В лицето на Олга Костерина,преди две години се насладих на най-забележителният и вълнуващ съвременен танц,който съм гледала.Сигурна съм ,че отново ще гледаме нещо впечатляващо!