Изложба показа архитектурния модернизъм – красиво стопанисван или изоставен на разрушение
Пловдив е представен с няколко красиви частни сгради, специфични за периода
Десетки пловдивчани уважиха откриването на изложбата „Български архитектурен модернизъм: Образци от 1920-те, 1930-те и 1940-те“ в Тотал спорт в Тютюневото градче. Представени са над 30 сгради от цялата страна, представителни за архитектурата на модернизма между двете световни войни. Пловдив е сред градовете с най-много представителни сгради, като акцентът е върху частните домове, специфични именно за нашия град.
Изложбата бе открита в петък вечер. Автори са Васил Макаринов – изкуствовед и дългогодишен изследовател на архитектурата и Теодор Караколев – журналист, който също от няколко години се занимава с проучвания в сферата. Двамата са обединени в изследователската група „Български архитектурен модернизъм“. Изложбата е продукт от дългогодишните им изследвания, които продължават работата на проучватели в предходните години – най-вече арх. Любинка Стоилова. Част от представените сгради са известни – като Морското казино в Бургас от арх. Виктория Ангелова-Винарова или комплекс „България“ в София на арх. Станчо Белковски. Други обаче не са популярни и надеждата на авторите е именно чрез тяхната работа да бъдат популяризирани – например Минералната баня в Ямбол от арх. Александър Куртев или цялостното творчество на арх. Захари Илиев.
Това, което отличава Пловдив са частните домове. Градът е бил най-богатият в страната след София, но поради жилищната криза след Първата световна война, там постепенно се ограничава свободното строителство и се задължава сградите да се строят на калкан. Така къщите, които са на свободен терен с голям двор са по-малко от тези в Пловдив, разказаха авторите. Подбраните сгради от нашия град в изложбата са къщата на Протохристови на Трихълмието от арх. Димитър Попов – чието творчество като модернист тепърва ще се популяризира още повече, къщата на Каишеви на Сахат тепе от арх. Грозев, изключително изчистеният модернизъм в къщата на Елена Рашко Николова на ул. „Артилерийска“ от арх. Стефан Тодоров и къщата на Малапел на ул. „Пастухов“ до Музикалното училище – от архитект Христо Пеев, също много изчистена и представителна за модернизма сграда.
Изложбата, която е финансирана от Централния фонд за стратегическо развитие към НБУ, ще остане в Тотал спорт до средата на януари. След това тя ще продължи обиколките си в страната. Тя вече беше представена във Варна, Бургас, Казанлък, София и Стара Загора.
Така и се е забравило името на архитектКата изградила върху „Янгънлъка“ (=Пожарището от Чалъковите къщи / Таксим тепе) рядко елегантния комплекс на Първа Девическа Гимназия (= Образцовата Прогимназия с Учителски Институт =АМТИИ „академия“). МНОГО ВАЖНО Е ВАРВАРИТЕ =ОРЕЛ,РАК,ЩУКА= ГОСПОДАРИ ПОНАСТОЯЩЕМ (СЪСИПАЛИ ОТ НЕМАРА МАСИВНОТО ЖЪЛТО У-ЩЕ!) ДА СЕ ПРИНУДЯТ ДА ОТВОРЯТ ГЛАВНИЯ ВХОД ОТКЪМ СВ. БОГОРОДИЦА
Идиотското словосъчетание „тютюнев град“ е изг*зица на софиянските навлеци. Имаме БИВШИ ФАБРИКИ в Града, никакво с. Тютюн, нито гр. Тютюн, избършете си лигите! А, и най-важното: това са си частни имоти (по нотариални актчета!) и никой да не се опитва да ми НАТРЕСЕ НА МЕН-ТЕБ-НАС данъкоплатците да им берем гайлето, пък филанкишиите Тарикати да оберат парсата / ползите