АктуалноГрадътКултураНовини

С две години закъснение: Правят достъп за инвалиди до ГХГ

Трудноподвижни лица най-накрая ще може да разгледат обралата куп награди сграда на Градска художествена галерия на ул. „Съборна“. Това става ясно от обявеното начало на ремонта на площадното пространство около сградата.

Всъщност, живот и здраве, това ще стане след година и половина. В действителност това е повече от две години закъснение след последния отложен краен срок, който беше края на 2022 година. Оригинално ремонтът и обновяването на сградата започна през още през май 2019 година и трябваше да завърши в началото на 2020 година. В действителност сградата бе открита с две години закъснение през април 2022 година, но с частично ремонтиран двор – без реален достъп за трудноподвижни лица и струпани купища боклуци и строителни материали до входа.

Сега с т. нар. Етап 4 ще бъде осигурен качествен достъп на автомобили и възможност за достигане до сградата и без изкачване на стълби. Проектът за етап 4 е разработен от арх. Иван Костадинов и арх. Росица Митева, проектантско бюро „АРКО Студио“ ООД и проектантско студио „КО-арх“ ЕООД, и се отнася до преустройство на двора към сградата на ул. „Съборна“ 14А  в градина – открита експозиция. Проектът се финансира от Община Пловдив и е на стойност 357 000 лв. с ДДС. Срокът за изпълнение е 18 месеца, съобщават от местната власт.

Още при откриването на галерията през 2022 година получихме официални отговори от Община Пловдив, че в бюджета има заделени средства за дворното пространство с два „амфитеатъра“, детска площадка и още – но нищо от това не се случи през миналата година, както и първата половина на тази. Със сега зададения срок, ако бъде спазен, най-накрая сградата ще се сдобие с адекватната си визия, поне отвън, в началото на 2025 година, вместо в края на 2022 година.

Ето и още подробности за проекта от съобщението на Община Пловдив:

Отново целта е създаването на обширно, ненатрапващо се, но съвременно площадно пространство, наситено с възможности за разнообразни функции. Проектът следва основния принцип, залегнал в предишния трети етап – създаването на свободно достъпно обществено пространство в паркова среда. Достъпът на автомобили за хора с увреждания, на линейка, както и на автомобили за обслужване на сградата става посредством рампа от усилена настилка с наклон 13-15%. Целта на проектантите не е създаването на автомобилен път, а пешеходна рампа, продължаваща наклона и свързваща уличната мрежа в Стария град с двора на галерията. Достъпът за автомобили ще е ограничен само за такива от цитираните по-горе типове и няма да е непрекъснат. Предвижда се и изграждането на стълба на мястото на съществувалата такава за случаите, когато е необходимо да се раздели трафикът на хора и автомобили. При събития като прожекции и спектакли на открито са маркирани 3 места за разполагане на инвалидни колички на ниво-достъп на автомобили за превозване на хора с ограничени двигателни възможности. Предвижда се изграждането на метална конструкция за екран в близост до западната граница на двора.

След приобщаването на имота се появи възможността да се създаде дворно пространство, имащо вход/изход към Стария град от две места. Това позволява непрекъснатост на потока от хора и избягването на тупикови зони, което превръща двора от изолиран площад в част от уличната мрежа на Стария град“, подчерта арх. Петко Костадинов.   

Стълбата и рампата до входа на имота отвеждат пешеходеца до открит площад. В зоната до съществуващата калканна стена на сградата в съседния имот се предвижда разполагането на екран с размери 610/330 см., върху който ще могат да се правят прожекции от всякакъв тип. Електрическото захранване на елементите, необходими за прожекциите (проектори и др.) ще се осигури от сградата на Градската художествена галерия. Зрителите ще бъдат правостоящи или седнали на свободно разположени върху площада преместваеми столове, както и на стъпаловидните бетонови места за сядане срещу екрана. Силната денивелация в източната част на двора дава възможност за терасирането му в тази част, подобно на проекта за Етап 3. В зоните на прехода между отделните тераси се обособяват места за сядане, подобно на местата за сядане в открит театър.

Проектното решение за двора, както в Етап 3, така и в Етап 4, е подчинено на запазването и засилването на доминиращата роля на сградата на галерията. Терасите, които се изграждат в западната част на имота следват естествения наклон на терена и по никакъв начин не нарушават погледа към сградата. Предвижда се всички елементи в тази част на двора да бъдат изградени от същите материали, като в Етап 3 – стълби, места за сядане и подпорни стени от видим бетон; настилки от емблематичните за Пловдив употребявани сиенитни павета; парапети от топло поцинкована, прахово боядисана стомана с ръкохватка от хром-никелова стомана. Използваните детайли за елементите на градския дизайн са идентични, като тези в Етап 3, за да се постигне въздействието на единно обществено пространство. Едни от най-детайлно разработените елементи са парапетите, при които е търсено съвременно, но и монументално въздействие, близко до това на сградата. При всички останали елементи е търсен ненатрапващ се, но съвременно въздействащ дизайн, който да не доминира над сградата, но и да не се опитва да я копира сляпо.

При осветлението отново са следвани принципите от предишния етап – ниски и дискретни градински осветителни тела, осигуряващи достатъчна осветеност, но без да доминират сградата. Основната му роля е да маркира подхода към площадното пространство и отделните тераси и да не разсейва зрителите от провеждащите се прожекции. Единствените високи осветителни тела са разположени до входната рампа, тъй като там не закриват погледа към сградата и дават по-добра осветеност на подхода към двора, отвличайки фокуса от калкана на новопостроената сграда в съседния имот от югозапад.

„Проектът предвижда формиране на рамка към архитектурния обем от дървета с интересно силуетно въздействие. Основната цел при композирането на високата растителност е осигуряване на непрекъсната визуална връзка към фасадата още от най-ниската точка на подхода към нея. Затова в тази част от двора е предвидена предимно ниска растителност. Високите дървета са изнесени към периферията на обекта и на места, където ще създават сянка към местата за сядане“, разказа още арх. Петко Костадинов.

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

8 коментари

  1. Така амбициозно замислени, богато разработени и напоително прехвалени от ПодТеЛето „подобрения“ променят ТРАДИЦИОННИЯ ОБЛИК на Старините – – – които може би и да не са съвършени, но са ни привични, свидни и носталгични…

    Някои г-ци МУТРеси може и да поръчат (и ПЛАТЯТ!) на сем. Костадинови за асансьор до Небет Тепе или за асфалтиране на Хисар Капия да не си кълчат токчетата обаче …намираме това за неморално, г-не Валентинов!

      1. Оня РОЗОВият съчиняваше от Понеделник Пазаря мастодонтът му да протегне асансьор до върха на Тепето.

        Б.*р*вославна „Църква“ Лимитед БЛАГОСЛАВЯ…

        ПодТеЛето …ПРОСЛАВЯ

  2. Мрън, мрън, мрън, оплюваме и хубавите неща, защото такава ни е директивата от АзБ! Мрън, мрън, мрън, тепето, мрън, мрън. Под тепето само мрънка предизборно, защото Под Тепето прави каквото кажат АзБ и Прокопи

    1. напротив, най-добре да не се въвеждат в Старината такива неуместни …изг7зици, които НЯМА ДА СЕ ПОЛЗВАТ (проверете колко работа са свършили / колко вежди са изписали) а само провалят впечатленията, подобно на бетонните тайвански „античности“ с които ставаме за смях…

      Никакви „инвалиди“ няма да се втурнат към ГХ“Галерия“ – която си беше честно и почтено УЧИЛИЩЕ.

      (Апропо, за Жълтото Училище нещо СЪЩЕСТВЕНО няма ли да напишете, г-н Валентинов?)

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина