Ателието, в което не е препоръчително да сe държите като слон в стъкларски магазин
Според историческите изследвания първите данни за производство на стъкло датират около 3500 години преди новата ера в региона на Месопотамия и Египет, а според римския хроникьор Плиний още преди 5000 години финикийски майстори в региона на Сирия са можели да обработват материала.
В Европа този занаят свързваме най-вече с Венеция и малкото островче – Мурано, като там пазели в абсолютна тайна начина на създаване на прочутото венецианско стъкло. Постепенно в континента открили и навлезли най-различни техники за обработка, а през 1980 г. употребата и производството достигнали до истинска революция.
Е, днес в Пловдив никой не крие тайните на стъкларството, но и досега то си остава на границата между занаятчийството и промишлеността. Майсторите в Града под тепетата се броят на пръстите на едната ни ръка, а дин от тях откриваме в ателието му в квартал Капана и попадаме директно в света на най-крехките и чупливи прозиведения. Тук не е добра идея да се държиш като слон в стъкларски магазин, защото само една грешна стъпка и нещо, правено с дни, може да бъде разпиляно на парченца.
Всъщност, за Илия Йончев стъкларството не е бил първият избор на професия, но постепенно от хоби се превръща в неговото призвание към момента. Може да направи всякакви огледала, стъкла, специални тавани, душ кабини и какво ли още не…И то не само в България, а е стигал дори до Нова Зеландия със занаята си. Голяма част от обектите в Старинен Пловдив са реновирани от него, а друг култов негов проект е реставрацията на часовника на Джумаята.
Откраднал си е работата в Турция и известно време е бил чирак там, а преди две години отваря и ателие в Капана, където клиентите могат да видят част от работата му. По време на пандемията пък, е провеждал работилници на живо за всички, които искат да узнаят как се случва цялата магия.
Истината е, че стъкларството изобщо не е лесен занаят и за да боравиш с материала се изисква много хамалство, къртовски труд, внимание и дори противопоставяне на гравитацията – в моментите, когато монтираш нещо на десетки и дори стотици метри височина.
Със съжаление, споделя, че мераклии за чираци в Пловдив няма и в момента само двама са майсторите тук, които могат да създадат такива изящни предмети от стъкло. Това е много крехък материал, за който се изисква истинско търпение и концентрация по време на работа. Често клиентите не разбират това и Илия си е събрал цяла „торба“ анекдоти, с които може да разсмее всеки посетител. Изпълнявал е всякакви проекти и нищо не го плаши. Със сигурност, ако бързо разберете хумора му, искрено ще се позабавлявате, докато разглеждате ателието. Постоянно хвърчи по задачи и обекти, но ако държите това, което желаете да се получи от стъкло – задължително го посетете се вслушайте в опита му.