Пловдив – моторът на съвременното изкуство
Баня Старинна посреща 18 автора, които работят на международната сцена, като някои от тях световно признати
21-вото издание на Седмицата на Съвременното Изкуство в Пловдив се открива тази вечер от 19 часа в Център за Съвременно Изкуство – Пловдив, Баня „Старинна “. Изложбата ще продължи до 08 октомври 2015 г. "Зрели и Бесни" е нейното заглавие и е дело на работещия във Виена български куратор Борис Костадинов.
Най-старото събитие в областта на съвременното изкуство в страната се осъществява с подкрепата на Община Пловдив и се развива като част от програмата на кмета Иван Тотев за разработване на културните пространства , приобщаването на нови публики и осъществяване на международен културен обмен.
Часове преди официалното откриване на Седмицата, разговаряме с Емил Миразчиев – управител на Фондация ”Изкуство днес” – инициатор и основател на Центъра за съвременно изкуство в баня Старинна в Пловдив.
– Каква ще е Седмицата тази година?
– Тази година е 21во издание, което вече означава 21 години съвременно изкуство в Пловдив, а това вече е нещо много сериозно. Центърът се стреми да показва много високо качество, затова каним куратори със широк поглед върху световното съвременно изкуство. Тази година сме поканили Борис Костадинов, който зададе темата „Зрели и бесни“. Той е подбрал 18 автора, които работят на международната сцена, някои от тях световно признати – техни творби могат да се видят на най-големите форуми в областта. Тази седмица, която вече продължава и месец придобива една много широка популярност, от чужбина вече имаме интереси от хора, които искат да разпространяват този проект.
– Винаги ли Седмицата е била с международно участие?
– Да, през 1995 година имахме немски и холандски участник. седмицата започна много спонтанно, но това , което сме искали и сме знаели, че ще стане е, че се изисква дълъг период, за да добие популярност. Тогава не се знаеше какво означава думата куратор, а сега наистина виждаме как след 20 години за съвременно изкуство се говори много. Тъй като нещата често са изпреварвали времето си, ние се стремим нашата – пловдивската публика да бъде информирана и образована, затова правим и тези модули – кураторски тур и тур със специалисти , където се обясняват на ученици и млади хора самите произведения и контекста на това съвременно изкуство.
– Културният обмен, който се осъществява по време на фестивала е в синхрон и с политиката за развитие на Пловдив като Европейска столица на културата…
– Да, започвайки работа в Центъра ние разработихме една резидентна програма, която е единствената в страната в областта на визуалното изкуство, по която артисти и куратори имат възможност да дойдат в Пловдив , да опознаят културната среда и да реализират произведения тук специално за случая. Дори наградата на видеофестивала Фасада не е финансова, а е едномесечен престой на резидента с възможност да работи тук, да опознава средата, да се осъществи контакт между твореца и различните култури. Освен това ние работим и с много партньори – 200 института ни подкрепят, стотици творци които са минали оттук… Чувал съм как студенти, току що завършили във Виена или другаде по света разказват как техния професор им разказва за Баня Старинна, където е участвал в изложби… Центърът е много известен по света. Отворени сме към проекти, спечелили сме около 6 Европейски проекта, последният ни е по Норвежката програма – Фестивал на светлината, който ще бъде реализиран през май месец 2016та година.
– Как започнахте преди 21 години?
– Първите няколко издания организирахме с гол ентусиазъм. След това имахме финансиране от 2000 лв, което продължи може би 10 години , след това стана 6000, а от миналата година имаме общинско финасиране от 25 000 лева, благодарение на което в тазгодишното издание повечето от работите ние сме продуцирали. По високия бюджет позволява и на повечето автори да дойдат и да направят своите творби на място – специално за това пространство и специално за тази тема, което е много важно и държи на много високо ниво събитието. В края на краищата резултатът е, че предлагаме високо ниво съвременно изкуство. Невъзможно е Седмицата на съвременното изкуство да се случва без взаимодействието на Общината. Не напразно създадохме сдружение Изкуство днес с общинско участие, в самия устав и във всичките ни правила фигурира заместник кмета по културата, за да може да има синхрон в действията, защото сградата е общинска, а ние влагаме много усилия, за да развиваме тази дейност.Радвам се, че настоящата администрация в лицето на кмета на града инж. Иван Тотев оценя нашия труд и разбира значението на това гражданите да са съвременно информирани.
– 21годишната история на събитието не го ли прави едно от най-устойчивите в града и страната въобще?
– Да, това е единствения международен проект за съвременно изкуство в страната и единствения такъв център. Той се припознава като генератор на процесите в съвременното изкуство.
Пловдив може да се гордее, че е моторът на съвременното изкуство!
„Пловдив – моторът“ е ДВУТАКТОВ, какиното