Режисьорът Асен Шопов: Пиесата „Майстори“ казва „Стига! Стига с това безобразие, което вършите!“
Не можем да се отървем от нещо, което носим в себе си като народопсихология, смята доайенът на българския театър
„ Стига! Стига с това безобразие, което вършите!”. Това, според режисьора Асен Шопов, казва пиесата „Майстори”, която той поставя за втори път в Пловдив след далечната 1971г. Първото премиерно представление на новото заглавие на пловдивския театър се игра снощи, пред запълнена на 30 процента зала, а тази вечер ще е второто представяне на спектакъла пред публика.
„ Това е пореден опит да се впише произведението в днешния ден. То с единия крак е в 1838г., а с другия крак е днес. Пиесата иска да коментира това, което става на улицата, днес. Дори това, което става в Щатите. Пиесата казва „Стига, майстори, с това безобразие, което вършите, разрушавайки закон и морал. И това стига се отнася за всички нюанси от живота ни днес”, заяви доайенът на българския театър.
Той не скри, че има препратки към съвремието дори в костюмите на актьорите на сцената. Основните цветове в дрехите на главните герои- майсторите Найден и Живко, и тяхната муза Милкана. „ Да, това са два характера, два свята, две политики, ако щете, два полюса, две гледни точки”, разкри скритото послание в костюмите режисьорът.
Неговият днешен прочит на „Майстори” започва отзад напред, с финала на пиесата. „Затова играем тази пиеса. Заявеното на сцената, че днес се случи това и това, е валидно днес. Днес вършим всички тези безобразия. Затова пиесата казва „Майсторе, стига с това”. Това е релевантно за всички аспекти от съвременния живот. Не можем да се отървем от нещо, което носим в себе си като народопсихология. Над 30 години мелим едно и също нещо”, разясни Асен Шопов.
Разшифрова и персонажа на Милкана, като уточнява, че това е сложно присъствие на сцената. В нея живее майсторството на Найден и Живко. Майсторство, което мъжките персонажи убиват в единоборството си.
„Основният ни проблем е способността да убиваме това, което ни вдъхновява. Затова искам да кажа „Стига” на всичко- на това, което става на улицата, на синьото и червеното ако щете. На всичко стига вече”, подчерта Асен Шопов.
„Кой е майстор Живко. Той е Явашев. Той е събирателен образ на нашето поколение, което на юруш напускаше България, за да засели света. Преживях живота си в това да слушам за идеологически вредни неща- махнете това, оставете онова, вкарайте друго. 50 години присъствието ни в театъра бе усилие да се надхитри идеологията. Това е поведението на Живко. А срещу него е олицетворението на децата на бившите на тази власт, която се опитвахме да надхитрим”, обясни Асен Шопов.
„Ние непрекъснато унищожаваме нещо по между си. Виновни сме си сами за всичко. В „Майстори” се казва какво не трябва да се прави, а не какво трябва”, каза още режисьорът.
„Ние, нашето поколение, също казваме „Стига!”. Аз казвам „Стига” на безразсъдието. Първо мисли, а после действай. Не обратното. Трябва да се мисли”, заяви своето „Стига!” Константин Еленков, който играе майстор Найден в спектакъла.
Пълния текст прочетете в КАПАНА