Световен отзвук за Опера Пловдив
Водещото специализирано издание за музикална критика OPERNWELT публикува обширен материал за фестивала Opera Open в града под тепетата и премиерния спектакъл „Милосърдието на Тит“.
Споделяме части от статията:
„Фестивалът в българския град Пловдив намира отзвук сред всички поколения.
В Пловдив думата „култура“ има много лица. Жителите са горди, че живеят в най-стария град на Европа – първите останки датират от преди шест хилядолетия. Източноправославни християни, евреи, мюсюлмани и католици са съжителствали дълго време предимно мирно; през XIX век тук е учредено първото българско издателство. През 2019 г. – както е известно – град Пловдив бе европейска столица на културата. За успешната кандидатура тогава не малко допринесе и тукашната опера, която през лятото изнася концерти в прекрасно съхранен римски амфитеатър…
Името „Opera Open“, пояснява Драгомир Йосифов – диригент на хора, е едва на възрастта, на която е и актуалният отговорен екип на операта: двамата главни диригенти – Диан Чобанов и Лучано ди Мартино, както и художественият директор – Нина Найденова. Те поемат ръководството в края на 2013 г. и преустройват основания още преди 35 години „Вердиев фестивал“ на Античния театър. Целта е отворено планиране на програмата, международна насоченост, привличане на нови слоеве публика.
В днешно време през двата летни месеца на фестивала към представленията се стичат гости от всички поколения. В публиката се чуват множество езици, вижда се елегантно вечерно облекло, също както и тениски. Найденова е значително горда с това: „Ние сме най-старият град в Европа, а с нашите 50 000 студенти – до известна степен и най-младият. И това може да се види, когато вечер погледнеш в публиката, независимо дали по време на опера, концерт, джаз или мюзикъл…
В програмата е включена премиерата на „Милосърдието на Тит“ от Моцарт. Художникът на постановката Юлиян Табаков е поръчал изграждането на сцена, подходяща за летни фестивали, която включва Амфитеатъра като оригинално място на действието – едно решение, което чувствително благоприятства прецизната режисура на Немирова. Императорът Тит не може да се справи с множеството заговори против него, а още повече и с въпроса кого може да облече в булчинската рокля, която носи като лайтмотив. Блестящият си център представлението намира в сензационната игра и пеене на Рей Шене.
Неговото изграждане на фигурата на Сесто е истинско събитие – с изцяло стопляща сърцевина на гласа и виртуозни преходи в цялата теситура на контратенора.
Диригентът Диан Чобанов ръководи оркестъра си ясно, моделира изразително парландо, както и фино очертани линии на дървените духови инструменти… Хорът е подготвен подкупващо добре от Драгомир Йосифов, автор на програмата, които освен това свири речитативите на пиано!
Новият слоган на институцията „Операта е тук!“ се изпълни за Амфитеатъра, също както и през останалите месеци на многобройните импровизирани места за представления в града.
За двойния юбилей на столицата на културата можем да пожелаем само Операта ѝ най-сетне да се сдобие със собствена сграда.“
„статията“ ТАМ както и ТУК вероятно е списвана под диктовката на издънилата се с чалгаджийски потпури от оперетки под комарите с кебапче на клечка и биричка
Айде ПодТеЛето стига със продажни поръчкови Служебни ВЪЗТОРЗИ ЗА НАЧАЛСТВАЩИТЕ КАЛИНКИ
ПЛОВДИВЧАНИ ЗНАЕМ що е то БелКанто, без микрофони и усилватели!
Избърши лигите!