По темата за поцинкованите кофи

Актуално Гласове Градът Култура Новини

Заместник-кметът с ресор „Култура, археология и туризъм” Пламен Панов отговаря на въпросите от питането на общински съветник от „Кауза Пловдив“ Константин Георгиев, отправени на днешната сесия на местния парламент към кмета на Община Пловдив Здравко Димитров.

Панов сподели и позиция по поставените въпроси на личния си профил.

Позицията ми ще бъде оформена като отговор съгласно правилника на Общински съвет – Пловдив и ще бъде представена на следващата общинска сесия”, заяви той.

Публикуваме цялата му позиция:

“Винаги съм бил щастлив, когато в Общинския съвет водим дебати на тема култура. Считам, че именно съветът трябва да бъде арената, на която трябва да спорим – но за политики в сферата на културата, а не за художествените качества на дадено изкуство или културен продукт. Мнението за стойността на културния продукт могат да го дават творците и експертите, а не политическите фигури. Това е грешка, която и в исторически план, неведнъж е водила до катастрофални последствия.

Всички сме наясно, че има различни видове изкуства – архитектура, литература, сценография, фотография, музика, танц, театър. Изкуството на съвремието борави със средства и език, които отговарят на днешния ден, на темпото на живот, на заобикалящата ни среда, на променящия се свят. Животът променя изкуството и неговото възприятие и от векове именно творците са двигателите на цивилизационното развитие, следвайки своята интуиция за новото и важното. В днешно време и тук творецът е свободен да ползва всичко от това, за да се изрази. Традицията е нещо чудесно и ценно, но това не означава да я ползваме като ръжен срещу всички новости. Тя е ценност, която се пази и почита, не се ползва като инструмент за политически нападки.

Съвременното изкуство има своята публика, то обича нестандартните пространства, провокацията, взаимодействието с хората. Пловдив е толкова динамичен и обичан културен център, посещаван от близо и далеч, именно защото нито едно от изкуствата не е изключено от приоритетите на общинската политика. Неслучайно кметът Здравко Димитров в предизборната си кампания през 2019 г. застъпи мотото „Пловдив – център на изкуствата“, като това означава – на всички изкуства, без изключение.

Силно вярвам и ще продължа да отстоявам като заместник- кмет тезата, че в първата българска Европейска столица на културата трябва да се създават условия за развитие, не на цензура, а на изява, на свобода, за всички изкуства, както и да се развиват и възпитават различни публики. Да твориш в сферата на изкуствата значи свобода.

Сега още по-конкретно по поставените въпроси.

Каква е идеята на този проект?

Идеята на проекта „27-мо издание на Седмица на съвременното изкуство 2021“, както и на инсталацията „Връзки“, която е част от него, може да бъде прочетена на следния линк: – https://bit.ly/3iYh1K9

С какво поцинкованите кофи популяризират град Пловдив и неговата култура?

Поцинкованите кофи в конкретния случай са средство, с което авторката е избрала да се изрази. В езика на съвременното изкуство те имат стойност например на скулптурен обект. Те са модули от едно цялостно произведение – намеса в градската среда, която превръща тази среда в още по-атрактивно и интересно за публика и минувачи място. Конкретното произведение – инсталацията „Връзки“ на Севдалина Кочевска – е част от едно традиционно за Пловдив събитие, каквото е „Седмицата на съвременното изкуство“. За своята 27-годишна история събитието е успяло да спечели завидна популярност на Пловдив в средите на съвременното изкуство и култура като единственото в страната толкова дълго просъществувало годишно събитие, популяризиращо най-новото в изкуството. „Седмицата на съвременното изкуство“ има своята пъстра история с участия на едни от най-известните световни творци и редица международно утвърдени български и световни куратори. Приносът ѝ за популяризирането на Пловдив като културна дестинация не е по-малък, от което и да е друго традиционно пловдивски културно събитие, за което се сещате.

Призовавам да се отнасяме с уважение към труда на творците, кураторите и организаторите. Това, доколко харесваме или не техните произведения, е въпрос на личен вкус и избор и не следва да води до генерални изводи или нападки. Днес казваме, че „поцинкованите кофи“ нямат „културна стойност“, утре ще кажем това за някоя живописна картина, за някоя скулптура. Така, както твърдим, че Триумфалната арка е просто облечена с парцали, а пред Галерия „2019“ стои нарисувано парче бетон, можем да продължим да съдим всичко излязло от ръцете на творец. Къде е границата? Ако говорим за популяризиране на градовете обаче, вижте какво правят проектите на Кристо. Стотици хиляди се стичат да ги видят. Много хора, също будни граждани ми се обадиха и казаха, че тази година „Седмицата на съвременното изкуство“ е била изключително силна.

Смятате ли, че Община Пловдив е изпълнила задължението си за популяризирането на българската култура по света и за създаване конкурентноспособни културни продукти по Наредбата на Общински съвет чрез одобрението и финансирането на този проект?

Цитирането на текстове от подзаконов нормативен акт трябва да бъде обективно в контекста на документа, а не избирателно в защита на конкретна теза. В случая, текстът от Наредбата за реда и условията на финансиране на инициативи, част от Календара на културните събития на Община Пловдив, защитава съществуването на Компонент 2 „Мобилност“, благодарение на който Община Пловдив подкрепя пловдивски творци да пътуват извън България и да представят своето изкуство. И затова Пловдив е единственият град, който подкрепя, както пътуването на творци и творчески колективи, така и транспорта на карго, за да могат пловдивски инициативи да се реализират в чужбина.

Кой е одобрил този проект?

Проектът „Седмица на съвременното изкуство“ е одобрен от две комисии –

„Комисия по допустимост“ и „Комисия по оценка на проекти“, чиито функции са описани в цитираната наредба.

Каква сума е изплатила Община Пловдив и на кое физическо или юридическо лице за горецитираното събитие?

Бюджетът за реализиране на проекта „Седмица на съвременното изкуство“ и всички нейни инициативи, публични акции, прожекции, инсталации, изложби, случили се в периода 11.09.-18.09.2021, е на стойност 31 660 лв. Бюджетът на проекта е неразделна част от утвърдения от Общински съвет – Пловдив, Календар на културните събития на Община Пловдив за 2021г. Календарът е публично достъпен на сайта на Община Пловдив.

В заключение искам да приканя уважаваните общински съветници да водят дебата за културата в по-близък контакт с творците на Пловдив. Те най-добре могат да изразят своите идеи, да ги обяснят и защитят.”

Споделете ни във:

34 коментара за “По темата за поцинкованите кофи

  1. Има отправено питане от народен избраник има и съответния аргументиран и спокоен отговор. Къде точно е проблема?

  2. Сега ако имаше от старите пловдивски зевзеци, някой такава инсталация от кофички за кисело мляко би направил пред входа на общината, че щяхме да влезем в централните новини 😉

  3. Предлагам на следващата общинска сесия да се предложи 130 Бидона да се разположат на мястото на кофите и г-н Георгиев да се успокои.

    1. Нито педя зеленина Градът не бива да пожертва “на мястото на кофите” бе, сульо! ТАМ Е ЗАТРЕВЕНО.

      Отхвърля се предложението на “анонимен” дебил.

      Да си ги натика бидоните където . . . именно!

  4. Прозрачен е кроежът на високообразования културен Началник да отнема време и да отвлича вниманието от Едни СДЕЛЧИЦИ…

    Изправен величественНо на трибуната, словоохотливият разбирач ще залее сащисаните съветници с благоелейна напоителна Лекция (проповед) как видите ли щом е по вписан в “календара” “проект” по “програма” със “наименование” ДръжМиШапката / HoldMyCap то това означава, че изг7зицата е изкуство, а не изкуственост!

    Че всеки Артаджилък е АРТ и че всеки артаджия е артист, достоен за резиденЦка заплата, хонорар, пътни, дневни, квартирни, командировъчни, разноски за метериали – и прослава!

    (Щом аз казвам със моите платени Лизачи дето най-много разбираме, докато всички вие останалите си имате ЛИЧНО мнение и нямате думата да критикувате. Ша поставят под въпрос, как не!)

    Има даже и публикуван текст – многословно словоблудство за оправдание!

    И омаломощените съветници горките няма да посмеят да запитат никога вече, камо ли да критикуват с жалкото си ЛИЧНО неодобрение никоя изг7зица. И ВРЕМЕТО ИЗТЕЧЕ ОТ СЕСИЯТА ЗА ОБСЪЖДАНЕ НА СДЕЛКИ…

    Само казвам, де, след 23 коментара и аз. . .

    1. Да не би съветниците да забележат “дребнотемието” случващо се вече под Гарата и цялата централна градска зона отпред и отвъд . . .

      Съчинено от някой полувисш железничар с кокал между ушите и нехаен за Града вместо за връзка север-юг да преМОСТи ажурно високо над ЖПто -подобно на добрия стар Бетонен- той ще дълбае дълбоко като за трафик в чорбата.

      “Проектът” неодобрен от Министерството (Градът да си блъска главата!) вече подписан от престъпният Главен “архитект” послушник, вече е договорен с Едни Хора и бакшишите са раздадени, така че . . . слушкайте пледоарията на висококолтурния П.П. и си мълчете без да критикувате.

      Млък!

    2. Боже , прибера си вересиите! Този господин е психически проблеми, той трябва да посети психиатър. Наложително!

  5. Може би , следващият път някой българомразец ,(К)ристо Yaвашевист да ‘фани и да опакова сградата на общината барабар със ‘сичкото либерален борсук дето живее вътре на гърба на народа ,лапа лакомо на народната софра и позволява ежедневна подигравка с България и всичко що е българско

  6. Предлагам следващия път да се поставят тоалетни чинии, ще е по–оригинално и визионерско. Може и да са пълни. Ясен ли е замисъла ми? Това е творческото ми мислене, което не бива да бъде ограничавано и критикувано. Ако е необходимо, ще представя и идеен проект. А ще ми плати ли Общината?

  7. Като се има предивд автора на питането – небезивестния Коцето бидона мисля, че отделяме прекалено голямо внимание на въпросите му. Най- вероятно човекът иска да “папка ” от културния календар .Коцето е там където има келепир . Както и всички от Каузата . Ами ще следим какво ще стане , как ще го промени Коцето този пусти културен календар?

    1. Те съвременните артисти все едно не “папкат” от културния календар. От дълго време папкат ли папкат все едни и същи. Големият интерес към културата в Пловдив се върти предимно около усвояването на едни пари от наши хора. А на хранилка на Герб в общината колко са? Те не папкат ли? По цял ден си клатят краката и пускат хвалебствени коментари за шефа на Културата.

      1. ТОЙ “…автора на питането – небезивестния Коцето …” СЕ ЯВЯВА ЦЯЛ ПЪЛНОЦЕНЕН ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК БЕ, СУЛЬО!

        НАПЪЛНО В ПРАВОТО СИ ДА ПОСТАВЯ ПОД ВЪПРОС СЪМНИТЕЛНИ ПРАКТИКИ НА КУЛТУРСКИЯ И АГИТКАТА МУ ЛИЗАЧИ (с техните си съмнителни ЛИЧНИ мнения и критерийченца) на които отговорите на мазнята, че “Начальство Лучше Знает” не важат!

  8. Достоен отговор на достоен кмет! Пловдив отдавна не е имал такъв кмет по култура. Човек демократ по природа и изключителен интелект. Браво!

    1. Богомил Грозев каза:
      “…Пловдив отдавна не е имал такъв кмет по култура…” =толкова високообразован, с такива докторати по всевъзможните културоподобни изкуственячества и АРТАДЖИЛЪК . . .

      Пази Боже сляпо да прогледа, че анусолизачите като се активизират…

      ЩОМ ПЛАЩА ЗАПЛАТИ, КОМАНДИРОВаЧНИ И ХОНОРАРИ – УРА!

    2. Не бе, не било г7з което лиже “безпристрастно” колегата, а било АНУС

  9. Хора, няма еднаквост в културните ни предпочитания.Но е престъпление да се изказване неподготвени и тенденциозни. Достоен отговор на заместник кмета- интелигентен и аргументирано както винаги. Нека помислим какъв е дълбокият замисъл на въпросното питане. Дали определени кръгове не искат да контролират културния календар на Пловдив. И кои са те? Толкова е прозрачно!

    1. Много е прав колегата “анонимен” (Боги Грозев, нали?) че:
      “…Дали определени кръгове не искат да контролират културния календар…”

      Фместо да го контролирВаме ний, за да раздаваме “планирано” по “проекти” от “програми” ЕДНИ ПАРИ ЗА ЕДНИ ХОРА.

      Прозрачно!

      Сус! Млък! ПРАВ Е ШЕФА!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.