ПОД ТЕПЕТО има нов епизод!

Гледай сега!
АктуалноГрадътКултураМненияНовиниПод ножа

„Нали виждате, че Ван Гог не се е затичал да идва сега”

Снежана Фурнаджиева  възнамерява да издържа новата галерия на Гладстон като пести от ток чрез фотоволтаици и като не ползва техническите възможности на сградата

Шефката на ДПХ за менажирането на чисто новата изложбена зала: Ще се издържаме както сме се издържали досега. Плащали сме си и тока, плащали сме и на галеристи

Ние не дължим една стотинка на общината, тъй като сградата ни е дадена безвъзмездно, заключи Фурнаджиева

Иво Дернев

Снежана Фурнаджиева държа 15-минутна реч пред журналисти в кулоарите на местния парламент, след като преди това общинските съветници не й дадоха да вземе думата по казуса с галерията на Гладстон. Въпреки обещанието от страна на кмета, че в крайна сметка общината ще изпълни меморандума с Дружеството на пловдивските художници, според който сградата им се предоставя безвъзмездно, шефката на творческата организация излезе физически трепереща от недоволство от пленарната зала. В дългата си реч тя говори за собственическите претенции на дружеството към галерията, за изложбите, които ДПХ трябва да направи в нея до края на годината, за „Пловдив 2019”, за кмета Тотев, за ГЕРБ, за Ван Гог. Но не даде ясен и конкретен отговор на поставените от Под тепето няколко пъти въпроси относно менажирането и издръжката на новата постройка, която е в пъти по-голяма и модерна като съоръжение от предишната и която ще изисква минимален щат от поне петима души. Въпроси, които са най-важни след като за изграждането на изложбената зала бяха похарчени 3,5 милиона лева публични средства.

„ Думите на кмета, че общината ще спази маморандума с Дружеството на пловдивските художници ми звучи несериозно, след като не ми дадоха да се изкажа в този важен момент”, започна гневното си изказване Фурнаджиева. Думите й публикуваме без особена редакция.

„ Отпадат ни най-важните изложби, едната от които е международна- испанска изложба, договорена с посланика на Испания, с кмета на Испания и с директора на институт „Сервантес”. Те щяха да идват тук официално. Изложбата се готви две години. Но сега остава на улицата. Втората е финансирана от самата община. Те я знаят че съществува. Също е готвена две години- изложбата Пловдивчани 100х100. Тя е също е грандиозна изложба с големи формати и не може на друго място да бъде изложена. И тя ще е на улицата. Имаме още откриване на Есенния салон с 15х5, която също ще остане на улицата. Вместо това там ще се открива изложба, която пристига от Велико Търново. Абсолютно нелогично за мен е това. Това е нашата галерия, това е Пловдив и ние трябваше да си открием изложбата”, пита Снежана Фурнаджиева.

„ Защо не ме допуснаха да разкажа за това, че всички наши изложби излизат на улицата, за да влязат немска изложба на Пловдив 2019, която в последния момент се утвърждава. Изхвърлят нашите изложби и като кукувица в чуждо гнездо се настаняват с изложба от инсталации, които ще се коват по стените с пирони. Без да са ни питали изхвърлят нашите изложби, за да се настанят Пловдив 2019”, допълни председателят на ДПХ.

После се върна на меморандума, подписан между общината и ДПХ преди много години. „ В меморандума е записано ясно, че след построяването на сградата, общината се задължава да я даде безвъзмездно на Дружеството на пловдивските художници. Тя е построена за нас”, отбеляза Фурнаджиева. И заключи: „ Всичко това говори, че въобще не затичат творците на Пловдив. Това прави несигурно това решение, което уж заявяват, че ще имат на 14 септември”.

Определи думите на кмета Иван Тотев от преди месец, че ДПХ не са си плащали докато са ползвали старата галерия на Гладстон, като лъжа. „Ние не дължим една стотинка на общината, тъй като сградата ни е дадена безвъзмездно. В предишните години, в които заварих някои неизяснени сметки, направих един търг и всичко изчистихме до стотинка. Лъжа е, че не сме плащали”.

На въпрос на Под тепето какви са идеите на Фурнаджиева за менажиране на новата сграда, която ще иска много поддръжка и ще се издържа много трудно, тя не отговори директно. Само заяви, че дружеството ще си поддържа сградата.

„Горе ще има фотоволтаици, които да ни произвеждат независим ток. Намерили сме начин, по който да се издържаме сами, както сме го правили сега. Всички системи вътре в сградата не е задължително да се пускат на всички изложби. Те бяха подготвени, както каза Тотев, ако дойде Ван Гог. Нали виждате, че Ван Гог не се е затичал да идва сега.  Така че бихме могли да си поддържаме сградата. Ако случайно имаме проблем, след като си получим сградата, ние сами ще се опитаме да си потърсим средства. Но не със извити ръце, вънка, подсмърчащи, както искат да ни докарат те, унизени. А ще седнем на масата и ще разговаряме с какво могат да ни помогнат. Но фактът, че се заяви още от самото начало, че тази сграда е към Градска художествена галерия, кажете каква заявка е това, добронамереност ли е? Аз с тях няма да преговарям, те не са ми никакви”, отсече Снежана Фурнаджиева в единствено число, но от името на цялото Дружество на пловдивските художници.

„ Няма да позволим да се отнасят към едно 100-годишно дружество, което даде на България и на света толкова много художници. Нито един от останалите кметове не си позволи да постъпи по този начин. Г-н Тотев е кмет, който е издигнат от партия ГЕРБ. Затова и партия ГЕРБ в момента понася своите негативи заради неговите действия, които за мен са необосновани, неестествени, ненормални, почиват на някакво озлобление. То идва от там, че ние не одобрихме сградата, която той отряза”, влезе и в политиката шефката на творческата организация.

Под тепето повтори въпроса си: „Все пак, какви са идеите ми за менажиране? Тази сграда е един голям разход, как ще го избивате? И ще имат ли достъп до галерията външни хора, че като ви слушаме не оставаме с такова убеждение?”

„Напротив. И предишните години сме приемали форуми на поетите, фестивали, концерти. Приемали сме фотографски изложби, други изложби. Не сме върнали никого. Ще се издържаме както сме се издържали досега. Плащали сме си и тока, плащали сме и на галеристи. Участваме проекти навсякъде, във всичко. Получаваме финансиране за тях. Получаваме възможности”, каза председателят на Дружеството на пловдивските художници.

Така, по думите й, излиза, че идеите на ДПХ за издръжка и поддържане на построената току що нова и модерна като технологии вътре изложбена зала, е да се пестят от разходи за електричество и от използване на същите тези технически възможности, които всъщност ще са разликата между новата и старата галерии.

 

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

7 коментари

  1. Измисленото НЕ – ЛЕГИТИМНО „дружество“, в което куцо и сакато се записало не представлява никакви ХУДОЖНИЦИ. Нито ЗАНАЯТЧИИ даже, те си имат Задруга другаде. Нито КАЛАЙДЖИИ. Нито СБХ.
    Това си е частна, лична Далавера Снежанкова.
    Както всеки почтен изложбаджия г-жата да бъде любезна да си отвори и регистрира нейната си Галерия.
    АЗ / ТИ / НИЕ / Данъкоплатците не сме длъжни да инвестираме в ИМОТЧЕ ЗА ОРТАЧКА.
    Кмете, съпикясай се, ей, че ЦвеЦве свърши!

  2. Галерията от арх. Славчо Мерджанов -композирана майсторски Lege Artis преди да я засерат Д“П“Х и преди сегашната карикатура с абсурдните ДЖАМЛЪЦИ недопустими за Изящни Изкуства, които искат горно северно- си беше СОБСТВЕНОСТ НА СБХ.
    Истерията от Агитката: „В дългата си реч тя говори за собственическите претенции на дружеството към галерията“ е абсурдна. Като докопаха изоставения от СБХ имот Д“П““Х“ ако имаха капка разум можеха да го поддържат разумно, да го ремонтират -колко му е да спреш теч- и да си го ползват „до година до амина“. Някой сега да им е виновен „КОЙ МИ СПА В ГАЩИТЕ“?
    Самата численост от 450 самозванци напълно де-легитимизира претенцията: ТОВА НЕ СА ХУДОЖНИЦИ, това си е някаква нечия игричка със Частни Интереси и ДАЛАВЕРИ.
    Как така ша обещаваш ИМОТЧЕТА НА ОРТАЧКИ, бе кмете? Не ти ли преседна награбеното?

  3. Въпрос – дали съвременните провдивски художници заслужават да им бъдат инвестирани публични средства 3,5 млн.лева…и като не се е затичал Ван Гог…вероятно в гилдията им са сигурни че там са Ван Гог до Ван Гог до Ван Гог…и още няколко десетки протовангоговци чакат отвън…а пък ние зрителите си ги знаем…

  4. Проблема е във воля за власт.Линков е унищожил изкуството в Пловдив като некадърен изкуствовед,но с връзки. „Пловдив 2019“ са момиченца без грам естетика и знания. Снежана е добър човек,но е била добра в старата сграда.Сега на ДПХ е нужен художник-мениджър със съвременно мислене.Сградата може да носи големи приходи,но с добро управление.За съжаление УС на ДПХ са хора без мениджърско мислене. А и ниско ниво на изложбите също има значение. Тотев още с разрушаването на сградата не е искал да върне на ДПХ. За нивото на Линков видяхме от слабата изложба на откриването на галерия „Капана“ в бившия детмаг.Не смея да водя познати от срам.

    1. Има известна истина в написаното. Но и тенденциозност в мнението за Линков. Прегледай календара на ГХГ и ще забележиш, че техните проекти за добри, а наложените от Общината са конюктурни. А Линков се пенсионира и друг ще се занимава с галериите занапред. Плюй си в пазвата да не стане директор Куюмджиева, че жална ти майка…Или ако се върне Лардева още по трагично ще бъде за града. А колкото до Фурнаджиева и Сие, не се задълбочавай, никой не я приема на сериозно.

    2. Каже: „Сега на ДПХ е нужен художник-мениджър със съвременно мислене.Сградата може да носи големи приходи,но с добро управление.За съжаление УС на ДПХ са хора без мениджърско мислене.“ И СЕ ВИДИ ВЕДНАГА ЧЕ ЗА ИЗКУСТВО ТУКА НЕ СТАВА ДУМА, ДАЖЕ ЗА ИЗКУСТВЕНОСТ . . .
      КАКВОТО И ДА ТИ ПРИКАЗВАТ ЗНАЙ, ЧЕ СТАВА ДУМА ЗА ПАРИ.
      БИЗНИСМЕНЦИ ХЛУЯТ, МАЛЕ, И ОЩЕ ИДВАТ, БАКАЛИ И ЯНИЧАРИ С ТРИ СИНДЖИРА РОБИ – И ЗА ОПЕРА ША БУТАТ АДМИНИСТРАТИВНАТА СГРАДА, И ЗА БАЛЕТ, А И ЗА . . . ЦИРК

  5. На художниците не им е нужна високотехнологична зала. И да я вземат ще я ползуват както си знаят. А инсталациите искат поддръжка. След 3 години ще работят само крушките. Но ако стопанин е Линков няма да е по добре. Даже ще покрие и прозорците с оризова хартия

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина