ПОД ТЕПЕТО има нов епизод!

Гледай сега!
АктуалноГрадътЖивотЗабавлениеКултураНовини

Галактиките се събраха в галерия SARIEV

Изложбеното пространство представя 58 оригинални рисунки на Текла Алексиева за корици на култови книги

Веселина Сариева: Тази изложба отваря въпроса дали е възможно приложното изкуство да е мястото, в което артистични позиции са се укривали в едно време, в което изкуството е било контролирано

Иво Дернев

Галерия SARIEV  успя да събере Галактиките на едно място и да ги представи на публика снощи, на откриването на изложбата на енигматичната Текла Алексиева. В малкото изложбено пространство на улица „Отец Паисий” са представени 36 оригинални рисунки на авторката за корици на култови книги от Библиотека „Галактика”, 18 рисунки от поредиците „Еко” и библиотека „България” и други.

Разглеждането на експозиция „Галактиките на Текла” е като сладка разходка в миналото, сериозен размисъл върху настоящето, но и намигване към бъдещето. Тъй като кориците, създадени от Текла Алексиева в периода 1979-1989 година, сякаш са рисувани днес и отключват въпроси по твърде актуални теми за съвремието, толкова години по-късно. Откриването на изложбата съвпадна 75-я рожден ден на Текла Алексиева, която, известна със скромността си, не присъства на събитието в галерия SARIEV. С него се честват и 40 години от създаването на Библиотека „Галактика”, чийто издания читателите дирят и днес по антиквариати и сред букинисти. Част от представените в галерията творби са в колекцията на Веселина Сариева, а други са предоставени от Текла Алексиева.

„ С Текла се познаваме от 2016г., когато се формира нашето приятелство. В последствие аз придобих някои от тези корици, които виждате тук. За мен личността й беше една енигма, загадка. Тя е изключително интересен автор, завършил монументална живопис. Но през 1979г. получава покана да направи първите няколко корици на Библиотека „Галактика”, която тогава стартира като програма във варненското издателство „Георги Бакалов”. Десет години прави тези корици, но прави още живопис, гоблени, анимационни филми и проекти за марки.  За да бъде опозната като автор, трябва да бъде опознато цялото й творчество и аз много се надявам тази изложба да отвори един дебат за нея. И в последствие да бъде представена една по-сериозна изложба, представяща творчеството й в цялост. Сега в нашата малка галерия сме изложили общо 58 оригинала. Имаме и филм с авторката. Отваряме врата към нея и я приканваме да се назове художник. Тя по някакъв начин, като много несуетен човек, трудно се идентифицира като художник. Особено бидейки автор, който по времето на комунизма не е бил приеман от художествената сцена и е изолиран в приложното. Така че тази изложба отваря и един въпрос към това дали е възможно приложното изкуство да е мястото, в което артистични позиции са се укривали в едно време, в което изкуството е било контролирано. И особено творби на жени”, каза на откриването Веселина Сариева.

Тя подчерта, че работите на Текла Алексиева представят една връзка между технологията и човека, природата и човека, глобалното и локалното. Все теми, които ни вълнуват и днес, задавайки си въпроса какви са измеренията в света, в който живеем.

„ Тази изложба е и моето обещание към създателя на Библиотека „Галактика” Милан Асадуров. Смелостта да избереш да издаваш тази прогресивна западна литература, която по никакъв начин не се е мислело, че може да присъства в България, е впечатляваща. Той е намерил доста креативен начин да я направи актуална и видима. Освен това я е направил мобилна, в джобен формат. Милан Асадуров е прогресивен смел човек, който почина тази година и за съжаление не може да бъде тук. Но съм убедена, че ни гледа отнякъде. Интересното е, че двамата с Текла са работили десет години, но се срещат за първи път през живота си едва в началото на миналата година. Те са двамата души, на които дължим днес тази наша лична история с Библиотека Галактика”, допълни Веселина Сариева.

„ Щастлива съм, че познавам тази изключителна жена Текла Алексиева. Този изключително интересен и смел творец, защитаваща собствената си женска и творческа позиция. Това е една изложба за прекрасния спомен и за мечтата. Това е изложба за мечтатели”, заключи на свой ред Катрин Сариева.

Изложбата „Галактиките на Текла осветява една малка част от творчеството на Текла Алексиева и има задачата да постави въпрос за уникалното място на авторката в изкуството преди 1989 година, да покаже условността на понятието “приложно изкуство” и свободата на изразяване, което именно то чрез подценената си роля от системата е давало на авторите в условията на една контролирана художествена среда преди падането на Желязната завеса. Изложбата “Галактиките на Текла” в галерия SARIEV е същевременно и втората въобще самостоятелна изложба на авторката Текла Алексиева.

Текла Вилхелм Алексиева e родена на 2 ноември 1944 г. в София. Завършва ВИИИ „Н. Павлович“, София, катедра Монументално-декоративна живопис, при проф. Гочо Богданов. Работи в областта на живописта, гоблена, монументалната стенопис и илюстрацията, прави марки, гоблени, анимационни филми. Създадените от нея живописни творби са малко на брой, но днес са се превърнали в иконични и са притежание на СГХГ и други колекции. От 1974 г. участва в редица общи художествени изложби в България и в чужбина, в които проявява ярко развитие и афинитет към градската тема и нейното модерно, фотореалистично пресътворяване.
Става известна с оригиналните корици, които създава между 1979 и 1989 г. за книгите от поредицата за научнофантастична литература Библиотека „Галактика“ на варненското издателство „Георги Бакалов“. Освен с поредицата си корици към Библиотека „Галактика“, Текла Алексиева е допринесла за фантастиката в България с участието си в инициативи на Клубовете по фантастика и прогностика в България и Клуба на художниците-фантасти в България „Васил Иванов“ – изложби на фантастичното изкуство.
През 80-те Текла Алексиева илюстрира и кориците на поредиците „Еко“ и библиотека „България“, работи още върху оформлението на учебници, експерименталния буквар от 1980 г., книгата на издателство „Кибеа“ „Духовни водачи на България“ (съвместно с художника Боян Филчев и Христо Хаджитанев), календари и др. През 1996 г. Текла Алексиева осъществява проект за пощенска марка с образа на Баба Марта, което според критиката е първият опит да бъде предаден нейният митологичен, а не фолклорен лик.
Носител е на награди от изложби на илюстрациите в България, а през 1985 г. по БНТ е излъчен филм за нея със сценарист и водещ Стефан Тихчев.
Макар да има невероятна популярност и присъствие в медийната среда в България и редица фенове, Текла Алексиева няма самостоятелни изложби в представителни галерии и музеи в България и чужбина до 2019 година. През 2016 година тя прави изложба в пространството на приятели Арти Джамбуре в София. Изложбата „Галактиките на Текла” в Галерия SARIEV, Пловдив през 2019 година е първото аналитично представяне на нейното творчество.
Член е на Съюза на българските художници.

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

2 коментари

  1. Неясно остава за историята латинизирането на заглавието САРЪЕФ дали не е по англоамериканска ингилизация както из капана и всекаде – или по европейски?
    А и защо? Ли? Оти?
    За крррасота?

  2. Да оставим малоумното (цит.): „…отваря въпроса дали е възможно приложното изкуство да е мястото, в което артистични позиции са се укривали в едно време, в което изкуството е било контролирано…“ -а? А?
    1. ОТВАРЯ или ОдГОВАРЯ, ма? На вапросо?
    2. ПРИЛОЖНО изкуство илюстрацията НЕ Е, тя е изящно изкуство, или в килийната „академия“ където са те учили (?!? нима?!?) малко се гелпят, та и ти сега.
    3. Фразата както си я сглобила само ти си я разбираш . . . „артистични позиции“ дрън-дрън
    4. „Контролирано“ изкуството е тъкмо сега, от СОРОС и мръсните пари на унгарския евреец спекулантин, проповядващ перверзни изг7зици, които неграмотни недоучили невежи БУДАЛИ ги приемате за „отворено ИЗКУСТВО“ когато те са просто „открехнати ИЗКУСТВЕНОСТИ“.
    Да оставим всичко това и да прочетем статията – донякъде, поне (щом Дернев продава нещо, то НЕ Е СТОКА!) и най вече да се полюбуваме на
    позьорките
    на снимка №3 от големите = №10 от „галерията“. А?
    Раса, майна!

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина