Рада Дичева: Националните есенни изложби винаги са били важни за културния живот в Пловдив
Темата дава възможност за множество интерпретации, като ни предизвиква да се замислим върху интересния ефект на плацебо
В България масово под керамика се разбира тясно занаятчийство. Това означава, че има много предразсъдъци
Рада Дичева е сред утвърдените имена в българското съвременно изкуство, който от години изследва, анализира, интерпретира и разработва проблеми свързани с дизайна, областта, в която се срещат естетиката и функционалността. Чрез изложбата специално създадена за ПЛАЦЕБО Националните есенни изложби Пловдив 2017 художничката представя смисловата и визуална игра между предмет и символ, пластичен образ и зрител.
Основавате tochka&tochka – студио за арт дизайн и игра с пространството. Още названието провокира множество въпроси – наричате го „студио за арт дизайн“, тоест говорим за дизайн като изкуство и дизайн продукти, и в същото време „за игра в пространството“. Какво влагате в това?
Създадохме студиото, за да може по-фокусирано да продължи работата ни в посока дизайн на обекти за интериора и масата.
Името tochka & tochka е игра на думи и смисли. То представя успешната среща на поне две гледни точки, диалогът между тях, многоточието, което следва и красотата и целостта на точката, като графичен знак. За мен, като художник и дизайнер на студиото, добрият дизайн е успешната среща на естетиката и функционалността. Той създава по-достъпна възможност на хората да се срещнат с изкуството, то да влезне в домовете им и да промени жизнената им среда. Дизайнът винаги предполага потребност, екипна работа между хора с различна компетентност и производство, което е проблем за момента в България. Нашето студио е съсредоточено върху създаването на дизайн, прототипи и възпроизводството им предимно от порцелан и керамични материали в малки серии. Това създава доста по-индивидуално отношение по време на процеса на възпроизводство, което променя крайния вид на предметите и до някъде задоволява ограничения интерес на потребителите в България.
Как възприемате концепцията на проекта ПЛАЦЕБО Националните есенни изложби в Пловдив 2017?
Темата дава възможност за множество интерпретации, като ни предизвиква да се замислим върху интересния ефект на плацебо. Провокира ме символното въздействие, което води до промяна при плацебо.
С какво Ви привлече тази тема и какво ще покажете в пространствата на Старинен Пловдив, където ще бъдат експонирани творбите Ви?
Специално за изложбите реализирах и представям за пръв път две пространствени композиции "FRAGILE" в двора на къщата с постоянна експозиция на Цанко Лавренов и мексиканско изкуство.
Занимава ме ефектът на възприемане на добре познати образи, тяхната символика и очакванията ни, които мозъкът ни довършва свързани с тях. Интересна ми е промяната, която се случва, когато сменим материала и контекста. Така се получава смислова и визуална игра между предмет – символ, меко – твърдо, пукащо се – чупливо, горе – долу, мимолетно – вечно. Вълнува ме моментът на граничност и напрежението от очакването ни за разпад в невидимата част от работите и статичността, и очарованието от материалния израз на обектите…
Цялата статия четете в КАПАНА.БГ