Парламентът прие на второ четене промени в Закона за вероизповеданията, с които за единствен изразител и представител на традиционното за страната вероизповедание – източното православие, се определя самоуправляващата се единна Българската православна църква-Българска патриаршия (БПЦ-БП). Този текст подкрепиха 186 народни представители от всички парламентарни групи, а един от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) гласува „против“, пише БТА.
Наименованието на друго вероизповедание не може да съдържа думата „православна“, както и производни или сходни думи, записаха още депутатите в закона. Текстът беше одобрен с гласовете на 173-ма народни представители, 11 депутати от „Морал, единство, чест“ (МЕЧ) се въздържаха.
Поводът за измененията в Закона за вероизповеданията е решение на Върховния касационен съд (ВКС) от 16 декември миналата година, което постановява регистрация на религиозна институция с наименование „Българска православна старостилна църква“. Решението на ВКС е във връзка с решение от 2021 г. на Европейския съд по правата на човека по по дело „Българска православна старостилна църква и др. срещу България“.
В двумесечен срок от влизането в сила на приетите днес разпоредби регистрираните вероизповедания и заявителите по неприключилите производства за първоначална регистрация са длъжни да променят наименованието и уставите си в съответствие с измененията и да заявят промяната за вписване в регистъра на вероизповеданията със статут на юридически лица към Софийския градски съд, приеха окончателно депутатите.
Регистрираните вероизповедания, които не изпълнят горепосоченото задължение и нямат висящо производство за вписване на промени, произтичащи от неговото изпълнение, се прекратяват. Разписана е и последваща процедура по ликвидация и заличаване от съда на вероизповедание от регистъра.
Приетите днес промени в Закона за вероизповеданията влизат в сила от деня на обнародването им в „Държавен вестник”.
Атанас Славов (ПП-ДБ) коментира, че е спорно дали това Народно събрание може да осъществи такава законодателна интервенция.
„Спорно е, че ние, директно, съзнавайки че нарушаваме основен принцип на свободата на вероизповедание – основно човешко право, при наличие на много ясна константна практика на Европейския съд по правата на човека, ще осъществим тази законодателна интервенция“, заяви той.
Според Славов ефектът от тази законодателна интервенция ще бъде, че една маргинална православна общност няма да получи регистрация, т.е. ще бъде дерегистрирана, тъй като вече е получила регистрация, а политическият ефект ще е много сериозен. Политическият ефект в някакъв смисъл ще е автогол и по отношение на министрите от ГЕРБ на правосъдието и на външните работи, защото именно те ще трябват да дават обяснение пред Съвета на Европа, пред Комитета на министрите за осъществената законодателна интервенция, каза той.
„Споменахте няколко пъти свобода за вероизповеданията и Европейския съд по правата на човека, предлагам тази зала да не бъде плашена с наши европейски партньори, защото правомощията са изцяло в този състав на парламента, репликира го Андрей Вълчев от „БСП – Обединена левица“. Тук е законодателната власт, съдът прилага, коментира той. С това законодателно усилие гарантираме, че ще се спази и Конституцията, която забранява религията да се използва за политически цели, смята Вълчев.
Тома Биков от ГЕРБ-СДС коментира, че на пръв поглед темата не застрашава Българската православна църква, защото едва ли някой тук мисли, че Старостилната църква представлява заплаха за устоите на БПЦ. Той обаче посочи, че въпросът е важен и носи не само политическо, но и обществено напрежение, защото в началото на 90-те години на миналия век „БПЦ преживя един много тежък разкол, който започна с политически аргументи“. Това между другото беше и най-големият грях на Съюза на демократичните сили тогава, добави Биков. Очевидно е, че законът и канонът не са в синхрон в този казус, коментира той и добави, че трябва да застанат на страната на канона, според който БПЦ е единствената православна църква. Според Биков настоящият закон няма да наруши никаква права, а Старостилната църква би могла да се регистрира и по друг начин, например като „Българска старостилна църква“ или „Старостилна православна общност“, но не може „българска православна църква“ да бъде в изречение със „старостилна“.
Според лидера на „Възраждане“ Костадин Костадинов причината да коментират този въпрос е отново чужда намеса във вътрешните ни работи. По думите му, тази малка маргинална общност от 800 до 1000 души изведнъж много рязко са били активизирани около Коледа и започнали да хулят Българската православна църква и българския патриарх. „Видяхме и станахме свидетели как от нищото започна да се създава нещо, така както беше започнал разколът 90-та година“, коментира Костадинов. Днес всички, които ще подкрепим този законопроект, ще сложим край на този опит за разкол, заяви той.
Йордан Цонев („ДПС – Ново начало“) коментира, че не става въпрос, че има заплаха за БПЦ и нейното единство от която и да е деноминация, най-малкото пък от въпросната старостилна църква, и не става въпрос, че с промените ще забранят плурализма на вярванията и тяхната юридическа регистрация и правен живот. „Става въпрос за това, че истинската заплаха за БПЦ е съдът и то не целият съд, а съдът на Сорос“, каза той. Европейският съд за правата на човека не аз го наричам „съдът на Сорос“, наричат го много политици, юристи, правни капацитети в Европа, нашите участници в този съд са чиста проба рожба на „Отворено общество“, коментира Цонев. Той посочи, че една част от много уважавани богослови от т.нар. градско дясно непрекъснато нападат православието с един аргумент, че то било московски клон. „Ама православието не е московско, то е православие. С този аргумент не могат да нападат Българската православна църка“, заяви той и допълни, че днес парламентът затваря вратата за такива атаки.
Лидерът на партия МЕЧ Радостин Василев каза, че от парламентарната им група ще подкрепят този законопроект, за да защитят Българската православна църква. Много съм щастлив, че има теми, които обединяват българският парламент, заяви той.