Засегнати от острото перо на Петко Славейков отмъщават четвърт век след смъртта на поета
Протестите срещу разпространяваните безумни клевети по адрес на поета стават повод за намеса на правителството
Къде се намират днес в Пловдив Славейковата улица, Славейковата къща, Славейковото училище и Славейковото кафене
Владимир Балчев
Като се напише името на Иван Вазов, повечето по навик добавят „народният поет". И почти интимно го наричат Дядо Вазов. В края на XIX в. обществеността устроила на Вазов пищен юбилей, пловдивчани пригласили скъпи подаръци в знак на благодарност за това, че „народний поет" именно в техния град е написал едни от най-вдъхновените си творби. През 1920 г. цял Пловдив се изсипал на улиците, за да посрещне уважавания творец. Поетът дефилирал в колесница, теглена от бели коне, множеството стенело от възторг и приветствало писателя. Паметни мигове за Пловдив, отразени от тогавашната преса върху далеч повече място, отколкото съвременната преса посвети на папската визита в Пловдив.
Малцина обаче знаят, че преди Иван Вазов да стане „народний поет", така са наричали Петко Рачов Славейков. И това станало още по времето, когато Дядо Славейков е бил само на 40 години. В спомените си Михаил Маджаров пише, че към 1869 – 1870 г. Славейков бил най-популярният поет у нас. Появата на всяко едно негово стихотворение било събитие. „Ние веднага го научавахме наизуст и го декламирахме при своите вечерни разходки”. Уважавали го малки и големи, още в крехка възраст Вазов пеел унесено Славейковите песни и говорел за автора им с безгранично уважение. Дори когато Вазов и Славейков се сдърпали в печата, авторът на „Под игото" продължил да се отнася с почитане към своя събрат по перо. За него Славейков бил истински народен поет. Да, но Вазов е творец, а у нас творците нямат решаващ глас.
Колкото до сблъсъка между Вазов и Славейков, основна причина за него била политиката. Но благородната душа на поета умее както да възроптава, така и да опрощава. Без какъвто и да било намек за преживяна обида, по-късно Иван Вазов пише за Славейков. Споменава и един такъв момент – в семейството на Минчо Вазов, където царял строг патриархален ред, с наслаждение пеели еротическите песни на Славейкова…
Чиновниците и новобогаташите обаче други бури ги люшкат. Те не могли да простят на Славейков за това, че в продължение на години обяснявал по страниците на вестниците кой какъв е и как проваля успеха на народа ни. Точно, ясно, с истинските му имена. След Освобождението обвинили Петко Славейков, че „повдига злъчката на сиромасите против нашите богати и порядъчни граждани, на мързеливите против трудолюбивите и пестеливите, на селяните против гражданите”… И потомците на уязвените не простили, та раздиплили старите обиди. Петко Славейков бил прост и необразован човек. Обикновен „наустничар". Наистина даскалувал по градове и села, но това било „в слепите времена". Само че Славейков владеел няколко езика, познавал перфектно турската, гръцката, сръбската, руската и влашката литература, оправял се с книги на френски и чешки език. Заради записаните от него хиляди народни песни, пословици, предания и легенди, заради задълбочените му народопсихологически анализи, днес можем обявим Дядо Славейков за безспорен академик по фолклористика и етнография.
Самообразованието е една истинска академия за възрожденските ни дейци. Наистина без дипломи и гръмки титли, но с огромни познания. Освен това днес познаваме малка част от Славейковите творби. Само през 1848 година на три пъти пропадали ръкописите му, през 1872 година турската полиция иззела всичките му книжа, а през 1877 година пожарът в Стара Загора го оставил само с няколко тетрадки. Днес са останали нищожни отломъци от един огромен и наистина исторически труд – „Географически словар на Балканския полуостров”. Работа за научен институт, оглавен от академици и професори. Сам го е правел „наустничарят", който нямал късмет да отиде на високи науки в странство.
Колкото до твърдението, че Славейков е голтак, така е. Като се заженил за чорбаджийската щерка Ирина, взел чорапи на заем, за да не иде бос пред олтара. И развей прах бил – в гладните зимни месеци на 1877-1878 година раздавал цялата си заплата на застрашените от смърт бежанци, та се принудила жена му преди получаване на заплата да го изчаква пред касата. И руски пари падали в джоба му – това е заплатата му като служител при сливенския губернатор в първите месеци след Освобождението. Но не е вярно, че руското злато го заслепило. Питали го през 1877 година съгражданите в Търново какво трябва да правят българите – да се присъединят към Русия, или собствена държава да градят. Ще си правим наша държава – отвърнал поетът, защото турският ботуш е дървен, ама руският е железен.
Към 1920 г., четвърт век след смъртта на Дядо Славейков, нападките срещу него придобили епидемичен характер. Покрай „еротическите песни” се опитали да изкарат Славейков развратник. А всъщност тези „еротически” песни са писани с една цел – да се пее на български език, за да се спре настъплението на гърцизма. Появила се безумната клевета, че на младини поетът изнасилвал учениците си и по тази причина те по-късно се разболели от туберкулоза. Напразно живите ученици на Славейков обяснявали, че младежите тръгнали да учат в Русия с мизерни средства и станали жертва на суровия климат в северната страна. Протестите срещу разпространението на тези клевети довело до намесата на правителството през 1922 г.
По-късно очернянето на Дядо Славейков тръгнало по други пътеки – творецът бил зарязал семейството си в Трявна, за да се отдаде на бохемски живот в Цариград. Дали е така, най-добре се изяснява от томовете със събраните съчинения на Петко Славейков. Там дата по дата се вижда какво е писал, какво е издавал, как е редактирал вестници, развивал обществена дейност и работил като учител. По това време хиляди българи в Цариград се трудели далеч от семействата си. И те ли са водели „бохемски живот”? Стигна се и дотам един български професор да подмята пикантния въпрос – е ли спал Славейков с училищната чистачка Катерина? Е – гласи отговорът му. Защото поетът се разплакал, като научил, че турците заклали Катерина край Стара Загора. А ако не беше се разплакал?
Петко Рачов Славейков, наречен преди много години „народний поет" на българите. Пръв наш народен поет и първи прогласен. Без укази и правителствени решения, без препълнени страници по вестниците. Идва от само себе си и се приема от само себе си. Дядо Славейков, наший народний поет. И толкова.
Другото стана тихомълком – научните светила първом скриха своеобразната титла, родена от народното признание, после здраво я затиснаха в архива.
Прав е Петър Величков – Катерина не е била „някаква си прислужница“, тя дори има публикувана книга, в която има една повест и една комедия, т.е. тя е била интелигентна, начетена, с литературни дарби. Да, има спомени, че тя въртяла домакинството на Славейков със сестра си, но не правят ли така жените от памти века, когато живеят с любимия мъж?
Защо любовта на дядо Славейков и Катерина Стойоглу да се отрича и да се очерня? Тя не му е прислужница, а любима. Преди това се грижи за заболелия от туберколоза Раковски. Не е случайна жена по онова време и е достойна за любовта на Петко Р. Славейков. Той не се е разбирал със съпругата си Иринка. Мнозина обсъждат чуждата любов според ограничените си умствени възможности, в случая кой какво казал за тази любов е без значение.