От 16 юли до 10 август Австрийският културен павилион ще представи самостоятелна изложба на Аарон Рот, която ще постави в контекста на прехода символите на властта и престижа на илюзорния социален статус.
Визуален код на прехода ще представи изложбата на Аарон Рот в изложбата „Със свободна времева рамка“, която ще бъде открита във FLUCA на 16 юли.
За да разгледа художествените обекти в детайл, зрителят ще трябва да разгърне поставената пластмасова завеса, която препраща към недалечното минало и същевременно превръща контейнера в гранично пространство. Самият център на изложбата, който привидно остава скрит за погледите, е разположен в дълбочината на контейнера. За реализацията на трите широкоформатни живописни платна Аарон Рот използва селектирани в интернет пространството фотографии и сегменти от рекламни материали, които загатват символите на властта и ценностите, които осигуряват фалшив социален статус.
Портрет на популярен български политик представя единствено фрагмент, изваден от снимка на коженото му яке в първата творба от изложбата. Ироничната игра между символиката на авторитета и елегантната скъпа материя открито поставя под въпрос ролята на олигарха, свеждайки образа му до детайл от собствената му намачкана дреха.
Живописните маски и отбраното използване на цветове в маслените платна създават усещането за монументални плочи, документиращи в детайли обектите, които изобразяват . Нагънатата и леко открехната завеса на Мерцедес S класа – обект на втората централна творба – позволява частично надникване в интериора на луксозен автомобил. Ако първоначалната завеса с ресни не допуска преминаването на вредители, то автомобилната осигурява достъп само на хората с висок социален статус. Застинал във времето, този момент неминуемо препраща към съвременната политическа действителност, която е представена на фона на ярко оранжево небе, вдъхновено от фототапета в офиса на Frank Lopez от филма Scarface.
Флиртът на смъртта и престижа е тема и на третата живописна работа, в която изобразеният приближен детайл от логотипа на цигари Собрание Лондон се чете и като абревиатурата S.O.B. (чието значение от английски език е “кучи син”). Атрактивността на цигарения бранд, дълго предлаган на пазара като достъп за обикновения човек до една друга класа, е развенчана.
„Безспорно в художествения проект може да бъде разчетена закодираната от автора критика към модела, наложен като доминант в пост-индустриалното общество. Ценностен модел, при който представите за престиж, през които възприемаме “продуктите”, стават водещия фактор в определянето на материалната им стойност. И въпреки това, или дори може да се каже, точно поради това – отношението на Аарън към тези процеси го извежда над критикуването, създавайки с картините си своеобразни тотеми – не на продуктите, но на маниерността в отношението към тях“, коментира Вълко Чобанов, артист и куратор на FLUCA 2021.
Аарън Рот е роден в Лос Анджелис през 1998 г., като от 12-годишната си възраст живее в България. Работи между София, Лондон и Пловдив. През 2021 г. получава бакалавърска степен по живопис от Училището за изящни изкуства Slade (Лондон) с дипломен проект на тема Визуалната култура, свързана с поп-фолк музиката. През 2021 г. реализира в София своя самостоятелна изложба “biznes (end) management”.