АктуалноБългарияГласовеМненияНовиниПод лупа

Във всички храмове в Пловдивска област имаше молебен за мир на 3-ти март

Дядо Николай: Тази война се води от гордост и заради гордост

“Водещата идея на войната от 1977-78 е, че православни християнски народи са освобождавали християнски народ, а днес русите и украинците, които преди 144 години водеха битка рамо до рамо за свободата на България, водят война по между си. Днес православни християни водят война срещу православни християни. Това е война от гордост!”

В катедралния храм на Пловдивска епархия „Успение Богородично“ митрополит Николай отслужи лично днес навръх Националния празник на България молебен за мир. Такива молитви бяха отправени във всички храмове в областта, след като владиката отправи преди дни апел за това.

Дядо Николай и Здравко Димитров

Той пристигна в Катедралната църква с аудито, на което още стои синята лампа на предното стъкло.

Колата бе ескортирана от патрулен автомобил на полицията, тъй като с владиката митрополита пътуваха светини.

В двора на храма Николай Пловдивски бе посрещнат от кмета на Община Пловдив Здравко Димитров, областния управител на Пловдивска област Йордан Иванов и командващия на Специалните сили ген.-майор Явор Матеев.

Молебен за мир

В църквата в Стария град заради молебена бяха донесени Св. Кръст от манастира „Св. Троица“ в Кръстова гора и всички чудотворни икони и свети мощи от епархията, за да усилят молитвата, уточни владиката.

Този път в храма освен официални лица имаше и много миряни.

Днес е 3 март. На този ден ние българите следва да сме изпълнени с благодарност към освободителите – руси, украинци, румънци, ирландци, грузинци и други. Да изпитваш благодарност към някого изисква да го уважаваш и слушаш. Не подобава на спасения да говори пред спасителя си! Така, както подобава да изпитваме смирение и да слушаме, а не да даваме съвети на Спасителя Исус Христос!„, започна  словото си митрополитът, преди да отслужи молебена.

Дядо Николай на няколко пъти подчерта, че днешният Национален празник е такъв, благодарение на всички жертви, дадени по време на Руско-турската освободителна война.

Преди 144 години на този ден под знамената на победоносните полкове от земите на Москва и Киев започна възраждането на българската държавност. Руските и украинските войни, наред с войни от други народи, са дали тежки жертви, за да освободят един народ, когото са смятали за братски, припомни владиката.

По думите му водещата идея на войната от 1977-78 е, че православни християнски народи са освобождавали християнски народ, за да получи той правото на свободно вероопределение и веоризповедание.

Затова тази война е била победоносна защото е била водена за вяра. Когато войната е спряла да бъде водена за вяра и си е превърнала в пазарлък за територии, тоест геополитика, всичко приключило и то зле”, каза митрополитът.

Той осъди остро нападението на Русия над Украйна и определи войната като “братоубийствена”.

Днес знамената на полковете от събитията в Москва и Киев са изправени едни срещу други. Днес русите и украинците, които преди 144 години водеха битка, рамо до рамо, за свободата на България, водят война по между си. Днес православни християни водят война срещу православни християни. Това е толкова нередно, това е толкова богопротивно, че нямам думи, с които да изразя горестта, която е обзела мен, а и вярвам всички православни по целия свят! Това не е война за вяра, това е геополитическа война, това е война от гордост. И понеже това не е просто война между две държави, между два народа, пък били те и в Европа, а именно война между православни братя, и понеже тази война се води от гордост и заради гордост, то тази война нанася такава огромна рана върху тялото на православната църква”, посочи Николай Пловдивски.

По думите му само на Божията милост може да се надяваме щетата да бъде поправена и ни трябва всичката духовна сила, с която разполагаме, за да спрем това страдание.

Владиката направи ретроспекция на борбата на Украйна за самостоятелна църква и отказа на Московската патриаршия да я признае.

“Войната е дело на светски власти”, но православната църква е можело да я предотврати, ако признанието на автокефалията на украинска църква било факт, стана ясно още от словото на митрополита.

“Виждате ли връзката, която аз виждам? Или само аз си мисля, че когато започнат да страда светата христова църква, светските несгоди и страдания следват като по поръчка?”

Според владиката случващото се е показателно докъде може да доведе поставянето на църквата в зависимост от целите на светските управници и превръщането ѝ в тяхна функция, което е друг огромен грях.

Той покани миряните на 11 май на благодарствен молебен, след Великден, защото по думите му на 3-ти март „не подобава на спасения да говори пред спасителя си“, а тогава според митрополита ще имаме право да говорим, като имаше предвид покръстването и че България е дала писмеността на славянските народи.

Ако искаме да бъдем зачитани, то ще трябва да приемем един очевиден факт. Той е, че величието на нашия народ не може да се основава на битките, които сме водили в миналото, а още по-малко на чуждите битки и на чуждите политически сметки. Ако нашият народ има някакво историческо значение и историческо величие, то е в това, че Бог е избрал именно българския народ да бъде онази божествена трансмисия, чрез която писмеността, а с нея и божието слово и православната вяра да бъдат донесени до най-далечните краища на света на изток. Русите, украинците, а и мнозина други днес са това, което са благодарение на факта, че Бог е промислил ние да бъдем покръстени първи сред славянските народи и на нас е възложил мисията, която нашите предци са изпълнили с чест. Това е чест, която никой на света не може да ни отнеме и тя е празник, който си заслужава да празнуваме!

Таня Грозданова

Журналист с близо 30 години опит, който работи интензивно по програми за свободата на словото и разследваща журналистика.

Един коментар

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина