АктуалноГрадътЖивотЗабавлениеКултураНовини

Седем години на исторически възход за Опера Пловдив

7 години на исторически възход. Така би следвало да започне отчета си доц. Нина Найденова за свършеното от нея и екипа й в двата мандата като ръководител на Държавна опера- Пловдив. По традиция обаче, в навечерието на конкурса, на който тя се явява като кандидат за нови 4 години зад „руля” на най-голямата културна институция в града, тя се изказа повече от скромно на фона на постигнатите успехи, които ще останат в аналите на града.

„Седем години с моя екип работим изключително активно, за да направим оперния ни театър видим не само на национално ниво, но и на международно. В следващите години ще се фокусираме върху развитието на международния оперен туризъм”, анонсира пред журналисти на пресконференция по повод края на втория си мандат доц. Нина Найденова.

Тя припомни, че през тези седем години е работила в сложна обстановка- сливането на двата културни института, липсата на сцена и неработеща Концертна зала, недостиг на средства.

„Благодарение на Европейска столица на културата се научихме да работим по проекти. Те ни правят изключително конкурентни. Ще продължим да го правим и занапред. В този период поканихме на пловдивска сцена едни от най-големите световни имена. Над 200 международни артисти участваха в програмите на Античния театър, благодарение на Община Пловдив и Фондация „Пловдив 2019”. Над 1,2 милиона лева управлявахме по проектите, като тези средства бяха управлявани по видим и прозрачен начин. Успяхме благодарение на тях да надскочим представата за опера в България като разширихме жанровете с проекти на мултижанрово ниво. През тези години усвоявахме различни пространства- тепетата, парковете, Стария град и възрожденските къщи, дори двора на Техническия университет, и ще продължим да го правим и с нови локации- Голямата базилика, галериите. Щастливи сме, че публиката на Опера Пловдив е предимно млада- малко оперни театри могат да се похвалят с това”, отчете доц. Найденова.

Тя не пропусна да отбележи, че през годините екипа на институцията постоянно се е разширявал. Последното ново попълнение в творческия отбор е знаковия режисьор Веселка Кунчева.  Към днешна дата над 150 артисти работят в Опера Пловдив, плюс 50 действащи постоянно технически служби. Артисти от над 8 държави избраха да работят по тепетата, като Найденова и екипа й превърнаха балета в международна трупа. Тя отчете, че през годините заплатите в институцията са били вдигнати с между 40 и 50 процента, като е осигурено и допълнително материално стимулиране за артистите от почти 4 заплати отгоре. В този период са инвестирани над 730 хиляди лева в нова сценична техника и инструменти.

„ Седма година поред сме с отлична оценка от Министерството на културата. Втори в България сме по творчески резултати, като пловдивския театър е със същите показатели. За последните четири години сме направили над 46 премиери в различните форми. Горди сме, че вече над 70 деца се обучават в детската академия на Г-жа Опера. Радваме се на пълни зали. Дори във време на пандемия връщаме публика. Изводът е, че хората имат нужда от нас. Приходите ни са изключително устойчиви, като отчитаме 60 процента ръст на тези от билети. Не на  последно място отчитаме, че 40% е международната публика в програмите ни на Античния театър. Всеки оперен турист инвестира 600 лева в града в рамките на два дни”, добави Нина Найденова.

Зад кандидатурата и за трети мандат твърдо застана зам.-кметът Пламен Панов.

„Опера Пловдив не следва тенденциите, а ги поставя и кара другите да се съобразяват с тях. Благодарение на операта отдавна говорим за мултижанровост в Пловдив. Ръководството на общината непоклатимо и непоколебимо седи зад доц. Нина Найденова за още един управленски мандат”, подчерта Пламен Панов.

„Не мога да се сетя за по-добър пример за отношения между фондация и институция. Нашето партньорство е изградено на доверие. Силно се надявам да имаме възможността да продължим да работим с доц. Найденова и екипа й”, заяви на свой ред директорът на „Пловдив 2019” Кирил Велчев.

„Добрият мениджър успява да събере творци с международна кариера. Това направи Нина Найденова”, каза музикалният директор на операта маестро Диан Чобанов. Диригентът подчерта, че обновяването на оркестъра е приоритет в последните седем години, но не скри, че в България няма нови музиканти. „Да привличаш чужди творци беше немислимо доскоро, а сега е тренд. Постоянно получавам молби за назначаване на щат от чужбина”, каза Диан Чобанов.

Той е категоричен, че продукцията, която създава Опера Пловдив, спокойно може да се сравнява с тази на Арена ди Верона. Най-малкото артистите, които пеят в най-реномираните фестивали, вече пеят и в Пловдив. Операта обаче продължава да инвестира и в „полета” на новите таланти на класическата българска сцена, като посочи четиримата щатни солисти, с които, сигурен е, ще се гордеем след няколко години заради международните им успехи.

На финал на днешното представяне Нина Найденова разкри, че тази година операта възстановява „Орфей и Евридика” и припомни, че бароковата опера бе гледана от седем хиляди души на две дати на Античния театър през 2019г. Тогава фестивалът Опера Оупън отчете рекордните 25 хиляди зрители само за месец. Предстои и международният проект „Ана Каренина”, за който в Пловдив идва да работи един от най-търсените в Европа хореографи Лео Муич. Тя издаде, че това ще е копродукция с още два чужди оперни театъра. Общо 12 заглавия ще има в програмата на Опера Оупън тази година, като отново ще видим световни имена на сцената на Античния.

„Амбициите ни стават все по-големи”, заяви на финал доц. Нина Найденова.

Ивайло Дернев

Един от създателите и главен редактор на сайта Под тепето. Той активно заема гражданската си позиция по всички чувствителни теми за града и развитието му.

11 коментари

  1. ‘фани единия – удри другия, дето казват, ‘алваджията за бозаджията на трета снимка радостни и …възходящи. Все по-културен става Градът, все по-открехната става операта, все по-масов става квартетът и полупроводниците стават цялостни проводници.

    Как няма да я подпира милият, като тя му командва двеста избиратели. А стопанисването на Града стана колкото на Концертна Зала, колкото на Културата, колкото на Транспорта, колкото на …презстрояването.

  2. Както бурни аплодисменти, така и справедливи критики са в реда на нещата при сценичните изкуства. Нездравословно е, не е градивно, а и никак не е на световно равнище чиновникът в параноя да съзира във всяка реплика =хейтред…

  3. Жал ми е за всички хейтъри. Липсва им критерий за обективна преценка. Просто говорене заради омразата, нищо налице.
    Операта ни е истинско високо ниво.
    Напред Нина Найденова, ние сме зад теб и ще те подкрепяме!

    1. „ПРАВ СИ ШЕФЕ!“
      Подчинените заплатаджии както са към 200 двеста глави, малко слабичко тук подкрепят г-жата за безсрочен директорски мандат.

      Други кандидати не се забелязват = всичко е изчислено…

  4. Операта в Пловдив е на световно ниво. Изключителни постижения!!! Нина найденова и екипът и заслужават безсрочен мандат!
    Opera Open е формат, който привлече хиляди хора и вдигна високо оперната емоция. Благодаря!

    1. Които помним Добрин Петков, Руслан Райчев, Асен Диамандиев, Алексей Милковски и т.н. с един поглед към самодоволните лица в президиума на първото фото схващат горчивия смисъл на изтичането „брейн дрейн“ от Града…

    1. Изглежда имаш предвид учреждението с еди-колко си държавни заплати?

      Щото по света оперната трупа е на самоиздръжка. Щом изчезнат поради епидемия купувачи за трицифрените им билети, звездите увисват безработни и търсят да се присламчат към някоя …доцентура.

      А Операта -като изкуство с главна буква- елитарно не масово е БелКанто пение, без микрофони, без усилватели, без кебапче на клечка и биричка на теферич под комарите = точно обратното на OpenOPERA по разни „локации“, че и многожанрова, мултикулти хибрид ни рак ни щука.

      На което и аз съм „заклет фин“ = ПРАВ СИ ШЕФЕ!

  5. „…Ще продължим да го правим и занапред…“
    „…Ще продължим да го правим и занапред…“
    „…Ще продължим да го правим и занапред…“

    Някои „конкурси“ са предварително изчислени -както „ОП“тата- кой да го загуби така, че . . . именно. Даже няма нужда да се главоболим с журито да е безпартийно.

    Някои „хабилитации“ . . .

    Възходът става все по-исторически

  6. В духа на РежимаБоБоТРИ възходът е …монументален.

    Причината за съсипване на Концертна Зала -да не качат майстор да ремонтира течовете, елементарен мениджмънт- е самохвалната ОпънОПЕРАторка.

    ЗАМ-ът =още повече!

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина