АктуалноГрадътКултураНовини

Какво има и какво не виждаме, че има под площад „Централен“?

Въпреки последния ремонт и експонирането на част от разкопките, историята остава неразпознаваема за обикновения посетител

Липсата на информационни табели прави археологическия обект скучен

Няколко месеца минаха от пускането на пешеходците по обновения площад „Централен“ в Пловдив, без официално откриване, защото няма Акт 16. Експонирането на разкопките в Западната част на Форума/Агората на стария Филипополис привличат много туристи и пловдивчани, а новите плочи, поне на пръв поглед, са по-приятни от старите хлъзгави и счупени, които помним от преди това – макар и да има различни мнения за това.

Без да се спирам задълбочено върху конкретния избор на решения за пространствата за преминаване, места за сядане, озеленяване и др., тук ще обърна внимание единствено върху тези решения, свързани конкретно с историческия пласт под площада. По какъв начин новия площад, новите плочи и дизайнерски решения са в съзвучие и имат логика, свързана с археологията. И също – какво има под площада, което остава напълно неизвестно – тъй като е непроучено, или тъй като е унищожено в миналото.

Един от основните проблеми е свързан с разкопките в западния край – пред входа на Пощата. Те безспорно изглеждат атрактивно, достъпно и приятно, но за обикновения минувач не говорят нищо. Факт е, че настилката на площада повтаря очертанията на форума и ако човек се вгледа, ще разпознае това – но това вглеждане трябва да бъде насочено. Съвсем отделен е въпросът, че няма абсолютно никакви обяснения – какво е това, от кой период е (а всъщност са експонирани неща от различни периоди, бази на колони от различен материал от различни моменти на преустройство на форумния комплекс и т.н.). Ситуирането на целия този форум върху една карта на римския Филипопол (което отново трябва да бъде с фиксирана дата) също би помогнало много за разбирането на историята на града и свързването на този обект, с останалите, които са изкопани из днешния Пловдив.

Три месеца след откриването на площада все още е недопустимо да няма никакви обяснения – какви са тези колони, каква е тази улица, къде са магазините в този форум и тн. Това са задължителни неща при експонирането на този обект.

По-малки проблеми, които по-скоро могат да подразнят по-детайлно гледащите наблюдатели са свързани с оформянето на настилката на различни места. Така например оформената улица декуманус, южно от Форума (и южно от пощата), която спира пред фонтаните до паметника на Гюро Михайлов спира след кръстовището с другата улица, оформена север-юг. Всъщност тази улица по всяка вероятност е продължавала на запад, под днешната Цар Симеонова градина. Оформянето на настилката обаче не загатва за това.

Улицата в средата на кадъра трябва да продължава и вляво, към фонтаните

По същия начин е пропусната и улица, която трябва да съществува пред входа на Партийния дом. Там е имало улица декуманус с направление изток-запад по римската градоустройствена схема, която обаче не е отбелязана в настилката.

Съществен пропуск е и липсата, или неразбираемото отбелязване на крепостната стена. Пропускът тук е, че дори вече имаме „практика“ и не е нужно да се измисля нищо ново. Същата крепостна стена, но в северния ѝ край е отбелязана в настилката до Римския стадион. Стената, която се вижда в зелената площ до Джумая джамия продължава с подредени камъни в настилката на самата Главна улица. Абсолютно същото нещо можеше и трябваше да се направи и в участъка на площад „Централен“, който сега е отбелязан единствено с напълно неразбираема за обикновения посетител линия от по-тъмни павета. Обозначителни табели също липсват.

Крепостната стена е отбелязана в центъра на кадъра с по-тъмната линия по-тъмни павета. Но това остава напълно неразбираемо за всеки посетител. В долния край (приблизително след третата най-долна тънка по-тъмна лента) трябва да има още една улица в посока изток-запад

Част от самата стена е разкрита и видима в подлеза на Тримонциум и едно символично продължение от нея към площад „Централен“ (може би е твърде смело за Пловдив да се направи паваж през асфалта под паркинга на хотела?) би било прекрасно и напълно логично.

Крепостната стена повторена на настилката на площад Джумаята

Агората или форумът сам по себе си е изключително интересен и всички тези липсващи информационни и обозначителни табели са съществено важни. Освен самия обществен комплекс, около него е имало и няколко проучени частни сгради, които също биха били интересни са преминаващите – пловдивчани или гости. В югоизточния край – част под паркинга на Тримонциум, част в самата зелена площ, е имало богата и интересна резиденция. В източна посока пък е една от големите загуби за пловдивската археология – също много богата сграда с прекрасни мозайки.

Те обаче са напълно унищожени, почти непроучени от археолозите, при прокарването на подлеза под Пощата. През 80-те багерите са преминали директно през тази сграда, без никакво време за археологически проучвания, протести или обсъждания, и геройските действия на музейните работници тогава са ни завещали част от мозайка, която днес е в Археологическия музей, както и няколко снимки. Всичко това трябва да бъде експонирано и показано на място поне чрез информационни табели.

Разбира се, тези последни части – свързани с източната и южната част от Форума са пожелателни за бъдещето – а не пропуски в пуснат в експлоатация обект. По думите на зам.-кмета Пламен Панов тази година ще се извършва проектиране на тази част от Форума и тези неща трябва задължително да залегнат в него. Един нормален подход от площада към южния форум, премахване на пясъчния насип върху споменатата богата сграда, са задължителни за доброто функциониране на обекта и вклюването му в града.

По същия начин разкопките около Одеона на север от Пощата до Главната също трябва да станат достъпни. Неофициално се коментира, че там ще се изгради стълбище с идеята пешеходец без особени проблеми да стига от Главната до Епископската базилика, почти по път, по който би минал и гражданин на Филипопол преди 1600 години, но все още нито сме видяли, нито сме подложили на обсъждане този обект. Разбира се, там все още текат разкопки, преди чието приключване не може да има истински проект, но идеята за пешеходен достъп и до северния форум трябва да се реализира.

Всичко това обаче трябва да става не само визуално и формално, а и образователно – за необразования в детайл посетител трябва да е ясно кое какво е, кой го е открил, кой го е проучвал и т.н.

снимки с дрон: Марин Тодоров

 

Теодор Караколев

Пише по темите, свързани с културата, културното наследство и история на изкуството и архитектурата.

17 коментари

  1. На снимките от дрона се вижда колко нелепо и грозно стои дупката на Пройкова на площада. Отдолу изглежда малко по-добре, човек се лъже по фалшивите колони, а и дупката някак не се натрапва толкова. Особено ако гледа отдалеч.

    1. И без туй както сме най-старио Град в Галактиката, с комплексарското Мото „Древен, ама ВЕЧЕН“ (кис-кис, цял свят знае кой е Вечният Град = ROMA, CITTA ETERNA) при тая Идея като за Мозъклия-Баскетболиста с Гладен Архитект МУТРО*ПОЛИТ*ический ще си имаме не само
      Кючук Париж,
      но и
      КЮЧУКРИМ,
      майно льо!

  2. Що така с рогите, бе. Ми, мн си е хубав площада с тази псевдо археология, с тези антични стоманобетонни колони с това капителче отгоре, с тези ел табла по дърветата наоколо, с този бял голф на общинска охрана кесещ там целодневно незнайно защо, с тази липса на информация за камъняците караща въображението на преминаващите да се развихря стигайки до огромни исторически дълбини. Толкоз е гот, а вие все недоволни.

    1. Никакви критики, изгодно предлагаме РОЗаВИ ОЧИЛА и знаменца със
      „УРА!
      ПРАВ Е ШЕФа“
      – подходящи за манифестации, демонстрации и (контра)протести

  3. Дребна забележка по илюстрациите = като ще се напряга да впряга коскоджамити ДРОН – поне направи го докато слънцето е високо и сенките са КЪСИ.
    Калинкава работата на многознайника.

  4. Всичките витиевати шикалкавения и усуквания на недоучилата КАЛИНКА Т.К. (цит.): „…спира след кръстовището с другата улица, оформена север-юг. Всъщност тази улица по всяка вероятност е продължавала на запад, под днешната Цар Симеонова градина. Оформянето на настилката обаче не загатва за това…“ СЛУЖАТ ЗА ПРАХ В ОЧИТЕ НА ЧИТАТЕЛЯ (И ПРИ ПОПРАВИТЕЛНИЯ ИЗПИТ НА КАЛИНКАТА) БЕЗ НИТО ЙОТА ДА ПОДОБРЯВАТ ПРОЧИТА НА „СТАРИНАТА“ (нито „форум“, нито „агора“ не можаха да разкрият и експонират, всичко бе запечатано просташки и погребано от бабаРуПройкова, придворната на инджинеринг ИМПЕРИАЛиста).
    Тези „означения“ из настилките тя да си ги натика където им е мястото, само тя и Агитката ги разбират; публиката не ги „ЧЕТЕ“

  5. Цит.: „…няма никакви обяснения – какви са тези колони…“ = ами даже СРЕДНИЯТ турист, без особена компетентност хич даже не е кьорав да види и да повярва на очилата си, че това са МЕНТЕ СТОМАНОБЕТОНЕНИ…

    1. Никога никакви доказателства няма да намерим за онова ръкостискане ПОД МАСАТА, което не се било случило.
      Прокуратурците няма да се събудят и освестят, тя ЗАПЛАТАТА СИ ТЕЧЕ ПРЕСПОКОЙНО

    1. OPEN OPERAторката със нейната Агитка „ДОМ ЗА ОПЕРетата“ (за БАЛЕТ, ЦИРК) дали пък няма да прекрати напъна за БУТАНЕ (доразграждане на мегдана) ако й устроят ТАМ … (доходно здание на Частни Начала върху заграбен Терен)?
      Само питам, де!

    1. Марине, освен да филмираш при по-високо слънце, за да избегнеш такива дълги сенки, опитвай и БЕЗ слънце.
      Друго съображение е да избягваш тежките тракийски ПРАХОЛЯЦИ, които пречат Теодору да си види стадото на планинския склон прибиращо се надвечер.
      НОВИте граждани са взискателни.

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина