Трябва ли ни паметник на Кристо?

Градът Живот Култура Новини

На 5 август, петък, Галерия Sarieva (Пловдив) ще представи изложбата “Кристо за начинаещи”, с която започва едноименният проект на художника Лъчезар Бояджиев. В продължение на 4 месеца той ще се фокусира върху изкуството в обществена среда, обхващайки много и различни инициативи, свързани с творчеството на Кристо и Жан-Клод. “Кристо за начинаещи” е пилотен проект на галерия Sarieva и “Фондация Отворени Изкуства” в програмата Sarieva Open Arts.

 Трябва ли ни паметник на Кристо? Въпросът е колкото риторичен, толкова и абсурден. На 5 август в галерия Sarieva известният български художник Лъчезар Бояджиев, експерт на творчеството, методите и практиките на Кристо и Жан-Клод, ще представи една фантазия – макет за паметник на Кристо, отваряйки пространство за дебат по въпроси за миналото и бъдещето в културата.

„В нашата страна, както и навсякъде из Балканите, за добро и/или за лошо вековната ни история е не само повсеместно жива и оспорвана, но и постоянно произвежда повече житейска реалност, отколкото можем да понесем. А ние се правим, че не забелязваме своята хаотична виталност, живеем тук и сега, като че ли това е винаги и навсякъде. Героите на вековните процеси или вече имат паметници с височина от 5 до 15 метра, или постоянно се обсъждат проекти за подобни кумири на безвъзвратно отминалото минало.

А какво ще стане, ако към дебата за насищането на публичното пространство в нашите градове с паметници на исторически герои, се добавят и героите на изкуството от модерната и съвременната епоха? Колко големи да са те, и къде да им отредим място – където са живяли, или където ще направи впечатление и за нас, и за туристите? Дали да са на 10, 15, 20 метра височина? А каква стилистика трябва да търсим от художниците-автори на конкуриращите се визии?”.

С “Кристо за начинаещи” Лъчезар Бояджиев повдига тези въпроси, разработвайки за първи път проект като художник, а не като критик, теоретик, лектор и историк на изкуството на Кристо и Жан-Клод. Според него тяхната смърт прави от всички нас, които се интересуваме от делото им, начинаещи. Новото начало поставя нови въпроси за живота на изкуството след смъртта на автора, за активирането на наученото тук и сега, за набавянето на ресурс и “проучвателен мандат”, споделен между художник, галерист, публика, медии, град.

В програмата на проекта “Кристо за начинаещи” се предвиждат както излагането на макети и визуализации, така и тяхното активиране в обществената среда – градска, медийна и виртуална, през съучастието на граждани и артисти. Паралелни изложби, акции и лекции, които обговарят безкрайните възможности на изкуството да създава условия за случване на бъдещето през критичния поглед към миналото. Проектът на Лъчезар Бояджиев, Галерия Sarieva и Фондация “Отворени изкуства” ще гради среда, в която се случва един споделен процес на фанатазиране.

Изложбата “Кристо за начинаещи”, с която започват едноименната инициатива, ще бъде открита на 5 август (петък) от 17 часа. Входът е свободен и не изиксва покана. Фейсбук събитие: https://bit.ly/3QeLnpZ

 На 6-и август (събота) между 10:30 и 12:30 ч. на различни локации в Пловдив ще се проведе лекционен тук с Лъчезар Бояджиев. Турът започва от artnewscafe в 10:30 ч.

Споделете ни във:

8 thoughts on “Трябва ли ни паметник на Кристо?

  1. Айде пак Пловдив виновен.

    Що не дигнете ДВА паметника в Чярпан: на Явашев, и на Явашева?

    Открил лъчезарчо топлата вода, брей!

    1. Произлизат от Габрово, през Мичкюр само са минали Явашевите!

      Ама побързайте, че то Тепета за Альоши и за Идиологии (средновековни) почти не останаха, след като и на Джендем Тепе Зико Послушник с гл. „арх.“ Ахрянов Послушник дигнат бронзов БоБоЧЕТИРИ върху колесница квадрига с три синджира роби!

  2. Напоителното многословие в стил АгитПроп (Агитация/Пропаганда) за Отворени Изкуствености (не изг7зици, о, не!) е напълно в духа и ф традицията на Саръевите г-ци:

    Що ша е истинско, щом може и да е МЕНТЕ?

    1. Защо не си натикат „…Проектът на Лъчезар Бояджиев, Галерия Sarieva и Фондация “Отворени изкуства” ще гради среда, в която се случва един споделен процес на фанатазиране…“ ВЪВ …ИМЕННО?

      Открехнатите Изкуства в Отраканите Общества на унгар-циг-еврейския спекулантин Дьорд Шорош дето даже в Унгарско не го допускат да влява отдавна отминаха като грозен КОШМАР.

      Чучурката с Ресурсо пресъхва, той самият разочарован се отказа да развъжда Расови КАЛИНКИ и закрива Яслата!

      1. Тежко беше положението на пловдивския Художник преди Шорош: като вземеш моливче и боички поне една КРУША-ДОБРОДУША требе да изрисуеш. То школовка, то уроци, то усилия и напъни, пък накрая то комшийското Весе те надцакало.

        Сега – по-лесно: за да станеш самозван ХУДОЖНИК достатъчно е да се хванеш на хорото до женствен ТрансДжендър в цеха… пардон, работил… пардон уъркшоп/Говорилнята за МАСТУРБАЦИОННО ФАНаТАЗИРвАНЕ = и хоп, художник!

        Еха!

        (и тролейбуси имахме в Града, то не е едно, не две…)

        1. ‘СВИНЕТЕ, г-н „художник“ ама ша ма домързи да доприпкам за твоя Лекционен туК, sorry!

          1. Абе щом иска ОБГОВАРЯНЕ оправдания и кудкудякане то не е Изкуство, а ИЗКУСТВЕНОСТ:

            „…Паралелни изложби, акции и лекции, които обговарят безкрайните възможности на изкуството да създава условия за случване на бъдещето през критичния поглед към…“ Ех, Дьорди, Дьорди, язък ти за мил’иЯрдите!

          2. Дълбокото НЕРАЗБИРАНЕ на същността на севтовното явление „КРИСТО“ от кокала между ушите на „художник“ Лъчезарий Бояджиян (нищо общо със Злати!) проличава не, ами лъсва като гол …именно от перверзи…/обратност…/сбърканата хрум…/скимн…/прищявка за монументален ПАМЕТНИК.

            За вечни времена, като Альошите по света?

            Точно обратно беше Посланието му, загелпено в „обговарянето“ при Вес-Желез-Транс-Джендър за която важното е да отчете Бройка пред американските й господарки за да цуне кинтите:

            ВСЕКИ „КРИСТО“ БЕШЕ КРАТКОТРАЕН.

            ВСЕКИ „КРИСТО“ ИЗЧЕЗВА БЕЗСЛЕДНО.

            НИТО ЕДИН КОНЕЦ ЗА СПОМЕН ОТ НЮ-ЙОРКСКИТЕ КИЛОМЕТРИЧНИ „ГЕЙТС“ НЕ МОЖЕШ ДА СИ ОТСКУБНЕШ КОЛКОТО И ЧАСОВЕ ДА СЕ НАВЪРТАШ: ОХРАНА КАТО ЧАСТНА СОБСТВЕНОСТ ВЪРХУ ОБЩЕСТВЕНА ТЕРИТОРИЯ (НИТО ДОЛАР НЕ ПРИЕМАХА ДОНАЦИЯ, ВСИЧКО СИ ПЛАЩАХА ОТ ДЖОБА)

            Лекции ша ми чета и таа КАЛИНКА, мерсиме… обратно в махленското Килийно от което Явашев успя да се откопчи! АНТИ-опера с кебапче на клечка и биричка, ОТКРЕХНАТИ Изкуствености и АРТаджилък, ОТВОРЕНИ Общества демоде = водата под моста не е вчерашната

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.