АктуалноГрадътНовини

7 години по-късно Пловдивската опера още е без дом

Фондация „Дом за Пловдивската опера“ поставя отново въпроса за 7-годишната сага по търсенето на място и построяване на сграда за Пловдивската опера, както и печалното неосъществяване на ремонта на Концертна зала, Пловдив.

Вижте цялата им позиция:

Преди седем години и половина чрез подписите на 15 000 от Вас получихме подкрепа и мандат за каузата – създаване на Дом за Пловдивската опера. Едноименната ни фондация възкреси една стара мечта на гражданите на Пловдив за приютяване на, вероятно, най-добрата българска оперна трупа на собствена сцена в своя град. С това писмо искаме да благодарим и се отчетем за доверието на съгражданите и медиите за свършеното, проблемите и предстоящото.

През тези години разчитахме на Вашата подкрепа, като проведохме шест срещи за обсъждане на наши и Ваши идеи за пътищата за постигане на целта ни.

Изпратихме 67 писма до Община Пловдив, Общински съвет Пловдив, Министерства на културата, финансите, Министерски съвет, Народното събрание, Президента и Европейската комисия и др. Проведохме 97 срещи с представители на Община Пловдив, Министерство на културата, Народно събрание. Събрахме медиите на 9 пресконференции.

Излязохме с три декларации за развитието и резултатите на нашата кауза.

Безплодна остана кореспонденцията ни с 3-ма министри на културата. Единичните срещи, които имахме с министрите Вежди Рашидов и Боил Банов завършиха с празни обещания. Министър Атанасов, даже не си направи труда да ни отговори. Проведохме пет резултатни срещи с министър проф. Велислав Минеков, които завършиха с подписване на Меморандум за изграждане на сграда за Пловдивската опера между Министерството на културата, Община Пловдив и Фондация „Дом за Пловдивската опера“. Предложеният от кмета Здравко Димитров парцел до Колодрума не се одобри от Министерството на културата и обществеността като неподходящ.

С помощта на Вас пловдивчани, създадохме пътна карта за конкретните стъпки за реализация на идеята, в т.ч. посочихме и подходящи парцели.

Сдобихме се с три нереализирани решения на Общински съвет Пловдив, в които той: дава съгласие да бъде построена сграда – център за музикално и сценично изкуство; отрежда парцела под сградата на пл. „Централен“ 1 за построяване на центъра за музикално сценично изкуство; дава съгласие за провеждане на конкурс за обемно-пространствено решение за изследване на възможността за изграждане на сградата в част от парцела на бившия „Партиен дом“.

Арх. Илко Николов, член на Съвета на фондацията, направи идейна архитектурна разработка за сграда – „Център за музикално сценично изкуство” в парцела на пл. „Централен“ №1, както и втора в свободното пространство на югозапад от Концертна зала и сградата с цел запазване на основната сграда.

Настояхме и успяхме да се „преборим“ да се осигурят 10 млн. лева бюджетни средства за 2022 г. за ремонт и реконструкция на Концертна зала-Пловдив чрез Министерство на културата. За съжаление, въпреки обявената и приключена обществена поръчка, все още не е избран изпълнител на ремонта и реконструкцията на Концертна зала, която вече 7 години се руши и стана илюстрация на вопиюща безстопанственост и безкултурие в центъра на Европейската столица на културата 2019. Необходимо е изключително спешно да се реши въпросът с ремонта на Концертна зала, защото осигуреното финансиране може да се „пренасочи“ за други цели.

Тези резултатите не ни задоволяват, нито обезсърчават. Ние сме убедени, че просветени политици и управленци би трябвало да осъзнават значението на културата за развитието на обществото, града и държавата и да поставят в предните места на своите задачи създаване на подходяща инфраструктура за културата. За град Пловдив това означава изпълнение на ангажиментите на Община Пловдив и Министерството на културата по Меморандума от 28.11.2018 г., в частност определяне подходящ парцел за сграда за опера от Община Пловдив, финансиране и провеждане на международен архитектурен конкурс от Министерство на културата. Изграждането на сградата може да стане национален проект с решение на МС при подкрепа на Народното събрание. За реализацията са нужни политическа воля и отговорност, а не безидейни и бездейни политици.

Уважаеми съграждани и сънародници,

За тези седем и половина години единствената безрезервна подкрепа получавахме само от Вас и от местните и национални медии, докато институциите, симулирайки съпричастност, бездействаха. Пропиляно беше от институциите ценно обществено време в нищоправене!

За това и от Ваше име искаме да се обърнем към: представителите на централната изпълнителната и законодателната власт (министри на културата и финансите, депутати, областен управител), президентството; към местната – сегашна и бъдеща, власт да положат усилия за превръщане на каузата ни в национален проект. Пловдивската опера заслужава да има своя сцена така, като я имат останалите оперни театри в страната.

Необходимо е изключително спешно да се реши въпросът с ремонта на Концертна зала, защото осигуреното финансиране от 10 милиона лева може и да не го бъде.

Обръщаме се към институциите – Община Пловдив, Общински съвет Пловдив, Министерство на културата и Народно събрание в лицето на пловдивските депутати – сега е необходима политическа воля, интелектуална мощ и конструктивно взаимодействие в интерес на гражданите на Пловдив.
Обръщаме се и към всички тези, които ще се кандидатират на местните избори с въпроса и теста: Заслужава ли най-стария жив град в Европа, заслужава ли Европейската столица на културата за 2019 да има сграда за своята Опера?

С уважение

Фондация „Дом за Пловдивската опера“

Инж. Любозар Фратев
Основен акционер НОВИЗ АД, Председател на УС на Съвет по туризъм – Пловдив
Доц. д-р инж. Никола Добрев
Основен акционер „КЦМ 2000“
Арх. Илко Николов
Председател на САБ – Пловдив
Д-р Мариана Чолакова
Почетен консул на Федерална република Германия в Пловдив

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

6 коментари

  1. BasketБОЛНИЯТ мозъклия Зико заедно с десетината подпиращи го ЗАМ-ове, ЧОНОВе и Архео-Кул-Туристи вече -след Заплата и половина- са на път да се отдалечат във залеза – – – където вече се е успокоил проф. д-р Минеков, спасителят на ТЮТЮНА.

    Бивщите няма никакво значение за Историята, даже и за Архивите дали са подписвали какъвто и да било Ишмар’Д’Амур…

  2. Мозъклията Любозар Фратев и Сие, най – безцеремонно подлъгаха пловдивчани
    и набързо събраха техните подписи за иначе благородната кауза “Дом на
    Пловдивската опера” След това си спретнаха фондацийка и зачакаха държавата да им построи операта. Даже включиха в “трупата” и икономист,
    който обещаваше да изкара операта на печалба. Незнайно защо, икономистът
    напусна, но пък арх. Илко Николов сътвори гениален проект на бъдещата опера,
    която натика долу в ниското под партийният дом. Но неблагодарните пловдивчани нещо не харесаха мястото и играта започва отново. Такава симбиоза частна фондация, която хабер си няма как се менажира опера и
    държава, която да “налее” едни 50-60 милиона за строителство на бъдещата
    опера няма никъде по света. Кой знае. Може би най-старият жив град в Европа
    ще бъде първият, който ще бъде ощастливен с този гениален проект! Пожелаваме успех и дано да доживеем да видим на живо това истинско чудо!
    Стига някой да се върже на тази гениална идея!

  3. Операта ще има дом, когато се отърве от онази старозагорска пръчка, материализирала творческите си изгъзици с луксозен апартамент на ул.“Отец Паисий“6 с изглед към Римския стадион, хитрите лисугери Фратев и Архитектът, с главно А, Николов и мъжкото момиче Марияна Чолакова. Мислете за артистите и не ни натрапвайте словоблудството на тези честни частници!

  4. 1.ДОМ операта си има – представителен, добре разположен, с надпис едър човешки ръст БОРИС ХРИСТОВ -оперен певец- и с бронзов Франкенщайн пред входа.
    2.Размерът на залата се определя от бройката ПЛАТЕЖОСПОСОБНИ почитатели – както по света. БелКанто е елитно а не масово изкуство в комунизъм.
    3.Трупата както е на държавни заплати се е умножила, а OpenOPERAторката е въвела представления на открито под комарите с кебапче на клечка и биричка, което си е ЧАЛГА И ПОКВАРА

  5. БЛЪФ са 15,000 подписа под „искате ли дом за операта?“ – без ангажимент или задължение. Все едно „искате ли ДИСНИЛЕНД?“
    ЩЕ СТАНЕ Доходно Здание така нареченият „дом ЗА операта“ защото няма да е „дом НА операта“, а собственост на Фондация ЧАСТНИЦИ.
    Такъв е самият Замисъл, разкрит от техния икономист (отказал се междувременно): както операта, така и разни други наематели ще са допуснати да ползват сградата докато си плащат НАЕМА. Свободен, сиреч произволен наем, нямаш избор. НОТАРИАЛЕН АКТ операта няма да получи, нито общината, нито държавата, нито мутрополита.
    Тотално владение, управление, разпореждане и мениджмънт са запазени за Фондацията, вкл. ПЕЧАЛБИ.
    Много естествено = пазарни принципи.
    Много естествено, само че 1.фондациите по света са с ПАРИТЕ си напред; 2.купуват място; 3.поръчват проект; 4.осигуряват разрешителни; 5.строят; 6.експлоатират; 7.господарстват; 8.печелят, фалират и т.н.
    „Фондация“ без наличните средства и без терен е само Агитка, менте, НИЩОжество вместо НЕЩОжество.
    Пловдивската слава като Град на будали –ДИСНИЛЕНД да е притрябвал някому вместо Градски Транспорт? КОЛОДРУМ? Тенекия СТРОИТЕЛ? Чудовищна мутробарокова ПОЩА заместила елегантния БауХаус? Грамадна площ застояла сладка вода за Расово КОМАРовъдство налагащо масивни дезинсекции с тежки отрови в индустриален мащаб за поколения изроди или МАЛАРИЯ – на който отиваме да ПОГРЕБЕМ?= ще се затвърди – РемонтЦИУМ.
    Безплатен ТЕРЕН на мястото на БЕЗПАРТИЙНИЯ ДОМ офис билдинг частната „Фондация“ няма как да получи. Особено след престъплението с Лонгозната Гора Парк „Отдих и Култура“ която сега си купуваме обратно по …пазарен ценоразпис.
    Доходно Здание в Пловдив на Светогорски манастир има в края на Глввната преди реката, в която дълги години през комунистическо се помещаваше в близост до пазаря Окръжна Болница. Сграда има – Болница вече няма….

    1. Вина за умишлено съсипване на новопостроената елегантна акустична Концертна Зала има акад. проф.д-р Ни.На. член-кореспондент на БАН’ДА, OpenOPERAторка на Отворено Общество (Дьорд Шорош).

      Вместо при първи теч да качи на покрива за десетина надници квалифициран майстор тя водеше КулТурския Рашидоолу Ефенди да кърши нежните си ръчички колко е ужасно Това…

      Точно както другите лели надпреварващи се във. взаимно „хабилитирВане“ които десетилетия не претърсиха керемидите и улуците на Жълтото Училище, градено солидно без еркери и финтифлюшки от дедите ни с две мраморни Султански разрешителни -като за вечни времена- докато го скапаха. Хем бяха продали на Менда милата „Хонорис Кауза“ за милионче (не нейзино, разбира се, а народно).

      (Тази публикация е от ония които Редакцията сваля още същия следобед поради бурно възмущение, както миналата събота Видео за Разкопки на Голяма Могила)

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина