Предаването на щафетата (ГАЛЕРИЯ)

Актуално Градът Живот Култура Новини

Кметът Здравко Димитров забрави да благодари на екипа на „Пловдив 2019”, предшественикът му Иван Тотев въобще не дойде

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Росина Пенчева и Под тепето

Със стилна церемония и музиката от Годишните времена на Вивалди Пловдив предаде титлата Европейска столица на културата на Голуей /Ирландия/ и Риека /Хърватска/. На събитието в Дом на културата „Борис Христов“ присъстваха партньори, представители на изпълнителната и местната власт, дипломатическия корпус, гости от семейството на европейските столици и част от екипите, работили по проекта през годините. Събитието уважи и министърът на културата Боил Банов. Церемонията се излъчваше в реално време през платформи в интернет и социалните мрежи и беше наблюдавана от хиляди зрители.

Подготовката на спектакъла бе поверена на екипа на Държавна опера – Пловдив. Специално за церемонията в родната си страна се завърна виртуозната цигуларка Лия Петрова – международен артист, прославящ България по света, носителка на първа награда от престижния конкурс “Карл Нилсен” в Дания, свири с уникалната италианска цигулка Matteo Goffriller от 1690 г., предоставена ѝ от Queen Elizabeth Music Chapel. В церемонията по предаване на щафетата участваха Камерен хор на Опера Пловдив под диригенството на местро Диан Чобанов с концерт майстор Виеслав Новак, Академичен народен хор към АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ с диригент проф. д-р Костадин Бураджиев, солисти – Светлана Иванова, Вера Гиргинова и Димитър Панайотов – тромпет, младият цигулар от музикално училище „Добрин Петков“ Виктор Василев, балетистите Петя Колева и Стефан Вучков. Сценографията бе поверена на Николина Костова-Богданова.

Точно 365 дни след официалното откриване на първата в България Европейска столица на културата си припомнихме едни от най-силните моменти и мащабни събития за града. Проектите, публиките, участниците и цялостната емоция от преживяната вълнуваща година бяха разказани от водещите – Лили Бързева, която преди една година откри официално Европейска столица на културата от 30-метровата сцена и любимецът на пловдивската публика – оперния певец Марк Фаулър, Австралия.  Гостите си припомниха най-вълнуващите моменти от емблематичните фестивали – Opera open, Plovdiv Jazz Fest, Hills of Rock, Лятно кино в парка, Фестивалът на светлините, също и инициативите за създаването на първия градски шрифт, работата с читалищата, международните изложби, отбелязването на годишнината от падането на Берлинската стена и стотици други събития, които ще останат в културната история на града. Мотото „заедно“ бе пресъздадено на сцената в спомена от всички тях.

Пловдив предаде своето послание към носителите на титлата за 2020-а година под формата на пластики, които обединяват мотото на Пловдив 2019 и на които е изписано: „ДА ОСТАНЕМ ЗАЕДНО“. Двата символа са изработени от парче сиенитна скала от пловдивския художник Атанас Хранов и бяха връчени в края на събитието от кмета на града Здравко Димитров и зам.-кмета по културата Пламен Панов.

„Наследството на инициативата Европейска столица на културата днес е дори много по-важно от програмата в самата година на титлата, защото градът получи огромна енергия, видимост, възможности, които ще продължават да дават своя положителен ефект дълги години след титлата“, каза в словото си кметът на Пловдив Здравко Димитров. Той подчерта, че през следващите години Пловдив ще продължи да инвестира в културата, за да бъде градът един от центровете на изкуствата в Европа. Градоначалникът обаче забрави да поздрави екипа на фондация „Пловдив 2019”, но за сметка на това благодари на Матера 2019 за партньорството. Предшественикът му Иван Тотев пък дори не присъства на церемонията.

Заедно със символа на Пловдив 2019 представителите на Риека и Голуей  получиха и Книга за проекта, в която е поместена цялата програма и всички събития, състояли се през цялата 2019-а година. Книгата беше подарена и на всеки гост в залата.

 

 

Споделете ни във:

4 коментара за “Предаването на щафетата (ГАЛЕРИЯ)

  1. Тотев трябваше да участва в церемонията по закриването на ЕСК. Това е и негов проект, успешен или не за някои, изстрадан с усилен труд на много хора, негово наследство за поколенията. Хубав, лош Тотев пое отговорността за резултатите.
    . Онова ЗАЕДНО ставаше, ако имаше приемственост, а то няма, няма и да има. Заедното не е само, когато Борисов им беше издърпал ушите и на Тотев, и на Здравко и те седнахте на една маса на същата тази сцена в Дома на културата на едно от тъпите партийни събития.Само дето още тогава никой не повярва, че мелят брашно. Всъщност Здравко има най-малко заслуги в проекта ЕСК и трябваше да даде заслуженото на предишния кмет, така правят големите мъже, с голямо съзнание, онези с чест и доблест.
    Всъщност за хората, които искаха да видят проекта и да го усетят, за тях той беше успешен. Тези, които не се докопаха и не участваха, за тях беше неуспешен, сипеха хули и злоба, бяха сърдити, придаваха си важност. Е и с тях мина ЕСК. Фактът, че имаше кандидатстване, избор на проекти, класиране, само по себе си говори за друго ниво, а не просто дадени на този или онзи велик културтрегер пари заради велики заслуги. Нарича се конкуренция и възможност за равнопоставеност. Който е искал да даде за проекта ЕСК е дал, другите гледаха отстрани и пускаха злобни коментари, защото така е по-лесно, олеква им на неуспешите дребни душици. Дали са компетентни – не, те просто си мислят, че са велики умове и че някой трябва да ги слуша, хора непреодолели собствените си пристрастия и субективизъм. Дали тези хулители са ходили в други столици на културата, дали са видяли нещп, за да им е сносен коментара, не разбира се. В някои от градовете жителите не знаят, че градът им е ЕСК, не се строи нищо, всичко си е по-старому. Тези злобни дребни души, нашите, бъгарските, не носят и отговорност за казаното от тях. Този, който критикува – той какво направи за Пловдив ЕСК, какво свърши, какъв проект създаде, каква идея реализира, колко хора събра. Хора с предразсъдъци. Да твърдиш, че нищо не се е случило, означава просто да не си живял в Пловдив през последната година – Hills of rock, Опера опън, Одисей, Медея, 3 D мапинга по Главната, с участието на леденди, стотици събития, стотици хора публика. За да го разбереш обаче трябва да имаш съзнание, че се прави нещо голямо и уникално. Трябва да не си изтъкан от завист. Истината е, че Пловдив се промени, градът не е същият. Истината е, че Пловдив се нареди и зае място в семейството на европейските стплици на културата.

    Да затвориш булевард за 1 месец, да изградиш подобна уникална сцена, като на откриването, да напълниш булеварда и главната с 60 000 душими над 500 събития през годината – за това се искат топки.

    През 2019 г. в Пловдив гпвприхме и съпреживявахме култура.

    Тотев може и да е богат олигарх, но не се кланяше на никого, този сегашния кмет има цял кръг олигарси около него, доста по-богати от предишния кмет, на които се кланя до земята и те управляват и ще управляват до края на мандата. Затова един кмет трябва да е финансово независим, за да не се кланя на никого.

  2. добре, че имате Пловдив, та каквото и фиаско да сторите, града ще компенсира сам по себе си каза:

    здравку къв клет селяк е хахаха как мячи и фъфли завалията, но иначе за 120 милиона е много чевръз

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.