В Пловдив го наричат пловдивски художник, в Стрелча – стрелчанин
Безспорно големият Мильо Маринов Балтов е причисляван към своите, където и да е живял
Изложбата, посветена на 150-години от рождението му, може да бъде видяна в Етнографския музей до края на месец май – ГАЛЕРИЯ
Да, роден е в днешния град Стрелча, тогава село в Пазарджишка околия, но завършва земния си път в началото на 50-те години в града под тепетата. А междувременно се превръща в една от най-интересните фигури в сферата на академичното църковно изкуство от началото на ХХ в у нас.
Неговият Арханагел Михайл – царска икона на едноименния храм-паметник в Стрелча е считана за образец в това изкуство, а критиците я определят като най-живият ангел. Именно нейно копие е използвано за афиш на изложбата „Мильо Маринов Балтов. Романтичният образ на вярата. 150 години от рождението на художника“, която се откри снощи в Етнографския музей на Пловдив.
Фоаейето на първия етаж във великолепната възрожденска Куюмджиева къща се изпълни до краен предел с желаещи да се докоснат до творчеството на големия художник.
Експозицията е резултат от съвместна работа между Исторически музей – Стрелча, Софийска градска художествена галерия – филиал „Васка Емануилова”, Художествена галерия „Станислав Доспевски” – Пазарджик, Национална художествена академия, Църковното настоятелство при храм-паметник „Архангел Михаил” – Стрелча и частни колекционери.
“Настоящата изложба свързва по един уникален начин двата града – Стрелча и Пловдив, в които започва и свършва житейския път на един наистина интересен художник в сверата на академичното църковно изкуство на 20 век Мильо Маринов Балтов. За Стрелча е изключителна гордост да бъде родното място на този ярък представител на българската живопис. Потомък на един от най-влиятелните родове в Стрелча – Балтовия. За родния си град Мильо Балтов не е нито непознат, нито забравен. Стрелча пази паметта, както за художника, така и за учителя и кмета Мильо Балтов.
Радваме се, че благодарение на инициативата на Истоиречския музей – Стрелча и гостоприемството на Регионалния етнографски музей, творчеството му ще излезе от забвение и ще стане достояние на пловдивската общественост, на града, в който той живее и твори, в който той става и съосновател на Дружеството на българските художници. Аз смятам, че 150-тата годишнина от рождението на Мильо Балтов ще стане преломна за едно по-мащабно представяне на неговото творчество.” Това каза председателят на Общински съвет – Стрелча г-жа Иванка Илиева, която пристигна специално за откриването в Пловдив.
Директорът на Историческия музей в Стрелча – Николета Петкова, разказа накратко за живота и творчеството на художника.
Два часа след откриването разговорите за живота и творчеството на Балтов не затихваха в китния двор на Етнографския музей.
Четката на Мильо Балтов оставя безсмъртни творби по олтарите на редица храмове в Пловдивска и Пазарджишка области. Зографинът създава стенописи и икони църквата в пловдивското село Чалъково през 1929 година. Година по-късно, заедно с Петър Джамджиев, изпълнява стенописи в един от най- големите и най-просторни възрожденски храмове по нашите земи – църквата “Света Неделя” в Стария град. Негово дело е композицията “Тайната вечеря” в храма в село Кадиево, пристроения олтар на историческата църква “Св. Атанасии” в Перущица и царските икони на “Св. Троица” в градчето.
Десетки гости уважиха откриването на гостуващата изложба на Исторически музей – Стрелча гостува в Етнографския в Пловдив. Сред публиката се оказа реставраторът на картините. Йовка Юрукова, която през 97-ма година получава задачата да реставрира негови творби и така разбира, че е роднина на художника.
Тя разказа пред присъстващите, че така разбрала “как кръвта вода не става”.
Изложбата може да бъде разгледана до края на май месец.