Чужди артисти за Марица: Изумително място! Къде са хората?
Искат да социализират Марица с изложби, инсталации и арена за традиционни игри
Впечатлени са от дивата природа и от биоразнообразието, искат да запознаят пловдивчани с тях
Артисти от Германия, Португалия, Румъния и Дания представиха идеите си за социализирането на река Марица и остров Адата с инструментите на културата. Матиас Гарф от Германия, Ана Бротос от Португалия, Алин Танаса от Румъния и Нина Йоргенсен от Дания са от няколко дни в Пловдив, в рамките на резидентната програма ADATA AiR на „Пловдив 2019”. Те са сред първите творци, които гостуват на града в инициативата на фондацията, която се реализира в партньорство с Гьоте-институт България и Полски институт в София. Четиримата разказаха за впечатленията си и идеите си за художествени проекти, насочени към реката и острова, които евентуално да бъдат реализирани през 2019г., като част от специалната програма АДАТА в рамките на Европейска столица на културата, пише КАПАНА.БГ
Матиас от Лайпциг е в Пловдив от три седмици. Той поставя в центъра биоразнообразието на Марица. В предишните ми проекти винаги съм използвал намерени захвърлени преди това предмети и материали. С тях правя скулптури на животни в гигантски размер, като съобразявам материалите със същността на обекта ми. Бях на реката в последните дни. Природата там е зашеметяваща, обясни Матиас. Той се срещнал с орнитолози от Пловдив, с които иска да си партнира. Идеята му е по естествената линия на коритото на реката да бъде направена своеобразна изложба от животинските видове и най-вече птици и насекоми, които я обитават. Искам да направя скулптури на животинския свят на Марица. Искам хората от града и гостите му да се насладят на тях и в същото време да се информират какво се крие в природата по поречието. Като искам скулптурите ми да бъдат направени от отпадъци, събрани от коритото на Марица, разкри германският артист.
Ана от Португалия има по-динамична идея. Тя иска да провокира пловдивчани и гостите на града в годината на Европейска столица на културата да играят традиционните национални игри- от Стражари и апаши, през Дама, до Ръбче и Мижидарка. В момента тя се е впуснала в детайлно проучване на уличните игри в Пловдив. Искам да създам, в която може да се играе всичко, което се е играло по улиците и поляните на града в миналото. Почти никой не го прави днес. И това е тъжно. Има още по-стари традиционни игри, за които новите поколения дори не са чували. Търся информация за тях. Но ми е трудно, тъй като имам невъзможност да комуникирам с възрастните хора тук. Идеята ми е това изследване и евентуалното реализиране на проекта ми да създаде връзка между поколенията и връзка между българските традиции в игрите и Европа, разкри Ана Бротос от Лисабон.
Румънският артист от Клуж Алин Танаса иска да изгради сцена в реката, която да представлява евентуално мост към Адата. Той обаче ще е недовършен и няма да достига до острова, който е частна собственост. Тръгваш по моста, но в крайна сметка никога не стигаш до него, обяснява Алин.
Нина Йоргенсeн от Дания пък е силно впечатлена от растителността в коритото на Марица. Природата е изумителна. Толкова е богато, диво и специално. В другите европейски страни реките се контролират и моделират. Тук не е така. Има не бетон, а дива природа. Учуди ме това, че когато ходих на реката, там нямаше хора. А има толкова да се види и изживее. Видях съвсем малко доказателство за човешко присъствие- предимно боклуци и няколко ръчно сковани пейки. Учудих се защо хората не ходят на реката. Затова искам да ги инспирирам, да ги мотивирам да идат в коритото на Марица с изложба и инсталация, която да им показва зеленината на Марица и Адата. Да им покаже какво пропускат, разказа Нина Йоргенсeн.
Комунистическото ПЛАНОВО стопанство преди подивялия капитализъм, „демокрация“ и мутрификация поне не хвърляше НАРОДНИ ПАРИ безумно и бадява. Нещата си бяха измислени и нагласени КОМПЕТЕНТНО =поне в сравнение със ФАШИЗИРАНЕТО на Марица и с Тютюневия „град“ (в Града друг град, нито СЕЛО нЕма, копАле, онова бе’а ФАБРИКИ)
1. Не 200-300 бона, а само за 14,000 евро (с ДДС) мога да очертая на Стокхолм „светло бъдеще“ с кокосови палми=Весо623895. И не считайте „европейски“ пари че падат от небето = за да даде, Европа първо ВЗИМА. 2. „Отчитане“ на успехи си беше типичен комсомолски майсторлък, НЕ че постигнаха нещо, с изкл. на ТНТМ. 3. ЕДНИ ПАРИ ЗА ЕДНИ ХОРА е девизът на „Пловдив За ЕДНО“ бившите Sofia Design Week, Sofia Architecture/ Sofia Dance/ с патагонски ОРТАЦИ
със същия успех могат да ме изпратят в стокхолм, срещу 200 – 300 000 евро да им разкажа и покажа нарисувани на ръка птици и риби обитаващи тяхната река. Не е важен резултата, важно е да си усвоят парите от европа, от правилните европейци
ето за такива екскурзианти на по 20 години, дошли от три държави, виждащи за пръв път адата и марица, нищо не работили, ще бъдат похарчени 3 милиона от фондацията и ще се отчете успех и креативност. иначе адата ще си остане същата
Шега не бива, тази река си е природна стихия и отхвърля всякакви лиготии и олигифренски „проекти“; от години и векове сме се разбрали и сме я озаптили с отлично корито от естествен дялан камък (агитки да не си точат зъбите). Като се надигне ще отнесе всичко. А за достъп (като ти е толкова акъла) от всеки мост имаше стълби додолу, ако не са съсипани като всичко – върви в жабуняка и не ни се оплаквай от РАСОВ
Реката е нещо вълшебно, но от къде да я погледнеш? Пешеходният мост е като тунел, а другите не стават зарди колите. Отстрани – разбити пътечки и бурени, водата някъде далеч… Имаше проекти и е хубаво да чуем хора с фантазия. А с Адата е срамна работа – има ли наказан?
„… ще е недовършен и няма да достига до острова, който е частна собственост. Тръгваш по моста, но в крайна сметка никога не стигаш до него, обяснява Алин…“ а? А? И колко ХОНОРАР за идиотизма получи румуняският Полковник? Комунистическото ПЛАНОВО стопанство поне не хвърляше народни пари (нито „европейски“ които сме платили и предплатили с надценките!!!) по малоумни заглавия и фразеологии без някакво полезно или художествено достоинство
„…Артисти от Германия, Португалия, Румъния и Дания представиха идеите си за социализирането …“ Оти не си ги натикате ф Проекта АРТаджиите? ПЛОВДИВЧАНИ ЗНАЕМ ОТ ГОДИНИ И ОТ ВЕКОВЕ КАКВО Е ПРАВИЛНОТО ОТНОШЕНИЕ КЪМ МАРИЦАТА и нямаме нужда от гастрольори – мозъклии трансДЖЕНДЕРИ (изживели трудно детство, та сега избиват комплекси) да ни проповядват за Тютюнево СЕЛО, за ФАШИЗиране на рЯката ни и дрън-дрън. Кльопай лесни пари от гранта и мирувай
Половината гледат Слафчу,другата-в чужбина.Половината от тези в чужбина,гледат Слафчу.
Амчи само като го видиш размазани по пода, сдъвкани и изплюти чуждите „АРТ“аджии=ортаци командировани за наша сметка с пътни, дневни и квартирни – са готови да идат да се вардалят В ЧОРБАТА (и да цунат дялан камък от коритото). Стихията сме я овладяли още през комунистическо, сакън не нарушавайте баланса. Копайте под Гарата да се давим от най дребен дъждец. Кодоши майни на Дома на техниката бяха подигравателно „плажували“ на гумен басейн