Цялата гилдия единодушна: Няма да позволим реализирането на бутафорни проекти
Цялата архитектурна гилдия излиза на оръжие срещу община Пловдив заради намеренията за тотална реконструкция на Небет тепе. Днес специалистите от Камарата и Съюза на архитектите, археолози и реставратори се обединиха безпрецедентно в широк гилдиен дебат и излязоха с категоричното становище, че няма да допуснат може би най-ценното и все още неопетнено място в Пловдив да се превърне в тотална бутафория като Кракра Пернишки. Има резонни съмнения, че ще се случи точно това, тъй като от сега е ясно, че ще се издигат гигантски кули и нови стени, за което ще се леят огромни количества бетон върху епохалното наслагване на история, ще има детски атракциони, нещо като лифтове, изкуствени зелени зони и прочие, и прочие. Няма да го позволим. Излизаме с решение и ако администрацията не вслуша в нас- следва интелигентна война. Пловдив не трябва да допуска подобна намеса в културно-историческото наследство. С това ще затрием завинаги града си, казаха в един глас архитекти, археолози и реставратори.
На браншовата среща днес бяха поканени зам.-кметовете Стоянов и Кацарски. Те не присъстваха. Нямаше го и автора на проекта Юлий Фърков. Архитектите вече знаят, че именно той е човекът, който движи новото Небет тепе. Което ще се превърне в нещо като Дисниленд, казват противниците на идеята за изливане на бетон и стоварването на гротескни конструкции. Как така няма готов идеен проект, а вече се споменават стойности и цифри за реализирането му- 3-4 милиона лева? Споменава се 14-метрова кула и други древни елементи. Питаме кои древни елементи и от кой точно период ще се възстановяват? Още преди 7 века крепостните стени на Небет тепе са били руини. Възстановяването на крепостта на Небет тепе ,от който и да е период, е невъзможно поради липса на доказателствен материал. А и не е необходимо. Тъй като „Реставрацията спира там, където започва хипотезата” според Атинската харта. А тук, по наше мнение, се залага изключително на хипотеза. Смятате ли, че Небет тепе ще продължи да е една от най-големите забележителности в Източна Европа след такава интервенция? Съмняваме се. Туристите ще започнат да заобикалят бетона на тепето. Те не търсят това. Пък и в България вече си имаме Кракра Пернишки и проекта чудо Пещерата Леденика, каза арх. Антоанета Топалова.
Недопустимо е в град като Пловдив, с толкова богати културни напластявания от различни епохи, да унищожаваме археологическите си паметници с бетони, гипсокартон, надграждания и атракции. Видяхме примерите навсякъде в България. Трагични са. Ще е не атракция на Европа, а тотален смях, допълни я младият архитект Христо Гинев. Гилдията не скри, че и с модерните нови крепости върху напластената старина от няколко епохи, която вероятно ще бъде унищожена от бетона, ще се скрие гледката, която събира хората на тепето. Специалистите се обединиха, че съществуващият проект за реставрация и консервация на Небет тепе, с която само на места съществуващите стени се надграждат с около 40-50 см. с цел подобряване на силуета им, е чудесен вариант за хълма. Да, сигурно не е „атрактивен”, но респектира стойностното, истинското и не си позволява хипотези. Трябва да се работи по него, а не да се вдигат бутафории, от които никой, ама никой няма нужда, освен явно шепа хора, допълниха архитектите. Проектът, за който те споменаха, бе този на арх. Румяна Пройкова, за който предният мандат закъсня с 15 минути, за да го входира за одобрение и финансиране. Тя присъства на дебата и не скри изненадата си от намеренията на администрацията. В нейната идея се предвижда завършване на археологическите разкопки, консервация и експониране на запазените градежи със сигниране и информационно представяне на отделните строителни периоди. Целият терен трябваше да бъде ландшафтно оформен с ниска зелена растителност, така че да изпъкне археологията. Планираше се ограждане на силуетния крепостен комплекс и изграждане на туристическа инфраструктура – алейна мрежа, места за отдих и наблюдение, информационен пункт при входа на комплекса, малко кафе и санитарни възли и ефектно художествено осветление.
Архитектите вече сформират няколко работни групи, които имат за цел да открият проекта, който според тях отдавна е готов, и да взривят общественото мнение. Ще търсят, естествено, диалог и с местната власт. Проблемът на общината е, че никога не се допитва. Че ние си пишем писмата, а те само любезно, но лаконично ни отговарят. А нищо не вършат. Трябва капитална промяна в администрацията в работата й с гилдиите и по отношение на архитектура, и на озеленяване, и на всичко останало, казаха на финал архитектите. И са категорични: На оръжие!
Единственият гост на събитието, който запази неутралитет, бе арх. Юлия Петрова. Тъй като тя е част от администрацията- главен архитект на район Централен е.
Снимки: Враца Инфо, Перникнюз
„Реставрацията спира там, където започва хипотезата” според Атинската харта. А тук, по наше мнение, се залага изключително на хипотеза.
ДУМАТА НЕ Е „ХИПОТЕЗА“ ТУК, ИВО, ДУМАТА Е ФАНТАЗИЯ, И ОЩЕ ПО-ТОЧНО ФАНТАСМАГОРИЯ. МЕНТЕ старини. За смях на света. Като имаш толкова въображение въ’ри в царевиците или хайде на Царския Остров и строй Венецийки, пловдивчаните плащаме. Хвала!
Бабини Видини градим скоростно в три размера: 1. американски, 2. балкански и 3. дюбайски. Значителна отстъпка правим ако не е беломраморен, а е в гипсокартон. Асеновите крепости са ни добре разработени, със или без художествено осветление и / или фишеци и музика СОН Е ЛЮМИЕР (без рап засега). Камбанарията озвучава дигитално с чуваемост до Св. Марина и отвъд (имаме модел със мюедзин също, малко по-скъп). Капацитетът ни е към запълване, побързайте.
Колко ли още курешки ще изцвъкат Маминото и Чичомото до края на мандата, един Господ знае. Прости, алчни, приткоумни момченца…
След тва кметче градът няма да е същия…Мда
Ще бъда груб и краен, но кой ли го е еня за културните обноски тъдява? Има само един стойностен проект за Небет тепе и той е на покойната арх. Вера Коларова, която реставрира навремето Античния театър! Години наред жената го предлагаше и на Сульо, и на Пульо, ама къде ти… Междувременно се спомина. Лека й пръст. И да завърша както започнах, кой ли го е еня за мъртвите?!
ПРЕДЛОЖЕНИЕто е прекрасно. Щом не сме САРБ (Селянки за Американско Развитие на Българистан) а сме ГЕвропейскоРБ логично е ДА СТРОИМ ЕВРОПЕЙСКИ СТАРИНИ. ЮНЕСКО е наше, не е ли? Много лесно ще преправим Конвенциите да се харесат на родните строители на старини.
Нещо готическо не може ли някъде, щом сме тръгнали да театралничим; много са привлекателни, виждала съм ги на живо, и картички съм си купила, ако трябват
Реакционните притежатели на архитекТурски дипломи (от ЮЗУ?) се пречкат на неудържимия възход под ГЕРБа на индж. Иб. Тотев (народен избраник и любимец).
След като засенчи Вечния Град (Рим, Roma Citta Aeterna, както се перчеха пред наивния свят) наш Пловдив, не само ВЕЧЕН, но и ДРЕВЕН (а,де!) вече изпъква със гребен канал във всяко кметство за евентуални междусветовни първенства (к’ви комари, ма!), със световноизвестните новаторски подводни паркинги в квартални градини, с въжени линии между тепетата и с Осмо Тепе. Остава Античния да го покрием, колко му е, с пари назаем.
2. Нека Джендема да се увенчае с ЦАРЕВИЦ, пред който да бледнее великотърновския (столица сме ние, не са те!)
Аида да се разиграва на открито сред Сфинксовете на площад Централен. Театралниченето и оперетните декорации са нужни на пловдивчанина така както слънцето и въздуха за всяко живо същество (както българосъветската др. ако помните). „Хляб и Зрелища“ както казваха древните (не че има хляб, но…)