България пред чудесата на новия век
Как смаяхме Париж с фонтан, от който блика розова вода
Владимир Балчев
Нашенски обичай е да се одумват задграничните командировки, да се пресмятат пътни и дневни, а устати политици злобно да подхвърлят, че единствената полза от „разходките" е олекването на държавната хазна. Така някои оценили пътуването на Захари Стоянов и Иван Андонов за Световното изложение в Париж през 1889 г. Много по-късно статистиците отбелязали обаче нещо съвсем друго – именно под Айфеловата кула се родила идеята за уреждане на Първото българско изложение в Пловдив през 1892 г. Когато пловдивчанинът Вълко Шопов тръгнал за Чикаго като управител на българския държавен павилион, завистниците веднага призовали правителството да го смени с друг човек. Защото Шопов бил лицемер, подлизурко, сакат, протестантин и на всичко отгоре – въздържател. С други думи срам за България. Да, но знаменитият присмехулник Алеко Константинов определя Вълко Шопов като човек, представил по най-достоен начин родината си.
Дошла 1899-а -последната година от XIX в. Светът решил да отбележи настъпването ХХ век с едно голямо изложение в Париж. У нас вестта за предстоящото българско участие била посрещната възторжено. Този път нямало наплювки по вестниците, че българското правителство ще даде стотици хиляди златни левове за строителството на представителна палата. Дори производителите на платове в страната преглътнали вестта, че на отделни места из залите стените ще бъдат тапицирани с ефектни френски тъкани, защото разбирали, че колкото по-добре изглежда държавната ни палата, толкова по-авторитетно ще бъдат представени родните стоки.
Отново Пловдив заел челно място. Главен комисар на българската палата станал Петър Димитров, дългогодишен префект и окръжен управител под тепетата, а за негов заместник бил определен Васил Атанасов, главен организатор на Първото българско изложение. Заявките за участие били събрани до края на септември 1889 г., от 1 декември започнало събирането на експонатите. Всички транспортни разноски и застраховки се поели от държавата. Близо 30 били участниците от Пловдив. Андон Станев и братя Янкоолу решили да покажат първокачествени български вина и коняци, братя Точкови разчитали на произвежданите от тях кожуси, възпитаничките на Девическия католически пансион пригласили различни платове, Гарабед Хурмузиян – мелнички за кафе. Истинско предизвикателство към Париж, столица на козметиката в ония години, било решението на Костаки Пеев, Христо Сяров, Андон Папазов и П. Наботков да покажат богата колекция от сапуни и парфюми. Имало цигари, тютюн, хавлии, въжета, обувки и дори стенен часовник, изработен от Сотир Вражалиев. Участниците от Карлово, Сопот и Брацигово разчитали най-вече на розовото масло, от Станимака и Перущица – на коприната. Благодарение на пивоваря Лаушман днешният квартал „Коматево" също бил вписан в аналите на Парижкото изложение.
Въпреки френските съвети България да заложи най вече на розовото масло, родните производители напирали да покажат край Сена, че страната ни не е само една розова долина, а вече има просперираща индустрия. Само от района на Пловдивската търговско-индустриална камара били записани около 100 изложителя. В края на февруари 1900 г. събраните експонати били опаковани и изпратени за Париж.
Разказите на журналистите за Всемирното изложение в Париж обикновено започвали с описанието на главния вход. „Огромен свод, висок 45 метра”, се издигал върху три високи арки. Под разноцветните стъкла на свода били монтирани множество електрически крушки. Нощно време постройката приличала на приказен храм. Само за минута през неговите 32 гишета преминавали 800 души.
Навътре, до крайбрежните дървета, се издигали млечнобели дворци. Около тях и върху другия бряг на Сена били останалите изложбени палати. Свързвал ги внушителен мост с позлатени скулптури. Навсякъде разточителство, лукс и блясък – Франция демонстрирала благополучие и мощ, давала заявка за водеща роля в света на бъдещето.
Участието на България било съпроводено с няколко скандала. Година преди изложението домакините пуснали възпоменателна картичка за присъствието ни в Париж, на която били изобразени хора, които приличали повече на гръцки паликарета, отколкото на нашенци в национални носии. По стар обичай чиновниците в министерството се размърдали в последния момент и само бързата намеса на търговско-индустриалните камари в страната успяла да спаси представянето на родината. Едва в Париж нашите производители разбрали какво трябва да се показва, но вече било късно. Иначе българската палата била внушителна, френските вестници отбелязали, че просторната двуетажна сграда е модерна и със запомняща се външност. Намирала се в улицата на народностите.
Тържественото откриване на 2 април 1900 г. станало повод за небивал празник. Тъкмо тогава гръмнал скандалът в българската палата. Както в другите експозиции, тук също имало коктейл. Нашият главен комисар показал всички експонати на официалните гости, доволен от доброто впечатление, което направил напредъкът на страната ни. Последната изненада бил бюфетът с избрани български специалитети. Оказало се обаче, че по време на разглеждането неизвестни бандити задигнали всичко до последната троха и последната капка от питиетата. Отмъкнали дори кошниците с цветя. Пълно опустошение. Срам и за нашите, срам и за французите, които също трябвало да подсигурят охрана. Вестниците ехидно отбелязали, че вместо във Варненско и Русенско, където избухнали селските бунтове, правителството ни трябвало да обяви военно положение в Париж.
Скандалът отшумял, българската палата загъмжала от посетители. На първия етаж била главната атракция за парижанки -изящен фонтан, от който непрекъснато бликала розова вода. Изисканите французойки се блъскали край фонтана и всяка гледала да натопи копринената си кърпичка във водата, да запази спомена за уханието на розите. С тази кърпичка в джоба дамите продължавали обиколките си из другите палати. Казват, че цялото изложение и цял Париж миришел на българско розово масло.Сензационна реклама.
Уви, фонтанът се развалил и тържественият дамски ритуал бил прекратен. За да отнесе посетителят аромата на нашенския гюл, трябвало да купи някое от скъпите мускалчета. На особена почит се радвали и ефектните коприни от Станимака, оригиналните панагюрски килими на Бохосян, пчелният мед, показан от пловдивския учител Антон Безеншек. Покрай утвърдени индустриалци като Ст. Обрейков, Мардас, Бомонти, Ставридис или Стаматов се мяркали никому неизвестни селяни. Върху географската карта на България, представена от стария наш печатар Христо Г. Данов, посетителят можел да намери родното място на всеки наш участник, да разбере къде цъфтят розите, в кой край на страната са открити изложените минерали, руди и буци каменни въглища.
България пред прага на новия век и чудесата пред прага на България.