ЖивотЗабавление

Камарата на архитектите излезе с резолюция по казуса Небет тепе

Да не се допуска обектът да бъде обезценен и превърнат в имитация, като се профанизира с неподходящи атракции, категорична и обединена е цялата гилдия под тепетата

Един от ескизите на арх. Фърков, който скандализира гилдиятаРегионалната колегия на Камарата на архитектите излезе с резолюция по казуса Небет тепе. Цялата гилдия в Пловдив се обедини категорично зад заключението, че готовото вече техническо задание, на база което се изготвя и апликация за европейски пари, сериозно ще компрометира може би най-важното културно-историческо кътче в най-стария жив град в Европа. Специалистите дебело подчертават, че не трябва да се допуска този обект да бъде обезценен и профанизиран с неподходящи атракции. Те считат, че е редно администрацията да търси гилдията при подобни грандиозни намерения, които в крайна сметка могат да доведат до невъзвратими щети. В момента върви и националната среща на Камарата на архитектите в България, на която ще се разгледа и този сериозен въпрос и от която можете да очаквате подробности. Преди това обаче се запознайте с резолюцията на архитектите без редакторски намеси:

Научавайки за намеренията на Община Пловдив да развие археологически комплекс „Небет тепе” главно като туристическа атракция и да реализира мащабен инвестиционен проект за реконструкция и социализация на обекта;

Считайки, че намесите, предвидени в изготвеното от чиновниците на общинска администрация техническо задание за проектиране, сериозно компрометират паметника; 

Отчитайки факта, че комплексът “Небет тепе“ е пряко свързан с генезиса на град Пловдив;

Напомняйки, че археологическите проучвания на този обект документират културни пластове, датирани от края на Бронзовата и Ранножелязната епоха до Средновековието и Възраждането, като са откривани артефакти дори от енеолита;

Имайки предвид богатото стратиграфско напластяване, което свидетелства за приемственост и трайно човешко присъствие от древността до днес;

Осъзнавайки, че Небет тепе има първостепенно значение  като материален носител и доказателство за многопластовата, осем хилядна годишна история на града;

Вярвайки, че културните паметници на народите са носители на духовни послания от миналото и като живи свидетели на техните вековни традиции трябва да бъдат предадени на бъдещите поколения в цялото богатство на тяхната автентичност;

Осъзнавайки, че културното наследство има не само познавателна и естетическа стойност, но също така е  носител на идентичност, памет и смисъл;

Разбирайки, че тези ценности са съществена част от колективната памет на човешката раса и посредник между миналото и настоящето;

Знаейки, че подмяната или фалшивото възстановяване на материалната културна среда прекъсва приемствеността, води до унищожението и разпадането на обществото като такова, и е утвърден механизъм на забравата, тъй като унищожава стойностите на културното наследство като историческо свидетелство;

Имайки предвид установените принципи и методи на световната реставрационна наука и практика, извоювани от вековната дейност на поколения реставратори и закрепени в международни документи, а именно: Международната харта за консервация и реставрация на паметниците и забележителните места (Венеция; 1964), Европейската харта на архитектурното наследство (1975), Конвенцията за защита на архитектурното наследство на Европа, (Гранада; 1985), Хартата за защита и управление на археологическо наследство (Лозана; 1990), Eвропейската конвенция за опазване на археологическото наследство (Валета; 1992) и Документа от Нара за автентичността (1994);

Отчитайки възможността Старинен Пловдив да бъде включен в Списъка на Световното наследство на ЮНЕСКО и свързаните с това задължителните изисквания за автентичност на археологическите паметници, посочени в параграф 86 на Ръководството за приложение на Конвенцията за Световно наследство от 1972, чието нарушение би отнело тази възможност завинаги;

Позовавайки се на почти вековния опит и приемственост на Пловдивската реставрационна школа, базирани на установените международни принципи и методи;

Знаейки, че културното наследство е невъзобновяем ресурс и всяка радикална намеса следва да бъде оценявана от обществото, не само от възложителя и автора на проекта;

Бидейки убедени, че участието на обществеността е задължителна част от политиката за опазване на културното наследство и всеки важен проектподлежи на обществено обсъждане;

ВЗЕ РЕШЕНИЕ НА СВОЕТО XII ОБЩО СЪБРАНИЕ, ЧЕ:

Подкрепя Регионалната колегия на КАБ-Пловдив в инициативата за опазване на  автентичността на Небет тепе и категорично настоява за прилагането на следните безусловни, международно увърдени принципи при реставрацията и експонирането на обекта:

  • Съхраняването на оригинала и запазване автентичността на един паметник на културата е най-важната мисия в реставрацията;
  • Оригиналът винаги трябва да доминира композиционно и количествено;
  • Не се допуска реконструкция на археологически паметник с изключение на анастилоза- връщането на наличните разпръснати елементи на техните места в първоначалната им композиция;
  • Реставрацията трябва да се основава на пълна, детайлна и достоверна информация за оригинала и в никакъв случай не бива да е хипотетична Тя задължително свършва там, където започва хипотезата.
  • При експониране на паметника задължително се отчитат културните пластове и ценните приноси на всички епохи;
  • Всяка намеса в археологически обект следва да бъде обратима;
  • Не се допуска наподобяване на оригинал и по този начин трайно оставяне на фалшиви исторически следи във времето;

И ПРИЗОВАВА ОТГОВОРНИТЕ ИНСТИТУЦИИ:

Да се гарантира опазването на археологически комплекс „Небет тепе”, като не се допуска унищожаването на оригинал и разрушаването на културни пластове с реализацията на бутафорни проекти, които заличават емоционалното внушение на автентичните следи от минали цивилизации;

Да не се допуска Небет тепе, да бъде обезценен и превърнат в имитация, като се профанизира с неподходящи атракции;

Да не се отнема възможността археологически комплекс „Небет тепе” да бъде включен в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО, вследствие неадекватна и необратимa намеса;          

       Да се разглеждат проблемите на културно-историческото наследство на град Пловдив, и в частност на Небет тепе, като значим обществен въпрос, подлежащ на широко обществено обсъждане.

       Да се гарантира професионализъм при създаването на концепции и задания за паметници на културата, защото това са документите, които задават параметрите на проектното решение и предопределят крайния резултат.

       Апелираме, Община Пловдив да възлага изготвянето на задание за проектиране на експерти, а не служебно, на свои чиновници, както бе направено с Небет тепе, като е най-добре  за тези цели да се провеждат конкурси.

Да не се нарушават общоприетите европейски и световни принципи за консервация, реставрация и адаптация, формулирани в международни документи и харти, ратифицирани от България;

Да се прекрати необратимото увреждане на българското културно наследство, част от споделената памет на човечеството;

Археологическото наследство безспорно е точен материален запис на предходните цивилизации. Унищожаването на този запис е престъпление. Оригиналът е единствения документ, с който потвърждаваме миналото си.

Дежурен Редактор

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

6 коментари

  1. Еми те „експертите от НИНКН“ превърнаха България в Кракраленд, изнудвайки хората, натрапвайки им панели от полимер бетон, винкел и стъкло!

  2. КАБ Камарата на Архитектите вместо да кудкудяка с неадресирани многословни „становища“, възражения и разсъждения (в каквито Властта ако иска ще се вслуша) следва просто да изпълни основната си функция: да отнеме или намали ПРАВОСПОСОБНОСТТА на Ю.Ф. (и Сие!) да пакостят на територията на юрисдикцията. Дипломата няма как да се анулира, тя не е на пловдивска съвест; но със съзаклятници следващите им кроежи ще бъдат още по-ловки ако ги оставим.

  3. Чудесна и професионална резолюция. В никакъв случай не са общи приказки – ако имате съмнение се запознайте с поне един от цитираните международни правни документи.
    Въпросът е дали Община Пловдив ще преосмисли подхода си или ще последва поредният трагичен скандал. Дано „проектантите“ на тази графична възстановка останат само в кавички, защото очевидно не би следвало да се занимават с наследство, ако приложената извадка претендира да бъде проект!

  4. Прости заучени комунистически фрази,нищо
    Конкретно,хайка корумпирани,археолози,
    Искат да диктуват,всичко,нодруг да плаща..
    Боже пази Пловдив…..

  5. Многословно, пък недостатъчно. ПРАВОСПОСОБНОСТТА като „архитект“ на Ю.Ф. следва да се отмени, или поне намали, за да не се случат по-ловко изпипани ИЗНЕНАДИ от този ЛУД ЗА ВРЪЗВАНЕ. Тогава и други позьори може да се съпикясат. Да си намери покровител, при когото да чиракува, докато узрее.

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина