Зала Лотос вече е бутафорна пещера, с пластмасови палми и китайски динозаври
Огнян Тодоров: Динозаврите копират естествените видове, но нямат научна стойност
Директорът на Природонаучния музей: Проектът е съобразен с изискванията на носителите на авторското право на сградата- арх. Михова
Бутафорна пещера, пълна с пластмасови палми и ръмжащи китайски динозаври. Така изглежда днес интериорът на една от най-забележителните в архитектурно отношение сгради от 70-те години, създадена от арх. Мария Сапунджиева и арх. Димка Танев за Дом на новороденото и по-късно превърнала се в кръглата сватбена зала Лотос. Новият атракцион на Природонаучния музей бе открит официално днес от директора му Огнян Тодоров, кмета Здравко Димитров, заместника му Пламен Панов, кмета на Централен Георги Стаменов и директора на ОИ „Старинен Пловдив” доц. Елена Кантарева-Дечева.
Вътрешният ритуален амфитеатър бе съсипан още през 2018г., когато стартира проектът за разширение на музея. Още тогава мраморите в овалната постройка бяха премахнати, а ритуалната зала бе превърната в пещера чрез заливане със строителна смес. Прозорците бяха зазидани, за да не влиза нито лъч светлина в „пещерата”, за да е по-автентично, някак. Изваяните преди три години дървета от гипсокартон и днес са си в бившата зала Лотос, но вече съжителстват с куп пластмасови палми, найлонови папрати и четири динозавъра от различни видове, които се движат и издават звуци. Все още се вижда запазената мраморна обредна маса, която служи като саксия за изкуствен папрат. В целия визуален „разкош” изпъква и старата дърворезба на тавана, което подсилва усещането за гротеска. В коридора към овалната зала също ръмжи фалшив динозавър от вида Дилофозавър, заобиколен отново от изкуствени растения. В тази сцена особено се откроява „типичен” за периода Ранна креда климатик.
Резултатът от вътрешната намеса в бившия Дом на новороденото силно директорът на Природонаучния музей Огнян Тодоров определи като експозиция, а кметът Здравко Димитров го похвали за добре свършената работа.
Динозаврите са закупени с 35 хиляди лева, собствени средства на Природонаучния музей. Следващата година се планира да се инвестира в закупуването на допълнителни макети.
„ Със съдействието на общината направихме цялостен ремонт на фасадата на сградата, по проект, който бе съгласуван с Министерството на културата. Проектът е съобразен с изискванията на носителите на авторското право на сградата- арх. Михова. Тя прехвърли правата на арх. Пройкова и заедно с арх. Сидерова направиха този проект, който възстанови фасадата на сградата. Интериорът сме го подготвили във визия на пещера, която след като се консултирахме с арх. Михова, носител на авторското право, разширихме идеята, така че в белите полета на основната зала да се прожектират динамични изображения на период от Ранна креда. Това е да кажем една джунгла, с динозаври, които с посочване с лазер ще започват да се движат. Намерихме изпълнител на това нещо. А това, което сега представяме пред вас, са част от експонатите, които сме поръчали- пет вида динозаври. Някои от тях са леко умалени спрямо естествените си размери. Важно е да уточним, че са произведени от една китайска фирма, която е основен производител на такъв тип артикули. Произвела е динозаври за абсолютно всички държави в Европа. За момента в България не е представяна такава постоянна експозиция”, обясни директорът на музея Огнян Тодоров.
Той уточни, че догодина се планира да бъдат добавени още няколко експоната, сред които и 7-метров тиранозавър. „Разбира се трябва да сложим и летящ вид. Избрали сме един 4-метров птеродактил. Много важно е да уточним, че тези макети са направени по абсолютно реални пропорции с истински съществуващите видове. Не са измислени бутафорни макети, а пресъздават научната информация, която е открита за тези видове”, добави Огнян Тодоров.
Той подчерта, че допълнителна такса за новата зала няма да има, като тя е част от общата експозиция в музей и е свързана с него с топла връзка. Тодоров държа да заяви, че музеят е образователна и научна институция, а динозаврите, които са представени нямат действителна научна стойност. „Те копират естествените видове, но нямат научна стойност. Въпреки това решихме да подготвим експозицията с такива макети поради факта, че децата като влизат при нас един от основните им въпроси е „Къде са ви динозаврите?”. Сега, влизайки при нас тези деца получават емоция, знания, усмивки. Тази емоция е перспектива тези дечица да задълбаят знанията си в това направление и да бъдат провокирани с това. Тази експозиция ни създава основания, да правим тематични лекции със специалисти в сферата на палеонтологията”, каза още директорът на музея.
На въпрос на Под тепето за намесата в интериора той уточни, че дъщерята на починалата по-рано през годината арх. Димка Танева- арх. Михова, е носител на авторските права и тя е посетила зала Лотос. След обща среща с арх. Пройкова авторските права са били прехвърлени. „Говорихме за това отваряне на залата под формата на цвете. По предложение на арх. Михова правим нова част, около 40 кв.м., която ще превърнем в галерия за детско творчество”, обясни Огнян Тодоров. Той уточни, а автор на проекта за ремонт на фасадата е арх. Румяна Пройкова, а вътрешната част е дизайнерско решение на много хора. Авторските права се отнасят именно за фасадата на сградата, а арх. Михова е дала препоръки за интериора, с които музеят се е съобразил, по думите на директора му.
„Искам да благодаря на г-н Тодоров за добре свършената работа. Чухте, че експонатите са закупени със собствени приходи, което е много важно за един музей. Значи той се управлява правилно. Наистина става притегателно място за деца и възрастни. Оценката всъщност я дават хората и усмивките на децата”, каза Здравко Димитров на откриването на динозавърската атракция днес.
Как се взима такова решение?
За естетиката няма да повдигам въпрос.
Какви са тези палми в пещера бе майна ??!!
Това да не е инфантилна препратка спомен към „Палмите“ на Гладстона. децата ли мислите да впечатлявате тази пластмаса, ужас.
Време е да изкъшкаме по живо – по здраво показаните на четвъртото фото пещерни неандерталци към заслужен отдих.
Да си отворят за радост и усмифки свои частни стрелбища с розов захарен памук и ванилия.
Щом плануват и закупуват с НАШИ държавни пари още допълнителни маймунджулуци. Да им се отменят „научните“ звания и привилегии щом са под равнището на забаваните лелки!
Да се възстановят на Министерството гламаво похарчените средства! До стотинка! От джоба! Ало, Минеков, докато си министър!
ЛЪЖАТ, ЧЕ АРХ. МИХОВА БИЛА ПОДКРЕПИЛА ПРЕВРЪЩАНЕТО В …ПЕЩЕРА (?!? с кой акъл, бе сульо? Що не ф аквариум?) ТВОРБАТА НА МАЙКА Й
За да може „…тези деца получават емоция, знания, усмивки. Тази емоция е перспектива тези дечица да задълбаят…“ би могло Член-Кореспонденти на БАНда и Доцентаджии и Академици с държавни заплати на входа да раздават захарен памук.
Розов, с ванилия!
Министър Минеков онзи ден като подчини оперната трупа на държавни заплати под частническо Доходно Здание да беше хвърлил един поглед на държ. музеология в НашеСело/НовоСело под развеселени доцентаджии също на …държавна заплата (?!?).
Вместо да се дави в „младо вино“.
И да предприеме съответните уволнения.
Понеже задава се постоянно правителство и може да се случат съответните уволнения
Пълен кич! Не е учудващо, но е все още тъжно!
Добре, че сте вие и малко от малко “ пържите“ нашите управници! В другите медии по темата – “ мед и масло“
Какъв размах
Нищо не си видял още, „анонимний“!
Творческият размах на мутроДОЦЕНТА бил предстоял: „…Следващата година се планира да се инвестира в закупуването на допълнителни…“
Ако разбира се не ОКНЕМ НА МИНИСТЪРО да фнимава ф картинката на к’во замяза Природо“НАУЧНИО“ мозей на Източна Румелия та да предприеме кадрови подобрения. Можеме и без Доцентин! Всяка лелка от забавачката ги умее тия „НАУКИ“.
Каква пародия! Един архитектурен шедьовър, който е взаимосвързан интериорно и екстериорно, е превърнат в отражение на културните разбирания на общината. Представяте ли си тази простотия в сграда на Норман Фостър или Франк Гери? Може да е малка зала, но според мен е страхотна и можеше просто да се реновира, без да се променя. Лично мнение.
Особено гротескно е чисто пловдивското жонглиране и покупко-продажба на „АФТОРСКИ ПРАВА“ ф Архитектурата. Почна се от Кино КомсоКосмос на Шинков. Абсурдно е точно колкото заиграване с БАЩИНСТВО.
Лично самата Димка Танева ако беше се съгласила и подписала и благословила ИЗГРАДЕНАТА отдавна постройка да бъде подобрена от баба РуПройкова в МУТРОбарок или мутРОКОКО не биваше да се съгласим и да инвестираме Народната Пара.
Да пожертваме нещо добре направено.
Ах, сестро! (цит.): „…носителите на авторското право на сградата- арх. Михова. Тя прехвърли правата на арх. Пройкова и заедно с арх. Сидерова направиха този…“ КИЧ е думата!
Производствените МОЩНОСТИ за бетонни „антични“ колонади Градът дължи на творческо-фалшификаторското вдъхновение на г-жа проф. д-р арх.Пройкова.
Минеков да е изразил отношение към това постижение?
Накой нещо да е дочул? Или и той като Зико/Панов = ТАЛПА?
Точно казано!
Боже! Това изглежда като зле направен детски център.
Че е зле, некадърно, неумно направено – това ясно, ала тая детска занималня ти и аз и ние го издържаме под претенциозната табела ПриродоНАУЧЕН МУЗЕЙ! Държавна, величествена Институция!
Председатествуван от акад. проф. д-р о.з.генералисимус пожарогасител…
Говори ли ни това нещо за състоянието и равнището на държавата, на академията, на цивилизацията на Града и насоките и дъното към които ни направляват показаните деятели в Президиума по фото№4?
Грозотия и селяния! Слоганът на местната власт в Пловдив.
Теа пластмаси китаецо ги пра’и да траят 38 трийсет и осем месеца.
Слет което се саморазпадат. (Виж си на прозорецо щорите, бе!)
И препредават сведенията ф ГлавКвартирата.
Пловдив’2019, ПловдивЗаЕДНО заслужава яки стоманени динозаври.
Почти както у НовоСело =националнио челник у туризамо