АктуалноГрадътКултураМненияНовиниПод ножа

Бързата работа – срам за галерията в ДетМаг (СНИМКИ и ВИДЕО)

Картините се клатят от климатизацията, заради старата система за окачване

Изоставени стърчащи кабели и контакти бодат в очите на иначе добрата придобивка за града

Изложбата за откриването направена набързо и без никаква концепция

Теодор Караколев

С хвалби за предсрочно откриване на изложбената зала в бившия ДетМаг тази сутрин бе прерязана лентата на новото пространство с вход към Малката Главна улица. Очакванията на пловдивчани за новото пространство – създадено със свобода да бъде направено както трябва – бяха високи, но дали се оправдаха?

В някои аспекти пространството наистина е добро. Цветовото решение за цялото пространство е добро – стените са бели, като единственият друг използват цвят е сивият – за настилката на пода, някои стени, който се връзва и с видимия на места бетон на тавана. С тази концепция не се връзват единствено стълбите от естествен светлобежов камък – нито като цвят, нито като материал с нищо друго в галерията.

Пространствата са затворени от външния свят – няма външно осветление, както в залата за Временни изложби на Главната на ГХГ. Запазено е широкото пространство, като с цветовете се създава впечатление, че наистина човек се намира в галерия и в XXI век.

Основен недостатък, който ни връща в предходния век, е системата за окачване. Категорично доказателство, че висящите на въжета картини са остарял метод и не са просто прищявка на досадни пловдивчани, е това, че при тази система част от творбите се клатят.

Вятърът от климатичната система в помещенията преминава покрай част от картините, които се люшкат поради факта, че не са закачени директно за стената, каквато е съвременната практика, а висят от тавана.

Системата за окачване оставя картините да се клатят от вятъра

Очевидно обаче бързането за откриване е довело до различни други недостатъци, следствие именно от това бързане. На места си личи, че ремонтът все още не е довършен – стърчащи кабели и недоизмазани контакти бъркат в очите. Каква е била причината за това бързане не е ясно, но ако ремонтът бе отложен с няколко дни, вероятно те щяха да бъдат поправени. Отделен е въпросът, че съвременната практика изисква тези контакти и комуникация да бъдат скрити по някакъв начин в стената или в пода.

Съвременната практика е тези контакти и комуникация да бъдат скрити в стената или в пода

По-сериозни са проблемите със самата изложба. Очевидно тя също е направена набързо и без достатъчна подготовка.

За откриването на галерията са подредени творби от фонда на „Община Пловдив“. Не става ясно всъщност какви картини са включени, поради липсата на каквито и да е описания – дали има такива, собственост на други структури, подчинени на общината, или картините са от фонда на Градската художествена галерия. В анонсите и споделената пред журналисти информации става ясно, че картините са събрани от различни институции, кабинети, зали, други сгради и тн. Това обаче задължително трябва да се споменава в общия текст към изложбата (какъвто няма), както и към описанието към всяка картина (каквото също няма). Историята и произходът на всяка една картина е изключително важна и трябва да бъде категорично и ясно заявена, когато тя се представя в изложба.

Подборът на картините също не е аргументиран по никакъв начин. Човек остава с впечатление, че просто са изкарани някакви творби от фонда, подредени са по стените и толкоз. Няма история, няма текстове, няма логика в решението на този, който е подредил изложбата. Което също не е ясно, тъй като няма и екип, създал тази изложба.

Скромните текстове към картините се изчерпват единствено с малки надписи към картините. Те обаче също са направени непрофесионално. Всяка картина е придружена единствено със своето заглавие и своя автор. Обичайната практика изисква поставяне поне на година на създаване, техника и размер на работата. Някои от работите са с подписана от автора година на създаване, която обаче отсъства от надписа, придружаващ картината.

Липсата на разказ и логика в подредбата е сериозен пропуск. Откриването на тази изложба в новата галерия на Главната ще привлече огромно количество хора. Такива културни събития задължително трябва да имат и образователен ефект. В момента в София, колегите от Софийска градска художествена галерия са подредили изложба с творби на художници от Дружеството на южнобългарските художници, създадено в Пловдив през 1912 година. Изложбата е резултат от историческо изследване, в нея има текстове, човек може да проследи историята на представените картини и автори. Макар и със своите недостатъци, изложбата в София представя картини така, както е редно и каквато е световната практика.

За съжаление никой от посетителите на изложбата днес няма да разбере нищо за никого. Туристи или пловдивчани няма да разберат кои са тези художници, кой е Вълчан Петров или Ангел Василев, или десетките други, представени в изложбата; съвсем незапознатите с пловдивското изкуство – кои са Димитър Киров, Георги Божилов и другите по-големи имена, също представени без никакво обяснение по стените в бившия ДетМаг.

Надписите по музеите и галериите навсякъде по света включват поне нещо от година на създаване, техника и размер на творбата

Представен набързо и наполовина труд не бива да бъде за хвалба. Каква е причината точно днес да се открие тази недовършена галерия с набързо направена изложба не е ясно, но по средата на лятото от такова бързане няма никакъв смисъл. Галерията трябваше да се открие напълно завършена, с професионално оборудване и окачване, с качествена изложба, която има освен своята ценност като естетика, и стойност от образователен и научен аспект.

А защо пространството, носещо богатото от културно-историческа гледна точка и разпознаваемо от пловдивчани име „Дет Маг“ или „Снежанка“, трябваше да бъде наречено с безличното име „Капана“, без дори да се намира в квартал Капана, едва ли някой някога ще обясни.

Дежурен Редактор

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

5 коментари

  1. Галерията е чудесна придобивка за Пловдив ,всички и се радваме и такива негативни коментари не допринасят за нищо градивно . Правилното съхранение на картините изисква ограничена слънчева светлина

  2. Дружество ПЛОВДИВСКИ БУТАТЕЛ настоява ПодТепето да удвои (утрои догодина) платата на този култов писател, на чието перо се крепи задръстеният от търгашески реклами ваш “сайт”.
    За безкомпромисно и безскрупулно отстояване на Каузата за БУТАНЕ из градчето този заклет БУТАЧ изписа томове Тезиси, които поколенията ще имат да осъществяват.
    Да не спираме след Партийния, БУТАМЕ ПОЩАТА също!
    Там ако не за ОПЕРЕТА, то за ЦИРК.
    (Почетен знак да му се даде;
    Почетен Съселянин също;
    БУДИТЕЛ-БУТАТЕЛ;
    почетна оценка Добър 4 по СъпроМат;
    Хонорис Кауза от АМТИ+И+ЦИРК)

  3. Архитектурата на тази сграда е характерна с изобилните витринни ОСТЪКЛЯВАНИЯ за ДетМага, които съвременните пловдивски будали талантливо . . . игнорирВат:
    . . . „Пространствата са затворени от външния свят – няма външно осветление“ . . .
    В Академията (не АМТИ+И+ЦИРК) още в първий курс научаваш, че изящните изкуства искат ЕСТЕСТВЕНА светлина, не електрическа. Тънка разлика има, не е за варвари.
    Както за ПРАВЕНЕто, така и за ГЛЕДАНЕто.
    (Освен ако не са . . . „отворени“, артаджилък).

  4. Не че има някакво значение, но този писач вече дразни с върховната си некомпетентност:
    . . . „Пространствата са затворени от външния свят – няма външно осветление“ . . . – а?
    . . . „Пространствата са затворени от външния свят – няма външно осветление“ . . . – а?
    . . . „Пространствата са затворени от външния свят – няма външно осветление“ . . . – а?
    . . . „Пространствата са затворени от външния свят – няма външно осветление“ . . . – а?

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина