Пловдив е космополитен град и твърдения, че трудно приема външни хора, са обидни
Манталитетът на Пловдив бил малко провинциален, твърди в последното си публично интервю директорът на ОИ „Старинен Пловдив“ Богомил Грозев. Няма да се заяждаме с въпроси дали е адекватно човек, чиято основна роля е да създава положителен имидж на града ни, все още директор в една от уважаваните пловдивски институции, да злослови тъй злобно по адрес на Пловдив. Да кажем, че всеки има право на сводобно изразяване на мисълта. Но и в този ред на мисли трябва да е свободен да получава коментари за тези свободно изразени мисли.
Пловдивчани били резервирани към външни хора и имали провинциален манталитет, е твърдението от шефа на ОИ „Старинен Пловдив“. Нашето виждане, обаче, е малко по-различно. Особено 3 дни след като бе открит паметник на проф. Кирил Дженев – едно от най-запомнящите се имена в пловдивската история. Професорът е бургазлия, завършил в София, но свързва живота си с Пловдив. Защо? Защото може. Никой не е гледал „жителството“ му, градът го е приел с отворени обятия.
Но това е само най-актуалният случай. За информация на неосведомените, подобни примери има безброй. Водещото име в консервацията и реставрацията на културно наследство в града, на която дължим и съществуването на Античния театър, е арх. Вера Коларова, която е родом от Разград. Неин предшественик в изследването и опазването на културното наследство на Стария град, е арх. Христо Пеев – родом от Поморие.
Външни за града фигури, издигнали се до легендарен статус, са безброй хора пришълци от други градове. Но арх. Камен Петков от село Белоптичене, Златю Бояджиев от Брезово, арх. Йосиф Шнитер, градинарят Люсиен Шевалас, куп възрожденски дейци от Христо Г. Данов до Иван Вазов, дошли от Копривщица, Клисура, Сопот, Чирпан или Родопите са се установили още по-рано в града. Може би най-великият пловдивски кмет е Божидар Здравков, родом от Пирот.
Факт е, че пловдивчани сме шовинисти. Обичаме си града. Но го обичаме шарен и цветен, приемайки всякакви хора с отворени обятия. Стига да могат. Затова и можем да се гордеем с родени в Пловдив личности, чиято семейна, етническа и национална съдба е свързана с много, много далечни места – като Коко Азарян, Йоан и Милчо Левиеви, Давид Перец.
Всъщност тъкмо, защото сме шовинисти, сме готови да правим жертви за града. Най-голямата българска легенда Христо Стоичков, който няма нищо общо с Ботев Пловдив освен любовта към клуба, дойде да участва в демонстрационен мач. И никой от жълто-черната общественост не помни някой ръководител да е бил фанфари как е успял да покани Христо Стоичков. Или пък да се гордее, че е успял да напечата уникални маски… извинявам се, тениски с жълто-черна щампа. Обличането на фланелката на Ботев е резултат от много фактори на цял екип хора и да се изтъква като постижение би било нелепо. Затова и никой във футболните среди не би го направил.
Така и със Соня Йончева – не е тайна нейната любов към Пловдив и, разбира се, дългогодишни връзки – с Музикалното училище, с актуалната среда през брат ѝ Марин. Та можем да сме изключително благодарни на продуцентската компания, довела Соня в Пловдив, но и най-вече лично на нея и любовта ѝ към Пловдив – което някои биха нарекли „провинциален манталитет“. Тези неща ги знаем и някой да се хвали лично с такива успехи е смешно. Може да сме айляци, но не сме будали.
Така или иначе, Пловдив е един космполитен град. Разхождайки се по улиците, виждаме наследството на архитектите от Швейцария, Чехия, Гърция, на българи от цялата страна, влюбили се в града, като разградчанката Вера Коларова, Боян Чинков от Славеино или дупничанина Милчо Сапунджиев. Но – вярно, с променлив успех – градът в никакъв случай не е провинциален, а тъкмо напротив, цветен и пъстър, и тъкмо затова от десетилетия неофициално е смятан за културна столица на България, а спечелената за 2019-а титла „Европейска столица на културата“ пасна отлично на многообразния ни град.
Затова няма никакъв смисъл да оправдаваме неможенето с това, че някой бил „от София“. Никой не се интересува кой откъде е. Но се интересуваме: Действително ли за година и половина единствените успехи са поръчката на няколко маски (каквито има всяка партия, футболен отбор или средно голямо предприятие), поканата за концерт на пловдивчанката Соня Йончева (което едва ли е точно работата на директора на Старинен Пловдив) и създаването на скромна фейсбук страница, каквато „Старинен Пловдив“ всъщност вече имаше – без да бъде терен за ежедневно тагване на кмета Здравко Димитров.
И действително ли никога няма да видим план за управление или поне набелязване на основните проблеми на Старинен Пловдив, за публичната среда, изоставените културни ценности, новото строителство на сгради и храмове, и тяхното вписване в историята и още куп неща, които действително са проблемни за Трихълмието. И все пак, за информация за новите хора в структурата, дошли през 2020-а година – Античният театър от години е запълнен плътно през летния сезон с месеци назад. Няма нужда от диджеи, за да развалят тази установена успешна традиция.
Пловдив не е виновен, че е сполучил на завистливи граждани еснафи и клюкари. Както България не е виновна, че е улучила на „чукундури, хем ебливи, хем крадливи – най-вече, завистливи“.
„Еснафи“ е точната дума!
Провинциалният манталитет на Пловдив не е свързан с физическото допускането на външни хора. Да бъдем честни – в България продължаваме да си „гледаме“ регистрационните табели на колите и месторождението и да се обиждаме на тази база.
Провинциалният манталитет на Пловдив се вижда в начина/етиката на работа в частния сектор, видя се и през лятото на 2020 г. на „протестите“… Срамно беше че трябва специално да се организират 1 ден в седмицата, в удобно за пловдивчани време, да не би случайно някой да им развали рахата. Срамно е, че взеха участие толкова малко хора, при положение, че говорим за 2-рия по големина град в страната. И е срамно, че всеки път се търси оправдание за всяка критика.
За протокола – от Пловдив съм.
Става дума просто за незаконно назначение без конкурс на случаен некадърен -доказано вече- шуробаджанак без образование (типичната КАЛИНКА както казват) на властова позиция със 100 стотина (+20?) подчинени чинов…гласоподаватели и с множество имоти в сърцето на Пловдив. (Незаконното строителство не го забелязваме?)
Не че е от Коньовица, милият = Начо беше станимаклия.
Така че цялата ти философска дисертация за горделиви майнички никак не уцелва никаква мишена.
Излишно излияние.
Сори.
не че ще стане по-ясно какво имаш наум да кажеш, ала по ингилизки като ша са надвикваме, барем да спазваме граматиката, а? А?
Думата за ЖАЛЪК се пишка със *** th:
Pathetic.
Айде обратно ф прогимназията!
Айде от ПУ-то на ЕСК-то да духат прахоляка от тепетата, че да не настинат. В таз румелия раждате само такива като теб, Гърневски и братя Енчеви.
Кажи де, не се стеснявай!
„Свят Широк / Петки Разни“ (П.К.П.?) както казваше Стринка Гинка.
Гелпят се тук всЕкакви. Ючбунарски? Граовски – нЕма лошо, де нека, ама поне да го измислят първо преди да пишат, че да им се разбира, а то . . . НЕ ИЗТРЕЗНЯВАТ!
Викам и с правописни грешки ше ме разберат майните, че „Вие сте прости и аз съм прост, затова се разбираме“, ако и да ми е дефектен ингилизкия.
Не знам от къде е г-н Грозев,но най-малкото не му прилича да говори така.Това си е негов проблем.Авторът е спестил още много факти,но истинските пловдивчани не дават лесно града си!Този хилядолетен град ще го има и без нас!
Грозев и съдбата му е ясна. Кой ще разясни интригата между принципната позиция на общинските съветници от Да България и врътката на спонсорирана и силно поддържаща Америка за България. Може да сме айляци , но не будали.
Нека прибавим факта, че има петиция със 676 подписали с имената и адресите си загрижени граждани за
1.ОТСТРАНЯВАНЕ НА НЕСПРАВИЛИЯ СЕ ДИРЕКТОР
2.НЕЗАБАВНО НАСРОЧВАНЕ НА КОНКУРС ЗА УПРАВЛЕНИЕТО
= http://www.peticiq.com/bogomil-grozev-ostavka =
Противоположна подписка също започна по-късно, с 223 подписа. Нека осъзнаваме обаче, че подчинени 100 стотина чиновници с техните семейства зависят от тази властова позиция, и те биват лесно манипулирани, за разлика от възразяващите („Да, шефе! Прав е Шефа!“). Към това напоследък се разиграва оперетата с 20 двайсетина бройки финансирани от АмЗаБГ – дали да му ги дадат на него, или на Археологическия Музей, отговорен за мозайките.
Хамлет, малко нещо . . .
Щом тепегьозът не си дава сметка, че му личи как не става за чеп за зеле и раздава като ущипана г-ца високопарни интервюта то няма причини да го търпим =петнайсетината заплати му бяха достатъчни и предостатъчни.
БаскетБОЛНИЯТ кмет щом е в болнични не можем да го уволним, но той ако обича нека отпрати др. Грозев (ако не е в „болнични“ и той както всички истински МУТРИ)
Добре казано:
„Може да сме айляци, но не сме будали…“
Без да е задължително да е пловдивчанин, мениджърът на Стария Град трябва да го
1.ПОЗНАВА ОТЛИЧНО
2.РАЗБИРА. Неуловимият „Дух на Мястото = Genius Loci“ е …магия.
3.УМЕЕ да го стопанисва и то не само с Тактика, но и Стратегия -които умения се основават на ОБРАЗОВАНИЕ.
4.ДА ГО ПРЕДСТАВЯ И ПРЕДСТАВЛЯВА и то не само като …захилена мазня.
5.ЗА КОЕТО СЛЕДВА ДА СЕ ОБЯВИ КОНКУРС СЪС НЕОСПОРИМО ЖУРИРАНЕ ОТ БЕЗПАРТИЙНИ ДЕЯТЕЛИ, КОЙТО МОЖЕ БИ ДА НАМЕРЯТ ПО-КАДЪРЕН ОТ СРЕДНИСТА ГРОЗЕВ?