Приказка за любовта, греха, прошката и кубинските пури превзема Драматичен театър Пловдив

Арт

За първи път в България – „Анна в Тропиците“, носител на награда Пулицър за драматургия

Паулина Гегова

Ново заглавие в репертоара на Драматичен театър Пловдив ще бъде представено днес, а познавайки сюжета сме сигурни, че ще се задържи и за много сезони напред. Защо сме толкова убедени? Защото постановката „Анна в Тропиците“ е съчетание на три култури – кубинска, американска и руска.

Става въпрос за кубинско семейство, живеещо в Тампа по време на Голямата депресия – 1929-та година, което се занимава с изработването на пури. Семейството е неуко и неграмотно, но наети лектори посещават дома им и им четат световни класики. Така, членове на семейството научават наизуст „Брулени хълмове“ или „Дон Кихот“. Но любимата им книга е „Анна Каренина“ – история за любов, която перфектно си пасва в страстната кубинска култура. Малко по малко, героите от „Анна в Тропиците“ стигат до олицетворение на тези в „Анна Каренина“.

Пиесата е на Нило Круз, кубински емигрант, който пристига в Маями на 10 годишна възраст. Тя печели награда Пулицър през 2003 година за драматургия. Занимава се с темата за светото триединство – любов, грях и прошка. Постановката е своеобразна раздираща падаща звезда по време на грях, която търси своята прошка. Разглежда се и въпросът за личната свобода и какво означава да я заявиш смело.

В България пиесата се поставя за първи път от режисьорът Петър Карапетков. Преводач на текста е Деница Димитрова, която се е сблъскала с три езика – английски, руски и испански. Сценографията и костюмите са на Марина Райчинова, която за първи път работи с Карапетков. Актьорският състав също е впечатляващ. В ролите ще се въплътят Стефан Попов, Добрин Досев, Анелия Ташева, Радина Думанян, Елена Кабасакалова, Ивайло Христов, Троян Гогов и Венелин Методиев.

Според думите на режисьора, репетиционният процес е бил много изморителен. На сцената актьорите нямат нито миг, за да си отдъхнат. Темата на текста не дава възможност за алтов такт. Той разчита не на бурните аплодисменти, а на тишината на зрителя, а работата тепърва ще се развива по време на бъдещите спектакли.

Петър Карапетков и Марина Райчинова са се срещнали със самия Нило Круз, който е останал силно очарован и малко сащисан, че неговото творчество ще се постави на българска сцена. Самият той развива темата, че безгрешни хора няма, а ако има такива, то те са в Ада.

Карапетков живее и работи от дълги години в щатите, но решава да постави пиесата в България, защото сме забравили как да обичаме и как да си прощаваме.

За нас прошката е само по време Сирни Заговезни. Тя е очаквана, а така губи смисъла си. Повече от всякога българите имат нужда от обич и от прошка, защото както се казва в първото изречение от „Анна Каренина“ : „Всяко семейство е нещастно само по себе си“, заключи Петър Карапетков.

Споделете ни във:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.