Отдел Култура: Вярваме, че проф. Лардева ще се справи достойно в кураторски конкурс
Отдел Култура към Община Пловдив вярва, че проф. Галина Лардева ще се справи повече от достойно в един предстоящ кураторски конкурс, какъвто планират промените в статута на Националните есенни изложби. „Всякакви други внушения не са и не могат да бъдат предмет на взаимоотношенията между общинската администрация и пловдивски творци и професионални сдружения“. Това се казва в отговор на отдел Култура по повод позицията на Съюза на българските художници и апела на организацията към администрацията да преосмисли инициативата за обсъждане на начина на организиране на Национални есенни изложби в Пловдив и на публикация в Под тепето и други медии по казуса.
СБХ с позиция срещу промяната на статута на Есенните изложби
От кметството обясняват, че средствата за организиране на изложби в Културния календар на град Пловдив са достигнали прагове, които задължават Община Пловдив в качеството ѝ на публичен възложител да проведе процедура по ЗОП или кураторски конкурс.
„Буди недоумение защо най-демократичния подход – конкурсното начало предизвиква тревога в СБХ“, подчертават от отдел Култура.
Ето и цялата позиция на администрацията без редакторски намеси:
Във връзка с публикации в медии и социалните мрежи за позиция на Съюза на българските художници срещу възникналата правна необходимост от нов начин на организиране на Национални есенни изложби в Пловдив, която не е получена в Община Пловдив, Ви информираме следното:
Община Пловдив публикува за обществено обсъждане статутите на общо 5 знакови ежегодни културни прояви от Културния календар на града. Това са: Награда „Пловдив“ в областта на изкуството и културата; Национален поетичен конкурс „Добромир Тонев“; Международен фолклорен фестивал; Национални есенни изложби; Фестивал на българското документално и анимационно кино „Златен ритон“.
В мотивите е посочено, че предложените за обсъждане промени на 5-те събития са продиктувани от: предложения, постъпили от членовете на експертните комисии, които работят в помощ на Общината при вземането на решения за отличаване на заслужили творци; във връзка с бюджетите на отделните събития и праговете по Закона за обществените поръчки, с които община Пловдив се съобразява като публичен възложител, както и в резултат на опита от работата на специализираната общинска администрация.
В информацията, която община Пловдив разпространи с публикуването на предложенията за промени и възможността за внасяне на коментари, препоръки и предложения, ясно е посочено, че въвеждането на статут за Националните есенни изложби е продиктувано от обективната необходимост от промяна в начина на организация, а именно: Средствата за организиране на изложби в Културния календар на град Пловдив са достигнали прагове, които задължават Община Пловдив в качеството ѝ на публичен възложител да проведе процедура по ЗОП или кураторски конкурс.
Между двете възможности и „с оглед спецификата на материята и с цел да се създаде разнообразен профил на това значимо събитие и да бъдат привлечени специалисти в сферата на визуалните изкуства от цялата страна“, се предлага провеждане на конкурс за избор на куратор. За целта са разписани условията на конкурса, необходимите документи за участие, задълженията на експертната комисия, която ще оценява постъпилите предложения, критериите за оценка.
В позицията на СБХ се казва, че: „..организирането на Национални есенни изложби са преминали във времето през редица видове организационни подходи, които по една или друга причина са се оказали неефикасни.“
Определението „неефикасни“ съвсем не отговаря на истината. Припомняме, че Националните есенни изложби са ключово събитие в Календара, което се организира от община Пловдив и всяка година то е включено в Календара в раздел I. „Събития, организирани от община Пловдив“, точка 1.“Фестивали, конкурси, награди, събития и кампании, организирани от Община Пловдив. Съвместни инициативи с Министерство на културата, държавни и международни културни институти, дипломатически мисии, български общности в чужбина и други“, част „Организиране на традиционни фестивали и събития – Изобразително изкуство“.
Т.е. организацията на събитието се възлага директно, извън кандидатстването на проектен принцип, както е по Компонент 1 „Фестивали и значими събития“.
Сумата, заложена в Календара, гласувана с Решение на ОбС – Пловдив през годините плавно се увеличава, като през 2023 и 2024 е била в размер на 28 хиляди лева. Във внесения за разглеждане от Общински съвет Пловдив Културен календар, е предложено за организиране на изложби през 2025 г. да бъдат гласувани 150 000 лв., от които 40 хил. лева за Национални есенни изложби.
От 2013 година Националните есенни изложби се възлагат за организиране на артистичния директор – проф. д-р Галина Лардева. С пълна свобода на действие, кураторът създава кураторска концепция, избира участниците, провежда цялостна комуникационна и рекламна стратегия, вкл. брандиран двуезичен каталог, информационна брошура, голям плакат, цялостно представяне в социалните мрежи на всяко издание, за което е създадена отделна страница. Отделно от това, Община Пловдив купува творби, част от Есенните изложби в рамките на гласуван за целта отделен бюджет.
Както вече стана ясно, предвид достигнатите прагове, които задължават Община Пловдив в качеството ѝ на публичен възложител да проведе процедура по ЗОП или кураторски конкурс, е наложително да се направи промяната. Нещо, за което проф. проф. Галина Лардева бе информирана още през пролетта на среща при ресорния заместник-кмет.
Буди недоумение защо най-демократичния подход – конкурсното начало предизвиква тревога в СБХ и е повод за апел „за преосмислят инициативата за обсъждане на начина на организиране на Национални есенни изложби в Пловдив“. Нещо повече, Съюзът на българските художници (СБХ) е творческо сдружение с идеална цел на професионални художници и изкуствоведи и също прилага конкурсното начало в своята работа. Кандидатстването за изложби става чрез подаване на заявления за изложба през предстоящата календарна година в предварително обявен период от 1 до 31 октомври. Следва разглеждане на предложенията в съответната секция, одобрение от Творческия съвет и окончателно решение от Управителния съвет на СБХ. Самото творческо сдружение също кандидатства на конкурсен принцип пред Национален фонд култура, а средствата по одобрените за финансиране проекти разпределя отново на конкурсен принцип сред членовете си.
Възниква и въпросът защо Съюзът на българските художници е против правото на община Пловдив да направи допитване до творческите гилдии и „апелира към преосмисляне на инициативата за обсъждане на начина на организиране на Национални есенни изложби в Пловдив“. Община Пловдив публикува за обществено обсъждане статутите на няколко знакови, ежегодни културни прояви, каквато е всяка нормална административна процедура. Срокът за обществените консултации е 30- дневен, считано от датата на публикуване на информацията на официалния сайт на общината (14.11.2024). Писмени мнения, становища и предложения се приемат по два начина: в деловодството на Община Пловдив, пл. „Ст. Стамболов“ № 1 или по електронен път на адрес: [email protected]
Проф. д-р Галина Лардева е дълбоко уважаван изкуствовед, куратор, декан на факултет „Изобразително изкуство“ в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“, Пловдив, преподавател по история на изобразителното изкуство, художествен критик, автор на книги и много публикации.
Нещо повече, за поредна година тя е определена от община Пловдив да бъде неин представител – член на престижното жури на ежегодния фестивал за българско документално и анимационно кино „Златен ритон“, чието 28-о издание започва само след дни (13 – 19 декември).
В заключение избрахме цитат от приветствието на заместник-кмета по култура Пламен Панов, с което откри тазгодишното издание на Националните есенни изложби (1-30 септември 2024г):
„Щастлив съм, че за пета, поредна година имам възможността като заместник-кмет да открия и да бъда част от магията на Националните есенни изложби. Един уникален формат без аналог в България и смея да твърдя – културен феномен на национално ниво. Няма друга платформа, която по такъв уникален начин едновременно да представя най-добрите съвременни творци и същевременно да дава път на младите. Да е еднакво интересен и за специалистите, и за хората, които са по-далеч от изкуството или пък имат своя първи досег с него. Вече 12 години проф. д-р Галина Лардева и екипът ѝ правят така, че Националните есенни изложби да се случват в пълния си блясък, за което ѝ благодаря – за усилията, труда и вдъхновението. Бих искал с огромно уважение и признателност да припомня и за хората, създали тази забележителна традиция. За началото през 1967 г, когато се е състояла първата изложба на Георги Божилов – Слона, в двора на Начо Културата. От тогава и до днес, в сърцето на Стария град, „Есенните изложби“ се превърнаха в културен феномен, който гради история. Пожелавам на добър час!“, се казва в приветствието.
Община Пловдив, респективно отдел „Култура, археология и културно наследство“ вярва, че проф. д-р Галина Лардева ще се представи повече от достойно в един предстоящ кураторски конкурс, предвид нейната експертиза и опит. Всякакви други внушения не са и не могат да бъдат предмет на взаимоотношенията между общинската администрация и пловдивски творци и професионални сдружения.
Думата КОНКУРС щом бъде употребена – веднага (закарфичен) към мея следва
ПОИМЕНЕН СПИСЪК на Журьорите
за да имат време кандидатите да се ОТКАЖАТ
(важи и за архитектура, и за музика и т.н.)
щото моята племенничка от гр. Правец -Декан на Кураторския Факултет на ЕВУИМ и също член-кореспондент на БАН;ДА – нямало да участва ако Журито се председателсъва от назначен от баскетБОЛРН мозъклия
архео-КУЛ-ТУРИСТ
С предложения нов бюджет от 40 000лв може и да постъпят по-добри предложения. Дано стане факт.
Така като сте тръгнали да нищитите проблемите в художническите гилдии, ми се струва уместно, ваш журналист да попита общината, по регламента на кой конкурс и по силата на кой мандат, директора на ГХГ Пловдив управлява (респективно оперира с бюджета) общинската художествена галерия от вече близо 34 г.?
…директор – проф. Галина Лардева (изкуствовед, куратор, декан на факултет „Изобразително изкуство“ в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“, Пловдив“, преподавател по история на изобразителното изкуство, художествен критик, автор на книги и много публикации), която съумя да възвърне тяхното национално значение и роля, следвайки висок професионален критерий и прецизен кур…“
…директор – проф. Галина Лардева (изкуствовед, куратор, декан на факултет „Изобразително изкуство“ в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“, Пловдив“, преподавател по история на изобразителното изкуство, художествен критик, автор на книги и много публикации), която съумя да възвърне тяхното национално значение и роля, следвайки висок професионален критерий и прецизен кур…“
…директор – проф. Галина Лардева (изкуствовед, куратор, декан на факултет „Изобразително изкуство“ в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“, Пловдив“, преподавател по история на изобразителното изкуство, художествен критик, автор на книги и много публикации), която съумя да възвърне тяхното национално значение и роля, следвайки висок професионален критерий и прецизен кур…“