Концерт – възхвала на Борис Христов откри пролетното издание на „Дни на музиката в Балабановата къща“

Актуално Героите на деня Култура Новини

Публика и изпълнители заедно почетоха един от май-великите баси на всички времена и се насладиха на изключителните гласове на неговите следовници /ВИДЕО/

Божидар Божкилов – бас, Виолета Радомирска – мецосопран, Михаил Михайлов – тенор, Стефани Кръстева – сопран и проф. Боряна Ламбрева – клавирен съпровод, изправиха на крака зажаднелите за стойността музика зрители в Големия салон на Балабановата къща

Ден след годишнината от рождението му и родният град на световно признатия български бас Борис Христов го почете с концерт – възхвала. Това стана благодарение на артистичния директор и двигател на фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща“ – Мила Павлова.

Концертът – откриване посветихме на големия пловдивчанин Борис Христов – със сигурност един от най-великите български гласове на всички времена! Когато беше 100-годишнината от неговото рождение направихме знаменателен концерт „100 гласа пеят за Борис Христов„, в който участваха от момчешките пловдивски хорове до големите вече мъже, и тогава аз обещах пред себе си, че това няма да е последното честване на тази огромна фигура в нашата музикална култура. Винаги когато можем, ще му отдаваме почит и то в неговия роден град, както имаме възможност тази вечер„, каза изтъкнатата наша флейтистка Мила Павлова.

В събитието снощи участваха четирима знаменити български оперни певци – Божидар Божкилов – бас, Виолета Радомирска – мецосопран, Михаил Михайлов – тенор и Стефани Кръстева – сопран. Те извисиха прекрасните си гласове в Големия салон на Възрожденската парла на Стария град, под клавирния съпровод на проф. Боряна Ламбрева.

В концерта под наслов „Златни български гласове славят Борис Христов“ талантливите изпълнители изправиха на крака зажаднелите за стойностна музика зрители в Големия салон на Балабановата къща.

След продължителни аплодисменти петимата изпълниха на бис старинния руски романс „Я встретил вас“ /по текст на Ф.И.Тютчев, редакция – И.Козловски, аранжимент – Славил Димитров/.

Така страртира, за 12-ти пореден път, Пролетното издание на бутиковия музикален фест за ценители.

Преди събитието попитахме младите таланти какво е за тях Борис Христов, участието им в този концерт и отварянето на сцените след дълга пауза.

Божидар Божкилов пристигна специално от Милано, за да участва във фестивала и сподели следното:

“За мен Борис Христов винаги е бил кумир, не просто артист, но и човек, на когото много съм се възхищавал и за думите му “Всичко, което правя, го правя за България”. Той е бил един много голям българин, за съжаление, приживе недостатъчно оценен от нашата страна, но винаги е пазел своята обич или родолюбие.

За себе си мога да споделя голямата си радост,че г-жа Павлова именно мен избра за този концерт като басово присъствие, тъй като лека-полека може да се каже, че вървя по някои негови стъпки. Той е бил юрист първоначално, аз също имам юридическо образование. Специализирал съм в Българския културен институт в Рим, който всъщност е неговата къща, дарена на България. Развълнуван съм и много щастлив, че точно в деня на неговия рожден ден имах възможността да пея в София и днес ще повторим концерта.”

Божидар Божкилов /1993/ завършва „Класическо пеене” в НМА „Проф. П. Владигеров”, в класа на проф. Нико Исаков. Преминал е квалификационни курсове в Международната оперна академия в Сулмона, Италия; майсторски класове в театър „Джузепе Верди” – Бусколдо, Италия, индивидуално обучение с големия италиански бас Боналдо Джайоти в Милано; майсторски курсове на Стоян Попов, Анна Томова–Синтова, Бруна Балиони, Монсерат Кабайе, Лариса Георгиева и др. 19-годишен дебютира в „Севилският бръснар” от Паизиело в ролите на Дон Базилио и Нотариуса, на сцените на италианските оперни театри в Л`Акуила и Сулмона, със симфоничния оркестър на Абруцо. Следват успешните му дебюти като Доктор Гренвил /“Травиата”/ и Бонзо /„Мадам Бътерфлай”/ на откритите сцени във Флоренция и други градове на Тоскана, в рамките на „Омега фестивал”; като Симоне /„Джани Скики”/ в Националната опера на Лотарингия в Нанси; като Княз Гремин /„Евгений Онегин”/ в Софийската опера и балет и др. Участвал е в множество концерти в престижни зали в България, Италия, Австрия, Испания, Франция. Носител е на награди и лауреатства от международните певчески конкурси „Мария Каниля” – Сулмона; „Orchestra Musica Europea e Gruppi Associati” (O.M.E.G.A.) – Флоренция; „Измаеле Волтолини” – Бусколдо, Мантуа; „Йоле де Мария” – Сицилия; „Cantando l`opera” – Неапол; „Спацио музика” – Орвието /Италия/; „Люба Велич” – Виена /Австрия/, „Николай Римски – Корсаков” /Русия/ и др. Кариерата на младия бас се развива с шеметна бързина. През 2019 той печели първа и две специални награди на IV международен конкурс за млади оперни певци „Андре Шение” във Фоджа, Италия. Има покана за специализация в оперното студио на Мариинския театър в Санкт Петербург. Удостоен е с почетен знак като финалист в конкурса „Мария Калас” от музикална асоциация „Verona Lirica” и фондация „Арена ди Верона”; класиран е на първо място на 1-ви национален конкурс „VivaVoce” – София; награден е с почетен златен медал „100 години Борис Христов” от МК на РБългария, и др. Благодарен е на примата Красимира Стоянова, избрала го за концертната серия, в която представя млади български оперни певци на фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща“ в Пловдив. И друга оперна знаменитост – Соня Йончева, не остава равнодушна към „големия потенциал” на Божкилов, избирайки го за партньор в триумфалния й концерт на Античния театър в родния Пловдив през август 2020.  Като специализант в „Accademia Teatro alla Skala” /2019-2020/ осъществява редица дебюти на сцената на „Ла Скала” в Милано. Сред които е и участието му в Гала-концерта на театъра на 24 октомври 2020.

Любимката на оперните фенове в Пловдив Виолета Радомирска допълни: “В световен мащаб Борис Христов е един от най-добрите баси и благодарение на него, както и на другите ни изключително изявени оперни певци на международни сцена, когато ние сме в чужбина и в някой голям оперен театър, ние някак си вървим по отъпкана пътека. От нас, разбира се, се очаква много, но и уважението, което получаваме благодарение на певците, представяли България в миналия век, е изключително благоприятно за младите певци  – на нас се гледа с уважение”.

Тези онлайн концерти бяха ерзац на истинско събитие, просто едно средство за оцеляване. Истинското оперно изкуство е в непосредствения контакт на артиста с публиката. Операта е вибрация, която меломаните могат да преживеят само на живо”, каза още оперната прима.

Виолета Радомирска прави първите си стъпки в певческото поприще в състава на Детския радиохор. Възпитаник на НМА „Проф. Панчо Владигеров”, след дипломирането си специализира при Александрина Милчева. В периода 1999-2001 Радомирска е член на международното оперно студио в Цюрих. През 2002 получава наградата „Le Prix Europeen d’encouragement” от Европейската фондация за култура, която ежегодно награждава десет отличили се млади музиканти от цяла Европа. Участва в продукциите „Саломе“, „Ернани“, „Риголето“ и „Хубавата Елена“ на сцената на Цюрихската опера. Като член на операта в Люцерн (2002-2006) участва в „Кармен“, „Вълшебната флейта“, „Армида“, „Дидона и Еней“ и „Прилепът“. Пее под диригентството на Николаус Арнонкур, Нело Санти, Валери Гергиев, Марчело Виоти, Уилям Кристи. През 2002 в Милано с оркестъра на RAI под диригентството на Арнолд Босман участва в „Стабат Матер“ на Шимановски. От 2004 е част от трупата на Операта в Бил, Щвейцария, където изпълнява множество централни мецосопранови роли. През 2012 участва в записа на диск на операта „Любопитни жени“ (Le donne Curiose) на Ермано Волф Ферари с Радиооркестъра на Мюнхен. През следващите две години е в състава на Вердиевия „Реквием” на сцената на KKL Люцерн и в Аахен. Изпълнява главната роля в „Ариоданте“ от Хендел и в „Севилският бръснар“ на Росини; пее в „Стабат Матер“ на Перголези. От 2014, като артист на свободна практика, участва в редица концерти и постановки, сред които „Въоръженият човек“ и „Стабат Матер” на Карл Дженкинс, „Реквием” – Моцарт, „Стабат матер” на Росини, Перголези и Дворжак, „Кармен“, „Евгений Онегин“, „Парижки живот“, барокови произведения. Пее в „Силата на съдбата” в Пловдив, „Кармен“ и Верди „Реквием” – в Софийската опера, „Парижки живот“ в Цюрих, изнася концерти в Цюрих, Люцерн, Делемон (Швейцария). През сезон 2018-2019 дебютира в Миланската скала в „Електра” на Р. Щраус.

Всички участници в откриващия концерт споделиха, че са много щастливи от факта, че културният живот постепенно се възобновява. Божидар Божкилов разкри, че това ще е първата му сценична изява от осем месеца насам, тъй като в Италия театрите останаха затворени.

Завръщането на сцена е много вълнуващо. Специално у нас бяхме от привилегированите изпълнители, защото нашата творческа пауза не беше толкова дълга, колкото на колегите в Западна Европа или в Щатите. За мен това, че културният живот се възобнови, е най-важния признак за връщане към нормалността. Затова е много приятно, когато имаме шанса да бъдем на сцената отново,” коментира  тенорът Михаил Михайлов.

Той разказа, че в началото на голямото затваряне дори му е било интересно да участва в онлайн събития – снимал клипове със свои изпълнения. После спрял, защото решил, че в този труден период е по-добре артистите да се обърнат към себе си.

Михаил Михайлов /1987/, роден във Велико Търново, завършва НМА „Проф. Панчо Владигеров” през 2011 в класа на доц. Иванка Нинова. Участвал е в майсторските класове на Христина Ангелакова и Анна Томова-Синтова. Оперния си дебют прави на 22 години, още като студент, с ролята на Граф Алмавива /„Севилският бръснар”/. Започва да трупа сценичен опит с партии от лиричния репертоар като Неморино /„Любовен еликсир”/, Беппе /„Рита”/, Едуард /„Брачната полица”/, Ернесто /„Дон Паскуале”/, Фентън /„Фалстаф”/, Ацис /„Ацис и Галатея”/, Бастиен /„Бастиен и Бастиена”/, Камий /„Веселата вдовица”/ и др. Плавно осъществява преминаването си към лирико-спинтовия репертоар и в момента е често предпочитан солист в роли като Алфред /„Травиата”/, Херцога /„Риголето”/, Родолфо /„Бохеми”/, Пинкертон /„Мадам Бътерфлай”/, Ленски /„Евгени Онегин”/, Едгардо /„Лучия ди Ламермур”/ и др. През 2013 Михайлов участва във Верди/Пучини гала-концерт с Munich Symphony Orchestra и прави своя дебют във Великобритания с Вердиевия „Реквием” с Royal Philharmonic Orchestra. Финалист в конкурсите „Опералия” 2017 и „Concours musical international de Montréal” 2018, затвърждава международното си присъствие на редица престижни сцени в Италия, Испания, Япония, Русия, Румъния, Полша, Унгария, Франция, Швейцария. Михайлов е предпочитан солист и за вокално-симфонични творби, като до момента има в репертоара си 20 от най-ярките образци в жанра: „Реквием” – Верди, „Реквием” и „Стабат матер” – Дворжак, „Миса солемнис” и 9-та симфония – Бетовен, „Меса ди Глория – Пучини”, „Стабат матер” – Росини, както и опуси от Хайдн, Моцарт, Менделсон, Шуберт, Сен-Санс и Скрябин. Той поддържа и значителен песенен репертоар, с който печели Гран при на XIX Международен конкурс „Романсиада” (Москва, 2015), втора награда на IV Международен конкурс за песенни дуа, посветен на Рихард Щраус (София, 2015) и първа награда на Международен конкурс за камерно пеене „Панчо Владигеров” (Шумен, 2018). Сред знаковите му изяви през сезон 2019/2020 са партнирането на Соня Йончева в нейната „Пучини гала” със Софийската филхармония, концертното изпълнение на „Евгени Онегин”, в партньорство с Красимира Стоянова като Татяна, участието във Вердиевия „Реквием” със СФ, и в оперите в Бялисток и Познан /Полша/, гостуванията на филхармонията в Катовице – в „Миса солемнис” на Бетовен, а на тази в Краков – в Първа симфония от Скрябин и др.

Божидар и Стефани Кръстева са участвали във фестивала “Дни на музиката в Балабановата къща”, в рамките на цикъла “Красимира Стоянова представя”. Младото сопрано се присъедини към думите на колегата си за великия бас Борис Христов:

„Аз също се възхищавам на приноса на Борис Христов към музикалното богатство на България. Истински щастлива съм и се чувствам привилегирована да участвам в този концерт“.

Стефани Кръстева (1994), завършила НМА „Проф. Панчо Владигеров” със специалност „Класическо пеене”, е носител на Втора награда от I Международен конкурс „Art Stars – Звезди на изкуството” във Варна, Първа награда от Фестивала на руския класически и съвременен романс „Балканская Романсиада”, Първа награда от Международния младежки фестивал „Славянски звън”. Младата певица участва в концерти с Варненска, Видинска и Врачанска филхармонии, както и с оркестър „Симфониета” – София. Участва също в детски спектакли на Софийската опера и балет. През 2017 дебютира на сцената на Русенска опера като Джилда от „Риголето“ с диригент Георги Димитров. Същата година е сред участниците в майсторския клас на световноизвестното сопрано Красимира Стоянова, в рамките на фестивала Празници на изкуствата „Аполония“, която е неин ментор и днес.

Припомняме, че миналата година пролетното издание на фестивала сложи началото на концертния живот в България след пълния локдаун и се превърна в Исторически първи концерт с маски в Пловдив и страната. 

Попитахме Мила Павлова на какво я научи тази една година.

„В положителен аспект ме научи да не се отказвам. Не мога да кажа на всяка цена, защото се появяват непредвидени препятствия, които не можеш да прескочиш, но трябва да се бориш за отрочето си.

Най- лесното беше да откажем в началото на пандемията. Благодарна съм на Община Пловдив, отдел Култра, на зам.-кмета Пламен Панов и на Нина Димовска. Ние водихме много, много разговори преди да се открие фестивала. Те винаги бяха съдействащи и търсещи възможност да се проведат „Дни на музиката в Балабановата къща.“

По някакъв причина на мен се падна честа да участвам и в двата откриващи концерта, сподели проф. Боряна Ламбрева. „След едно такова голямо затваряне, това е изключително вълнуващ, силен, разтърсващ момент. Така като беше с г-жа Красимира Стоянова миналата година, така както се случи и тази вечер. Искам да допълня, че за мен г-жа Мила Павлова е един от най-смелите организатори на фестивали в България. Споменът за първия концерт с маски миналата година и това, което прави сега – не само, че се опитва да задържи този фестивал, но също така стартира нов в София – МузикАртисимо фест.“

Боряна Ламбрева е известна с активната си дейност на акомпаниращ пианист – предимно в областта на оперното и камерно-вокалното изпълнителство. Има многобройни участия в редица академични, национални и международни конкурси, както и в камерно-вокални рецитали на наши и чуждестранни изпълнители в рамките на „Софийски музикални седмици“, „Мартенски музикални дни“, „Варненско лято“, Празници на изкуствата „Аполония“, Фестивал на изкуствата „Борис Христов“, „Тракийско лято”, „Скопско лято“ и др. Партнирала е на мецосопраното Веселина Кацарова в Седмицата на България в Европейския парламент – Брюксел, и на Райна Кабаиванска и нейни ученици в концерт пред Президентите на Италия и България в Музей „Капитолини” – Рим. През 2014 участва в серия концерти в България, Италия и Македония, посветени на 100-годишнината от рождението на Борис Христов. Репертоарът ѝ в областта на камерно-вокалното творчество е изключително богат, от барок до съвременна музика, с предпочитания към тематичните концерти, обхващащи творчеството на различни композитори, предимно в жанра на песенния цикъл. Боряна Ламбрева е предпочитан пианист-акомпанятор в майсторски класове, провеждани у нас и в чужбина от водещи певци, диригенти и оперни режисьори – Мати Пинкас, Павел Герджиков, Каролин Дюма, Пол Вайголд, Дарина Такова, Вера Немирова, Веселина Кацарова, Анна Томова-Синтова, Красимира Стоянова, а от 2001 е постоянен пианист на ежегодно провежданите майсторски класове на Райна Кабаиванска в България. Осъществява редица студийни записи за фонда на БНР. Тя е професор по „Камерно пеене“ в НМА „Проф. Панчо Владигеров“, където през 2013 защитава и докторска дисертация, анализираща мястото и интерпретационната проблематика в изпълнителската практика и академичното образование на камерни вокални произведения от български композитори. На тази тема е и книгата ѝ „Българската солова песен“, публикувана през 2018.

Участниците в концерта подариха цветя на Мила Павлова в знак на благодарност за това, че среща изпълнителите с публиката в тези трудни времена. Самите те пък получиха кошница с цветя от Ощината.

 

Днес фестивалът продължава с един изключителен концерт на голям наш цигулар. Виртуозният Марио Хосен, който от години живее и твори във Виена, ще изнесе рецитал изцяло със сонати от Брамс.

Той самият сподели, че не е имал такъв рецитал от 2007-ма година в Пловдив и се вълнува изключително много.

Билети има в мрежата на Ивентим и на място преди концертите.

Споделете ни във:

1 thought on “Концерт – възхвала на Борис Христов откри пролетното издание на „Дни на музиката в Балабановата къща“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.