ЗдравеПУЛС

Европейска столица на културата е огромно постижение! Отговорността на Пловдив е голяма и успехът зависи от всички

Стефан Стоянов: Постигнахме много, резултатите са налице, но има да се върши още много работа

Благодаря на кмета за доверието и решителността да се ангажира с този проект

Амелия Гешева има всички шансове да се справи с местните задачи и да продължи започнатите реформи

Границата между успеха и провала на една Европейска столица на културата е относително тънка

Културата и туризмът са сферите, в които бе постигнато може би най- много през изминалия мандат на общинската администрация. Избирането ни за Европейска столица на културата 2019 е факт, с който всички пловдивчани се гордеем, развитието на Капана като център на творческите индустрии и осезателното нарастване на туристическия поток в града ни не може да не бъде забелязано от всеки обикновен гражданин.  За тези два така важни сектора под тепетата през последните четири години работеше ресорният зам.-кмет Стефан Стоянов, който обаче не държеше да е в светлината на прожекторите.  От новия мандат културата и туризмът в Пловдив вече не са негова отговорност. Тези ресори бяха пренасочени към новия зам.- кмет Амелия Гешева- досегашният шеф на „Старинен Пловдив”.  След промените в ресорите от началото на годината Стоянов отговаря за образование, бизнес развитие, европейски  проекти и международни отношения. Вчера, с решение на Общинския съвет, бяха приети промени в Управителния съвет на фондация Пловдив 2019, с които кметът Иван Тотев оглави структурата, а Стефан Стоянов стана негов заместник. Това се приема като ясен знак, че двамата ще поемат процеса по реализирането на ЕСК 2019, който е най- големият международен проект, печелен от български град. Разговаряме със Стефан Стоянов за последните процеси в тези така важни за града ни сфери.

Г-н Стоянов, как ще коментирате новата структура на общинската администрация, която засегна пряко Вашите ресори?
Първо трябва да изясним, че кметът Иван Тотев, като пряко избран от хората изготвя стратегията за мандата и преценява как да бъдат разпределени ресорите в общинската администрация . Очевидно е, че трябва да се обърне сериозно внимание на Европейска столица на културата през 2019 като изключително мащабен европейски проект. От друга страна, трябва и да има човек , който пряко да отговаря за местната сцена и за културния календар на града.

През последните години задачата ни беше културният календар да се превърне и в туристически продукт, да привлече широка и разнообразна публика и да развие местната културна сцена. За четири години успяхме с не голямото общинско финансиране да развием много независими проекти и същевременно да помогнем на традиционните и значими събития в културния сектор да пораснат и да продължат да се развиват. Резултатите в цифри са, че имаме два пъти повече публика в събития, в които община Пловдив участва и че за Пловдив започна да се говори като туристическа дестинация с изявен културен профил.  Успяхме да привлечем много млади хора, много публика извън Пловдив- от София и останалите градове, както и чуждестранна публика. Един от ярките примери е Опера Оупън, за който отсега туроператорите записват места за чуждестранни групи и купуват билети.  Разбира се, най-значимото постижение е спечелването на титлата ЕСК, процес който имах честта да ръководя оперативно. Решението за разделяне на така или иначе големия  ресор е правилно, за да може част от екипа и Амелия Гешева да се фокусират върху местната културна сцена и активно да работят с нея. От друга страна, голямата задача е Европейска столица на културата, където имаме отговорност за представянето на цялата страна и за излизане на европейския културен хоризонт, което е уникален шанс за града и културата тук, както и за Страната. Всяко добро предложение, дошло от пловдивската културна общност, ще бъде подкрепено, както е било и досега.

Как всъщност спечелихме титлата ЕСК?
Това е дълга тема и не знам дали въобще да влизам в нея. Но съвсем накратко трябва да си дадем сметка, че преди Иван Тотев да стане кмет на Пловдив, не беше свършено нищо. Нямаше дори един служител на общината, който да се занимава с този въпрос. А София вече бяха работили 3 години. Слава Богу, група пловдивски общественици вече бяха повдигнали темата в обществото, но реални действия от страна на администрацията нямаше. В началото на 2012 г. създадохме фондация  „Пловдив 2019” и кметът Тотев, и аз като ресорен зам.-кмет, поехме отговорността, въпреки забавянето, да подготвим кандидатурата на Пловдив за ЕСК. Минахме през много перипетии, работата беше много тежка, не беше лесно и да се направи екип и да се подготви конкурентна кандидатура едновременно, особено в съревнование със София и останалите големи градове. Слава Богу намерихме сили и успяхме да спечелим категорично надпреварата, като основен конкурент беше столицата. Трябва да си дадем сметка, че България е централизирана държава и голяма част от ресурса на страната е съсредоточен в София, включително немалка част от пловдивската интелигенция живее и работи там. Въпреки това, с усилията на администрацията, на екипа, на международния екип от консултанти, успяхме да убедим международната комисия от 13 члена, че Пловдив е най-подходящата кандидатура и можем достойно да представим България в най-голямата културна програма на ЕС.

Тази година празнуваме 30 години ЕСК. За нас е огромна чест и отговорност да бъдем първият български град, който ще влезе в историята с престижната титла. Благодаря на кмета за доверието и решителността, въпреки това че бяхме закъснели почти фатално, да се ангажира с този проект и да поеме политическия риск от него. Дълбоко вярвам, че този проект има шанса да помогне на местната културна общност да се развие още по-динамично, да помогне на българската културна сцена да е по-видима на европейската карта и същевременно да дадем възможност на българската публика да види съдържание от световна величина. Всички имаме добри спомени от 1999г., но трябва да си дадем сметка, че този проект е поне десет пъти по-голям и реално ни очакват много вълнуващи четири години.

Какво предстои от тук нататък? Какво ще се случи с ЕСК?
2016 е стратегически важна година, има да се свърши много работа. От една страна Фондацията ще обяви отворени покани за програмата в апликационната книга с която спечелихме и ще даде възможност както на вече установените си партньори, така и на всички останали, да кандидатстват по фиксираните проекти. От друга страна друга отворена покана ще търси възможност за обогатяване на програмата и за привличане на допълнителни партньори. „Европейско измерение” и „Град и граждани” са двата основни критерия за всеки проект, на които е подчинена програмата. Задачата ни е от една страна да развием програма, достойна за международната сцена, а от друга да привлечем голяма част от гражданите на Пловдив и региона, защо не и на България, към културните проекти. Развиването на градски зони също е една от тези задачи. Вече имаме добрия пример с Капана, а и стартирахме проекта с тютюневите складове.

Трябва да дадем възможност на максимален брой културни организации, български и чуждестранни, да се включат  като партньори цялата подготовка, като крайната ни задача е Пловдив да стане още по-видим и популярен, да развива културната си сцена, да привлича туристи и инвестиции. Освен да развива културната сцена, проектът има за задача да привлича и туристи и в крайна сметка да направи Пловдив едно още по-добро място за живеене. Ще ви дам пример с Капана, общински проект, който стартира преди три години за развиването на една изоставена зона в централна градска част, в който бяха инвестирани над 2 милиона лева в инфраструктура и съдържание. В момента Капана е първият артистичен квартал и квартал на творчески индустрии, в който за последните три години отвориха врати над 60 малки бизнеса- галерии, заведения, магазини, ателиета, включително и две редакции. Това е един от добрите примери как културата може да променя градската среда и да развива икономиката на града.

Какво се случва в самата фондация и готова ли е тя да приеме това голямо предизвикателство?
Фондацията беше организирана много трудно и съм отделил много време в последните години за създаването на работещ екип. С ръка на сърцето мога да кажа, че въпреки всички проблеми, смените на директори и членове, в момента има изключително добър и работещ екип, който е наясно какви са предизвикателствата пред него. Трябва да си дадем сметка, че не е лесно да се направи колектив за проект, който никога не се е случвал в България. Тепърва този екип трябва да се разширява и променя и да поеме повече отговорности. Фондацията трябва да общува и повече с външния свят, въпреки че следващата година и половина работата, която трябва да извършим, е не толкова публична. През тази година ни предстоят и изработването на ясна маркетингова и рекламна стратегия на града, и привличането на частни средства в проекта. Според предварителните ни планове 7 милиона лева, или десет процента от бюджета, трябва да бъдат привлечени от частни компании. Убеден съм, че този проект е достатъчно голям и интересен, за да привлече големи рекламодатели и те да намерят своя интерес да инвестират в него като голяма публична платформа за своите продукти.

През тази година трябва да стартират и инфраструктурните проекти, предвидени в апликационната книга. Трябва да бъдем честни и да си дадем сметка, че културната инфраструктура не е на европейско ниво. Същевременно нямаме нито време, нито достатъчно финансови възможности, да правим големи инвестиции в културна инфраструктура, затова и съвсем в унисон с европейските практики напоследък в апликационната книга сме предвидили да изградим не толкова скъпи изложбени зали и да направим ремонти на основните културни пространства, така че да покрием международните изисквания Критично нужно ни е поне едно съвременно галерийно пространство, такова в момента няма, дори и само по размери, трябва да се ремонтират Концертна зала, Кукленият театър, да се дооборудва Домът на културата, може би поне още една класическа зала плюс една временна за съвременни парформативни изкуства, адаптиране на кино Космос и изпълването му със съдържание. Предвидили сме две временни мултифункционални зали, които да не изискват много средства, но пък да покрият поне от части съвременните изисквания.

Слава Богу има политическа воля за това и не случайно кметът Иван Тотев се е ангажирал да поеме председателското място във фондацията и да доведе до успешен край реализирането на този мащабен проект.

Как ЕК се отнася към бъдещи столици и как следи процеса?
Много интересен въпрос. Всъщност това е от малкото програми на ЕС, в които няма директно финансиране от Комисията. Смята се, че титлата е достатъчно значима, да привлече финансиране- национално и частно. И едно от признанията е връчването на наградата Мелина Меркурий в годината, преди да се състои събитието. Самата награда носи 1,5 милиона евро финансиране на общия проект. Всъщност журито, което избира градовете, след това в рамките на 4 години прави постоянен ежедневен мониторинг на медийната среда и на процесите във всеки един град и внимателно следи какво се случва с всяка една кандидатура. Минимум веднъж годишно се правят официални срещи в Брюксел, където екипите на всеки град представят напредъка си през изминалата година, проблемите, с които се сблъскват, и отговарят на множество въпроси, много от които неудобни. Първият предварителен мониторинг за Пловдив беше през септември, където бяхме заедно с артистичния директор и част от екипа. Изключително съм доволен от позитивния доклад на журито след това. Истината е, че успяхме да през последните години да изградим взаимно доверие и добра комуникация с членовете на журито. Те вече добре познават Пловдив и имат доверие на екипа. Това не трябва да ни успокоява по никакъв начин и тук е един от ключовите моменти за успешното представяне на Пловдив. Дали сме успешни или не, през 2019г. ще преценят както местната общност и медиите в страната, така и европейските институции и европейските медии и публики. Затова и този проект е толкова отговорен. Много столици не са се справили добре, но аз вярвам, че Пловдив, културната сцена в града, нашият екип имат потенциала да направят Пловдив една от успешните ЕСК.

Може ли да се провалим?
Границата между успеха и провала е относително тънка и всичко е възможно да се случи в следващите три години. Но трябва да призная, че и по време на кандидатстването до последния момент сме си давали сметка, че можем да не сме победител. И докато за кандидатстването отговорността носеше администрацията, сега е важно да сме наясно, че за успеха на ЕСК 2019 е важно и местната общност, и националните институции, българските културни оператори и цялата сцена да положим усилия да представим българската култура на високо ниво, адекватно за предизвикателствата на европейската сцена. И ще успеем само, ако работим ЗАЕДНО за тази кауза.
Пловдив има изключителни постижения, изключителни артисти, които е дал на българската сцена и световната такава, имаме не едно и две имена, включително и в момента, които се ползват с уважение в Европа и по света. Трябва да се възползваме от тези дадености!
 

Дежурен Редактор

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

14 коментари

  1. Няма ли в Пловдив млади хора,с подходящо образование и езикова култура,които да представят достойно нашия град?И Стоянов,и Тотев са като комунистическа номенклатура,ставаш за всеки пост без да имаш качества.

  2. Съседе, съседе…предвидимо клиширано етикетизиране с любимото „комунисти“, „демократи“,’ „завистливите българи“ и т.н. Няма принципи, няма нищо. Само комуняги и комунистически синчета са ти в главата. Чичови , мамини и бокови може , щом са наш’те ора. Праисторическа трагедия с мирис на кисело зеле и претенции, но ти със сигурно се взимаш за модерен човек. Жив и здрав бъди!

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина