АктуалноГрадътЗабравеният градИзбор на редактораКултураМненияНовиниОбщина ПловдивПод лупа

Вижте в какво състояние остави Жорж Трак антична сграда Ейрене

В меко казано незадоволително състояние скулпторът Георги Иванов- Жорж Трак предаде на общината стопанисваната от него в продължение на  20 година антична жилищна сграда Ейрене, с безценните й мозайки и артефакти. В това се увери на място обективът на Под тепето.

Наш екип влезе в бившата галерия Тракарт в Археологическия подлез днес, докато вътре вървеше първия оглед на обекта от директора на ОИ „Старинен Пловдив” доц. Елена Кантарева и реставратори от института. Именно това звено поема грижата за забележителния римски подлез, който общината си върна след 20 години концесиониране от страна на Жорж Трак. След този период обаче излиза, че вместо да влезе в нещо, което просто трябва да освежи и да отвори за посетители, градската управа ще трябва да предвиди сериозни средства за капитален ремонт на цялото съоръжение, а вероятно и за цялостно нова визия.

Основната причина за това е, че мозайките в къща Ейрене и обектът като цяло е основен елемент от кандидатурата на Пловдив за ЮНЕСКО. А в момента целият подлез е изключително занемарен. Георги Иванов е изнесъл от бившата си вече галерия Тракарт всичко, включително  сцената, на която се случваха събитията в арт пространството. Това обаче е добрата новина, тъй като така е отворил един от ценните и пренебрегвани досега в галерията елементи- часта от римското кръстовище, откъдето тръгва античната улица към Епископската Базилика. Мозайките са влажни и осолени, има теч, част от външните витрини са напукани. Артефактите са пренебрежително вградени в гипсокартона, принизени до важността на осветителните тела около тях. В същото време половината осветление не функционира. Няма го фронтофисът, демонтирани са експозиционните витрини, изтръгнат е бил дори СОТ-ът. За „чистотата” в помещението дори няма да отваряме дума.

Благосклонно към състоянието на „Ейрене” се изказа директорът на „Старинен Пловдив” доц.Елена Кантарева.

„Бих казала, че състоянието е прилично. Важното е, че от дук нататък ситуацията ни дава възможности ние да надградим обекта по отношение на експозицията, както и по отношение на представянето, а защо не и обогатяване на неговата функция с повече културни събития и събития в областта на опазването на наследството. Но на „Старинен Пловдив” ще отнеме доста време да пригоди обекта както  за туристически посещения, така и за провеждане на културни събития от всякакъв ранг”, коментира на място доц. Елена Кантарева.

Тя се спря на най-безценното в „Ейрене”- мозайките.

„Мога да кажа, че благодарение на вентилатора, който поставихме преди един месец, когато концесионерът предаде на Община Пловдив обекта, поне по отношение на влагата мозайката вече е в доста по-добро състояние. Защото тогава влагата бе констатирана при близо 90 процента. Сега сме свели влагата до 51 процента. Преди месец сме поставили хидро термометри- отчитаме температура и влажност. Овладели сме този проблем с влажността благодарение на вентилатора. Имаме изключително добър опит в това отношение в Епископската Базилика, където от откриването й работят осем вентилатора, които не се изключват. И тук ще ползваме този опит”, коментира доц. Кантарева.

Тя добави, че вследствие на неконтролираната влажност мозайката е осолена и замърсена. „Общината е поискала Комисия по Закона за културното наследство, която очакваме да се състои, за да се определи състоянието на мозайката и да бъдат дадени указания за аварийни мерки по нея, за да бъде преведена към експозиционен вид”, добави директорът на „Старинен Пловдив”.

Тя уточни, че на мястото на демонтираната сцена се е разкрило част от Т-образното антично кръстовище на Декумануса с Кардото, което води до входа на Епископската Базилика.

„ То е ключово от нашата кандидатура за ЮНЕСКО и на него базираме връзката между двете сгради. И в този смисъл може би е по-добре, че сцената е демонтирана, защото сега бихме акцентирали повече на значението на тази улица. В контекста на ЮНЕСКО е важно, че обединяваме серийния обект. Сега той ще се управлява от една институция, така че ще имаме възможност дори да пускаме комбинирани билети и комбинирани беседи. Това ни дава много повече възможности”, каза още доц. Елена Кантарева.

Ивайло Дернев

Един от създателите и главен редактор на сайта Под тепето. Той активно заема гражданската си позиция по всички чувствителни теми за града и развитието му.

10 коментари

  1. Доказателствата, че статията е поръчкова, са като отидете и разгледате „новия археологически обект на Пловдив“.
    Спасителната акция с двата вентилатора! Смехотворно!

  2. Господин Дернев, когато направите толкова за Пловдив, колкото Жорж Трак, тогава можете да говорите. А сега си затворете устата и се хванете на работа, за да видим какво полезно можете да направите за града ни!

  3. Снимките показват точно обратното, състоянието даже е по добро от това в мухлясалата базилика. Идете след 1 месец управление на кантарева и стария град и тогава пак снимайте но без характерните за поръчковите медии фалшификации

  4. А какво беше преди,дайте снимки за сравнение,чакаме продължение.А така какво,едни думи в пространството?
    А какво ще стане после,в коментариите е отразено.
    Ще го търсите,но няма да се ангажира,а и дали и някой друг ще ви се върже.

  5. Започват внушенията за обществото.
    Общината прекрати концесията на един работещ културен център,
    в който всички ходехме с огромно удоволствие и бяхме посрещани като приятели.
    Ще го превърнат в поредното общинско „студено“, без душа пространство.
    В статията има толкова неистини.

  6. Целият подлез трябва да се преосмисли. В западната част има една сграда в която е вградена пешеходната рампа. Това двуетажно недуразумение е изолирано от околната среда. Трябва да се премахне или реконструира така щото да е тематично и функционално свързано с археологията, а не да е кръчма и офиси и магазини отгоре!

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина