Чисто естетическият и морален казус с превръщането на архитектурната емблема зала Лотос в бутафорна пещера, в която ръмжат китайски динозаври, е на път да се превърне в изключително сериозен скандал. Днес на два пъти директорът на Природонаучния музей Огнян Тодоров подчерта, че дъщерята на починалата съвсем скоро арх. Димка Танева- арх. Теофана Михова е прехвърлила авторските права и че проектът за реконструкцията на сградата е бил съобразен с изискванията й. Цитираме го точно:
„ Проектът е съобразен с изискванията на носителите на авторското право на сградата- арх. Михова. Тя прехвърли правата на арх. Пройкова и заедно с арх. Сидерова направиха този проект, който възстанови фасадата на сградата. Интериорът сме го подготвили във визия на пещера, която след като се консултирахме с арх. Михова, носител на авторското право”.
Свързахме се с арх. Теофана Михова, за да установим изненадващо, че тя нито е прехвърляла авторските права, нито е съгласна с онова, в което се е превърнала отвътре съвместната творба на майка й и арх. Мария Сапунджиева.
„ Не съм прехвърляла авторски права, защото не са ми поискани. При разговор с директора на Природонаучния музей Огнян Тодоров помолих да ми покажат проект за промяна на функцията, но такъв не ми беше показан. Питам кой е бил възложил на проекта? Кой го е проектирал? И кой го е одобрил? Кой е решил да се промени функцията на сградата? Защото се свързаха с мен, след като промяната беше направена. Можеше да се организира допитване или конкурс сред колегите и тази знакова сграда, предназначена за деца, да бъде разширена и обогатена откъм дейности, да се отвори към градината и да стане място за интерактивни дейности. И като продължение динозаврите можеше да се разположат в парка“, коментира арх. Теофана Михова пред Под тепето.
“ Още веднъж, не съм прехвърляла авторски права и не съм срещала с арх. Румяна Пройкова. Няма да мълча този път. Защото толкова пъти сме си затваряли очите. Сега дори в памет на майка ми съм готова да се боря, защото тя също се бореше. Целта ми е сградата да бъде възстановена”, заключи арх. Михова.
Сграда „Лотос“ е соц кич от мрамор с дървен таван. През 70-те години на 20 век площадите на областните градове са с плочки от мрамор, магазините по центровете са били с мрамор и къщите във Велинград, строени тогава са със същия мрамор. Явно им се е намирал доста от този мрамор. Тази тогава държавна сграда е строена по съветски образец и проектирана от архитекти, които са били на някаква заплата по трудов договор. Едва ли тогава са имали авторски права и за какво, че са си свършили възложената работа по съветски образец, ли?
Много заинтересувани го играете! Ама капацитета ви е…………
Пройкова на Съд!!!
А праисторическият климатик ще разхлажда в горещите летни месеци пластмасовите студенокръвни и ще им доставя живителна топлина през зимата. Добро творческо хрумване на авторския колектив.
Много са хубави динозаврите, само размерът трябва да е по-голям.
Трийте коментари, пък после го играйте заинтересовани….
Очакваме да се включи някой от Общината да даде обяснение какво и как се е случило. И оставка на директора на Музея за безочливата лъжа!
Общината одобрява нескопосани проекти по най бързия начин,а други се бавят с месеци.Искам да попитам общината има ли естетически критерии?Явно тя гледа членове и параграфи от наредби и закони.Все пак това е емблематичен обект за града.Но на гледахме се на какви ли не нескопосани проекти най вече на жилищни сгради отвън напудрени,а отвътре пълна катастрофа.Но кой го интересува това,проектантите си получава парите,а обитателите щастливи,че имат ИНСУЛА!
Невероятно безочие,нахалство ,не ми стигат думите да окачествя извършеното.На всеки архитект в Пловдив е известен проектант на Лотос.Нима Пиронкова и Сидерова не са знаели,че авторските права са на арх.Михова,жива и здрава.Крайно време е да се спре краденето на авторски права.Къде е КАБ?Съветвам арх.Михова да потърси правата си по съдебен ред.Нарушителите трябва да си понесат вината.Опитайте се да поискате от Пиронкова да отстъпи авторски права,ще нададе вой до ннебет.Нали спада от категорията „придворни“
Егати кича, и бутафорията, дълбаят дъното здраво, такива нелепици със закон тряба да ги забранят, ало „авторите“ на тази боза, това да не ви е аквапарк в слънчака.
Баба Пройкова е прибрала поредната сума, Сидерова е разпределила работата, наемниците са я свършили. Можеше да набучат и някоя бетонна римска колона между шарените динозаври. Интересно, тях кой ли ги е избрал от споменатите в статията?