„Дълбоко съм смутен. Не съм свикнал на толкова внимание и на такива думи. Ще бъда кратък в словото, защото както виждате, тук много съм се разпрострял във формата“ – каза с огромно вълнение Павел Койчев при откриването на първата си самостоятелна изложба в Пловдив.
В плен на емоциите от суперлативите в поздравителните адреси от кметовете на Пловдив и София, както и от впечатляващото есе на поета Румен Леонидов, авторът нямаше сили за повече думи.
Примамен от белия простор на Зала „2019“ – най-голямата в страната, Павел Койчев не се ограничава във форматите и разказва осем истории за Човека и опитоменото от него Животно в бял стиропор, който по магически начин се е оказал послушен пластичен материал в ръцете му.
„Тук има два мои автопортрета – стъпил съм върху гърба на бивола, а това е споменът ми как за първи път съм яхнал кон като дете” – сочи две от гиганските си композици авторът. Но сам знае, че биографичното отдавна е преработено от творческата му енергия в алегория, в архетипи.
“Осемте видения на Павел Койчев са свързани с космическото мироздание, а не с българската митология. Шепотът на вселената тук се чува най-добре, стига да има кой да го чуе” – категоричен е в словото си поетът Румен Леонидов.
А кметът на града – домакин на тази изложба Здравко Димтиров го приветства с думите:
„Привилегия е за мен, че в мандата, в който съм кмет на този хилядолетен град, Вие ни правите истински щастливи с първата си самостоятелна изложба в Пловдив. Възторгът и радостта от изкуството са особено обаятелни тогава, когато артист от вашата висота ни дава възможността да ги изпитаме като се докоснем до творбите му.“
Столичният кмет Йорданка Фандъкова, в чийто мандат беше поставена в езерото на Южния парк емблематичната за големия артист „Водна паша“, му пише: „Творци от Вашия ранг трябва винаги да бъдат подкрепяни от институции, меценати и ценители на изкуството, за да могат да създават произведения, които да се видят от широката общестевност“.
Почитателите на изкуството се надяват това да се случва поне понякога.
Изложбата „Той и То” може да се види до 3 ноември в Зала „2019“ към Градска художествена галерия-Пловдив, ул. „Гладстон“ №32.