Зала Лотос вече е бутафорна пещера, с пластмасови палми и китайски динозаври

Актуално Гласове Изпод тепето Новини
Зала Лотос

Огнян Тодоров: Динозаврите копират естествените видове, но нямат научна стойност

Директорът на Природонаучния музей: Проектът е съобразен с изискванията на носителите на авторското право на сградата- арх. Михова

Бутафорна пещера, пълна с пластмасови палми и ръмжащи китайски динозаври. Така изглежда днес интериорът на една от най-забележителните в архитектурно отношение сгради от 70-те години, създадена от арх. Мария Сапунджиева и арх. Димка Танев за Дом на новороденото и по-късно превърнала се в кръглата сватбена зала Лотос. Новият атракцион на Природонаучния музей бе открит официално днес от директора му Огнян Тодоров, кмета Здравко Димитров, заместника му Пламен Панов, кмета на Централен Георги Стаменов и директора на ОИ „Старинен Пловдив” доц. Елена Кантарева-Дечева.

Вътрешният ритуален амфитеатър бе съсипан още през 2018г., когато стартира проектът за разширение на музея. Още тогава мраморите в овалната постройка бяха премахнати, а ритуалната зала бе превърната в пещера чрез заливане със строителна смес. Прозорците бяха зазидани, за да не влиза нито лъч светлина в „пещерата”, за да е по-автентично, някак. Изваяните преди три години дървета от гипсокартон и днес са си в бившата зала Лотос, но вече съжителстват с куп пластмасови палми, найлонови папрати и четири динозавъра от различни видове, които се движат и издават звуци. Все още се вижда запазената мраморна обредна маса, която служи като саксия за изкуствен папрат. В целия визуален „разкош” изпъква и старата дърворезба на тавана, което подсилва усещането за гротеска. В коридора към овалната зала също ръмжи фалшив динозавър от вида Дилофозавър, заобиколен отново от изкуствени растения. В тази сцена особено се откроява „типичен” за периода Ранна креда климатик.

Резултатът от вътрешната намеса в бившия Дом на новороденото силно директорът на Природонаучния музей Огнян Тодоров определи като експозиция, а кметът Здравко Димитров го похвали за добре свършената работа.

Динозаврите са закупени с 35 хиляди лева, собствени средства на Природонаучния музей. Следващата година се планира да се инвестира в закупуването на допълнителни макети.

„ Със съдействието на общината направихме цялостен ремонт на фасадата на сградата, по проект, който бе съгласуван с Министерството на културата. Проектът е съобразен с изискванията на носителите на авторското право на сградата- арх. Михова. Тя прехвърли правата на арх. Пройкова и заедно с арх. Сидерова направиха този проект, който възстанови фасадата на сградата. Интериорът сме го подготвили във визия на пещера, която след като се консултирахме с арх. Михова, носител на авторското право, разширихме идеята, така че в белите полета на основната зала да се прожектират динамични изображения на период от Ранна креда. Това е да кажем една джунгла, с динозаври, които с посочване с лазер ще започват да се движат. Намерихме изпълнител на това нещо. А това, което сега представяме пред вас, са част от експонатите, които сме поръчали- пет вида динозаври. Някои от тях са леко умалени спрямо естествените си размери. Важно е да уточним, че са произведени от една китайска фирма, която е основен производител на такъв тип артикули. Произвела е динозаври за абсолютно всички държави в Европа. За момента в България не е представяна такава постоянна експозиция”, обясни директорът на музея Огнян Тодоров.

Той уточни, че догодина се планира да бъдат добавени още няколко експоната, сред които и 7-метров тиранозавър. „Разбира се трябва да сложим и летящ вид. Избрали сме един 4-метров птеродактил. Много важно е да уточним, че тези макети са направени по абсолютно реални пропорции с истински съществуващите видове. Не са измислени бутафорни макети, а пресъздават научната информация, която е открита за тези видове”, добави Огнян Тодоров.

Той подчерта, че допълнителна такса за новата зала няма да има, като тя е част от общата експозиция в музей и е свързана с него с топла връзка. Тодоров държа да заяви, че музеят е образователна и научна институция, а динозаврите, които са представени нямат действителна научна стойност. „Те копират естествените видове, но нямат научна стойност. Въпреки това решихме да подготвим експозицията с такива макети поради факта, че децата като влизат при нас един от основните им въпроси е „Къде са ви динозаврите?”. Сега, влизайки при нас тези деца получават емоция, знания, усмивки. Тази емоция е перспектива тези дечица да задълбаят знанията си в това направление и да бъдат провокирани с това. Тази експозиция ни създава основания, да правим тематични лекции със специалисти в сферата на палеонтологията”, каза още директорът на музея.

На въпрос на Под тепето за намесата в интериора той уточни, че дъщерята на починалата по-рано през годината арх. Димка Танева- арх. Михова, е носител на авторските права и тя е посетила зала Лотос. След обща среща с арх. Пройкова авторските права са били прехвърлени. „Говорихме за това отваряне на залата под формата на цвете. По предложение на арх. Михова правим нова част, около 40 кв.м., която ще превърнем в галерия за детско творчество”, обясни Огнян Тодоров. Той уточни, а автор на проекта за ремонт на фасадата е арх. Румяна Пройкова, а вътрешната част е дизайнерско решение на много хора. Авторските права се отнасят именно за фасадата на сградата, а арх. Михова е дала препоръки за интериора, с които музеят се е съобразил, по думите на директора му.

„Искам да благодаря на г-н Тодоров за добре свършената работа. Чухте, че експонатите са закупени със собствени приходи, което е много важно за един музей. Значи той се управлява правилно. Наистина става притегателно място за деца и възрастни. Оценката всъщност я дават хората и усмивките на децата”, каза Здравко Димитров на откриването на динозавърската атракция днес.

Споделете ни във:

28 thoughts on “Зала Лотос вече е бутафорна пещера, с пластмасови палми и китайски динозаври

  1. Палмата е задължителна вътре във всяка пещера.

    Така сме запомнили от ученията на светлия наш вожд иннджинеринга Тотев, ИМПЕРИАЛист и виден тайвански палмолог.

    (Може и ПВЦ, може и алумин, ала стоманените тенекии или нержавейки са най-достойни за ЕСК’2222)

  2. Докога ще караме без „Късна Креда“? (цит.): „…да се прожектират динамични изображения на период от Ранна креда. Това е да кажем една джунгла, с динозаври, които с посочване с лазер ще започват да се движат…“

    Тоя професор са го изтървали от Кукления Театър зад завоя – я сигнализирайте на БАН, на БАНИ или БАНица или БАНда да дойдат да си го приберат, майно льо, и да си го разХАБИЛИТИРАТ по живо по здраво, че да не би да си направим някои изводи…

    Альо, Министър МИНЕКОВ, Фондация „Дом на Кукления Театър“ не те ли е потърсила да й харижеш нещичко?

  3. Директора на музея да отговаря пред съда .Да покаже документ за отстъпване на авторски права!!!!

    1. „Отстъпване“, преотстъпване, продажба, разпродажба, онаследяване, промоции, оферти и АЛЪШ-ВЕРИШ с „авторски права“ нямат нито правна, нито житейска = никаква логика, никакъв смисъл, никаъв ПРЕДМЕТ.

      Каквито и бумаги да ти размахват!

      Точно същото както понятието за БАЩИНСТВО.

  4. Как можахте!!?.? Там ми беше сватбата, сега какво ще кажа на децата си, че произлизат от пещера ли!?!!!?

    1. „Джунгла“ вътре в „пещера“ не вирее, това даже в семинарията го знаят повечето – и то не защото мутр’полит’икът не дава, а защото таквизи са природоНАУЧНИТЕ фактове.

      Децата на „Весела…“, и моите, и твоите са впечатлителни и придобиват и запомнят ПОГРЕШНИ представи от представлението на палячо-директора. След като бъде уволнен поради некомпетентност и некадърност и преди да осъществи заплахата за ОШЕ „ЕКСПОНАТИ“ нека се върне в прогимназията.

      Не като преподавател.

  5. Тепето, шернете го това в телевизиите… Не е нормално такива бутафории дапревземат класата… На същата тази улица посока към Джумаята има такива красиви къщи, срамота че погубваме тези завещани ни класики.
    Длъжни сме да повдигнем казуса. Заради естетиката, която е нужна и на подрастващите феца на Пловдив, и на бабите и дядовците им… Еххх

  6. От какво са направени животните, и кой е авторът им? Ще узнаем ли.
    Това не е промяна а подмяна на Пловдив. Толкова история и хора на изкуството,има в този град а ше показваме това… Срам ни е!

  7. Къде се е чуло културна столица без дибозаври. Дали рок, дали чалга, дали PVC или гледжосан бетон

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.