Арх. Петров за Небет тепе: Инженерингът в реставрацията е практика на непрозрачност и безконтролност, а вероятно и на корупция

Актуално Градът Забравеният град Новини Под ножа

Инженерингът в реставрацията е практика на непрозрачност и безконтролност, а вероятно и на корупция. Това заявява в позиция до медиите директорът на НИНКН и бивш главен архитект на район Централен Петър Петров по повод казуса с Небет тепе. Както той заяви пред Под тепето преди няколко дни, проектът за сакралния за Пловдив обект трябва да бъде преработен, тъй като има съществени пропуски. В писмото, което от Института за недвижимо културно наследство разпратиха до медиите, арх. Петров остро критикува избора на Община Пловдив за реализира така важния проект на инженеринг и за 5-те подобекта и подчертава, че изпълнението е напълно зависимо от строителната компания-изпълнител.

„В България са рядкост строителните фирми с такава специализация. Но има потресаващи примери за унищожаване на паметници на културата от строители. В световната практика методът „инженеринг“ е много спорен, защото строителят диктува на проектанта какво и как да прави. Интересът на строителя е да осигури минимално качество на максимална цена. По тази причина инженерингът е абсурден метод, когато става дума за опазването на културно наследство. Инженерингът в реставрацията е практика на непрозрачност и безконтролност, а вероятно и на корупция.Една от първите ми срещи като директор на института беше с главните архитекти на общините от НСОРБ. Постигнахме съгласие, че лошите практики от миналите години трябва да бъдат прекратени”, заявява в позицията си арх. Петър Петров.

Ето и цялото съобщение от НИНКН:  

През последните дни се разпространяват неверни твърдения на заместник-кмета на Община Пловдив Пламен Райчев за повече от 4-месечно забавяне на съгласуването на проекта „Небет тепе“.

Документите за част от петте подобекта по проекта „По крепостните стени на Филипопол“ се бавят, но не заради НИНКН.

На 23 август 2021 г. община Пловдив е внесла за съгласуване проекта „По крепостните стени на Филипопол“ с 5 подобекта по приключилата преди година Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020 г.“. Защо вносителят се оправдава с НИНКН не е въпрос към института.

Становищата на НИНКН за проектите, свързани с опазването на недвижимото културно наследство в България, се подготвят от експертите на НИНКН по реда на Закона за културното наследство в 4-месечен срок и се изпращат на министъра на културата.  Срокът за съгласуване на проекта за Небет тепе е 23 декември 2021 г.

Проектът за Небет тепе е свързан с емблематични за Пловдив недвижими културни ценности. Процедурата, по която община Пловдив кандидатства, е „Развитие на туристически атракции“ – археологическият комплекс „Небет тепе“ е определен като „атракция“. Избраният метод за възлагане е инженеринг.

За проекта за подобект „Анастилоза, консервация, реставрация и експониране на античен комплекс „Източна порта“ на Филипопол“ директорът на НИНКН арх. Петър Петров е подписал становище на 29 ноември 2021 г. Същия ден документът е изпратен на министъра на културата с предложение да съгласува проекта.

За подобекта „Консервация, реставрация и експониране на археологическия комплекс „Небет тепе“ – зеленина и археология“, научният ръководител на археологическите проучвания София Христева е внесла на 30 септември 2021 г. възражение до служебния министър на културата, че проектът е в разрез със Закона за културното наследство. Археологът подчертава, че проектът не е съобразен с археологическите проучвания през 2016 и 2017 г., а е изготвен въз основа на проект отпреди 15 г. В становището се казва: „Съставителите на този проект не спазват и/или не познават Закона за културното наследство. Не са запознати и/или пренебрегват становищата и заданията към проекта, който подготвят. Не проявяват уважение към археологическата наука и археолозите като учени и към Археологическия музей в Пловдив като институция“.
За да бъде съгласуван, този проект трябва да бъде преработен.

По същата причина археологът отказва да подпише становище за подобекта „Реконструкция на елементите от техническата инфраструктура и благоустрояване на подходи към археологически комплекс „Небет тепе“. Проектът не е съобразен с археологическите проучвания през 2016 и 2017 г., които се осъществяват с финансовата подкрепа на фондация „Америка за България“. Решението на този казус е в правомощията на директора на Регионалния археологически музей – Пловдив и на Община Пловдив. НИНКН няма такива правомощия.

Двата проекта – за подобектите Баятова и Бакалова къщи, са забавени със седмица след крайния срок 23 декември 2021 г. Забавянето е в резултат на съмнения за нарушени авторски права, което наложи допълнителни проверки. През тази седмица становищата ще бъдат изпратени на министъра на културата.

Това са фактите. Ето още няколко факта:

Институтът съгласува всеки проект за намеса след внимателна и подробна проверка и прецизна оценка, така че недвижимите културни ценности да не бъдат омаловажавани до „атракции“ с унищожена историческа стойност. В близкото минало има десетки примери за такива варварски действия и обезобразени паметници на културата.

Бившият министър на културата Вежди Рашидов сведе под санитарния минимум експертите на НИНКН, сякаш с намерение да закрие института. Експертите на НИНКН са свръхнатоварени, защото около 50 души носят отговорността за около 40 000 обекта на недвижимото културно наследство, включително за становищата по проектите за намеса. Регионалното звено на института в Пловдив и всички звена в страната са закрити преди десетилетия по неясни причини. Само един основен експерт подготвя становищата за огромния брой обекти на културното наследство в Пловдив. По тази причина предложих нова структура и увеличаване на експертния състав на института.

Голяма част от проектите за намеса по обекти от недвижимото културно наследство в България са с много лошо качество. Заради това вече са загубени необратимо стотици безценни паметници на отминалото време. Аргументът „да не загубим пари от ЕС“ е несъстоятелен пред опасността да загубим културно наследство заради некадърни проекти.  

Община Пловдив е избрала метода инженеринг за 5-те подобекта на Небет тепе. Това означава, че проектът и изпълнението са напълно зависими от строителната компания-изпълнител. В България са рядкост строителните фирми с такава специализация. Но има потресаващи примери за унищожаване на паметници на културата от строители.

В световната практика методът „инженеринг“ е много спорен, защото строителят диктува на проектанта какво и как да прави. Интересът на строителя е да осигури минимално качество на максимална цена. По тази причина инженерингът е абсурден метод, когато става дума за опазването на културно наследство. Инженерингът в реставрацията е практика на непрозрачност и безконтролност, а вероятно и на корупция.

Една от първите ми срещи като директор на института беше с главните архитекти на общините от НСОРБ. Постигнахме съгласие, че лошите практики от миналите години трябва да бъдат прекратени.

Арх. Петър Петров,

директор на НИНКН

Споделете ни във:

18 коментара за “Арх. Петров за Небет тепе: Инженерингът в реставрацията е практика на непрозрачност и безконтролност, а вероятно и на корупция

  1. Както в Пловдив-Он-ЛАЙНА “сайт” така и тук при по-значителна дискусия изпълзяват малоумни “Безпризорни КИБИЦИ” опитващи се да откажат други участници с ЛИЧНОСТНИ нападки Ad Hominem.

    Надали . . . кис-кис . . .

    1. А как да е иначе, като те личностите са такива: не само за нападки, а направо за проверка, примерно от финансова полиция

  2. Пак се вижда конската глава на Тотев зад статията, и на оня мушмурок кметчето на централен.

    1. Ами конската глава пита. Другите депутати от Пловдив защо мълчат и само папкат депутатски заплати. Нали затова са пратени там . Лудият Минеков лъга , лъга , сегашният не знае къде се намира и защо е там. Точно така трябва да се прави, да се притискат недоносчетата, дано родят нещо

  3. Тоя същият архитект не се ли е вихрил из Пловдив по Бай Тошово време? Ми що се прави на голям демократ склеротикът?

    1. Кажи де, кажи НяЩО по вапросо, не са стиснявай!

      Кат’ нямаш нищо за “казване” – мълчи си!

      Глуповато (“Бай Тошово време” дрън-дрън -ти тогава не беше КИБИК никак даже, нали? Партиец? Отрядник? Комсомолка? )

  4. Тук показва полет на мисълта един побъркан и нещастен и твърде остарял архитект, вещ по всички въпроси.Горкият, жив е за оплакване! Тежка жизофрения- сто процентов диагноза.

    1. Щом НЯМАШ ВЪЗРАЖЕНИЯ по нищо, значи каквото е написал човекът е …правилно, не ли?
      Кой каквото тук коментира все е “последна дума” която става пред-последна когато някой друг прибави друго.
      А за “БАЙ ТОШОВО ВРЕМЕ” закачката е глуповата = засяга цялата нация от която БКПартийци бяяхте само малцина по-първи хора (“Безпристрастни Кибици” след 1990)

      1. Тоя безпартиен психиатър не знае, че думата на Език Свещен е
        ШИЗОфрения, а не Жизо.

        В някои по-академични среди (БАНда) употребяват по-старата коренова форма:

        СХИЗОфрения. Коренът както в …СХИЗма, разцепление, раздвоение.

  5. “Арх. Петров за Небет тепе: Инженерингът в реставрацията е практика на непрозрачност и безконтролност, а вероятно и на корупция”

    Е, господинът Петров няма как да не е съвършено наясно.
    Все пак собствената му жена, Петкана Бакалова (с която иначе се правят, че не се познават, когато това им изнася), лично беше много деен участник в инжинеринга на “Главболгарстрой” за новата Галерия на Художнците на ул. “Гладстон”.

    Великата арх. Бакалова дори отказа на обществено обсъждане да покаже проекта си за галерията, защото договорът ѝ с “Главболгарстрой” не позволявал и щяла била да изгуби свидния си хонорар…

    Ама иначе на приказки и двамата са същински светци и поборници за правда 🙂

    1. Каменице, кат’ са прибираш по тъмно по осовата линия на улицата да крачиш, като редовно поглеждаш през рамо . . .

      Има Деятели, знаеш.

      Активисти. Апаратчици. Трудни времена са, маскираме се повсеместно, и с огромни черни очила – ясен ми е намекът, не ли?

  6. ТРИ различни проекти да сгъчкаш в една кошница – па да ги струпаш накуп в Института и да очакваш мигновени бурни нестихващи овации, аплодисменти и ОДОБРЕНИЯ само те разобличава колко си неподготвен чинов . . . Сановник.

    Което отдавна се разбра още преди БоГРОЗЕВ от СофЖилФонд да отпътува (все се надахме че и не само той . . . със “проектите” от Пловдив’2222; пък напоследък и с въвеждането на тенек… ПВЦ Динозаври в . . . “Музей” за да настигнем НовоСело).

    НИНКН Директорът директно да издиректира Общината да му партньорства компетентно, а не калинко-дилетанЦки. Зает човек е, цялата територия му е на главата. Стига читалищно равнище!

  7. Разбираем е инстинктът на чиновник Петров (вследствие от схоласта проф. Кръстев, който го назначи) да умножава бройката подчинени способни на ясно отчетливо надвикване: “Прав Е Шефа!”.

    Страховит срещу . . . СОБСТВЕНИЦИТЕ? Само че като се замислиш, #КОЙ е собственик на какво – то не са само градски къщи, както си представя Петров, на които да тормозиш стопаните е лесно. МАДАРСКИЯТ КОННИК с такъв подход не можеш да защитиш, нито Скалните Църкви в Иваново (апропо множеството манастири и изоставени църкви да не би да очакваме българосъветската БПЦ Лимитед да ги финансира, дето само …цицат…?) Безценната НАРОДНА “вернакуларна” архитектура = гиздави къщици из китни, но изоставени обезлюдени селца дето осиромашалото население вече няма сили и средства и смисъл да поддържа – с какво сплашване ще спасяваш? За Казанлъшката Тракийска Гробница със оглушки и със закани към стопани далеч няма да достигне Петров, ако изобщо се интересува от Наследство, а не от . . . именно!

    Френската му школовка е добра, но е само …френска, местна, локална, махленска, връзкарска. Истински капацитет се придобива в International Center for Restoration and Conservation =ICCROM= в Рим / Трастевере на ЮНЕСКО, в който за лектори гостуват световноизвестни практици с доказани ФИЗИЧЕСКИ РЕЗУЛТАТИ, а Директор се избира / назначава за срок.

    “ИнДжинеринг” е доказано инструмент за КОРУПЦИЯ.

    Старините се нуждаят от ФИЗИЧЕСКИ грижи, от дюлгери вместо от дървени философи, биячи , забранители и чиновници.

    Както ИПК (впоследствие признат за Национален) се създаде от великия проф. арх. Пейо Бербенлиев и работеше с пълна пара през 70-те и 80-те до КулТурския Рашидоолу Ефенди . . .

  8. А какви ги вършат двамата или тримата зам.кметове,които отговарят за културата,не могат или не искат да озаптят г-н Пламен Раайчев,който с действията и бездействията си компроментира доброто име на града и Общината?То бива простотия ,но инженеринг в реставрацията…..И да внимават от”Старинен Пловдив”за паважа-г-н Райчев има нездрав интерес към този материал-справка сиенитните павета на ул.”Карловска”

    1. Преди да подскача под закачки от СелСъвета Петров следва да се съпикяса и да ЗАБРАНИ ПРОИЗВОДСТВЕНИТЕ МОЩНОСТИ ЗА “АНТИЧНИ” КОЛОНАДИ от стоманобетон в Йонийски Стил, в Дорийски, със или без канелюри, в две разцветки / три размера, търсени от албанските туристи от по-висока класа . . . и вдъхновени от творческия полет на КултАрхеолТуристСЕРГИДЖИЙСКИЯ ЗАМ- П.П.

      (Ако беше хвърлил “едно око” -на заплата ГлавАрхЦЕНТРАЛ- колко колони, колко капители на разкопките “Източна Порта” щеше да преброи, а? А? Я сега огледай “одобрените” чертежи дали не изобилстват с измислени оперетни . . . аркади? КоринЦки? Композитни? Динозаврите са доказана атракция в “Музеи” из Града, както и стрелбища, пързалки и пенис-кортове)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.