За сравнение, стандартът за къщи с такива обеми днес е 25 сантиметра дебелина на тухления зид, плюс изолация и мазилка
Сградата е богато украсена с щукатурни елементи- хоризонтални пояси, вертикални ивици, монети и кръгове. Обемът е раздвижен, сполучливо хармонира със съседната сграда, пишат експерти за постройката в края на 70-те години
Иво Дернев
Собственикът на съборената шнитерова къща- паметник на културата оправда влизането на багерите в имота му с конструктивни проблеми на постройката, появили се след поройните дъждове. След случилото се няма как твърдението му да бъде потвърдено или отречено, а и вече няма значение. Така или иначе красивата стара постройка е унищожена и така или иначе инвеститорът е нарушил законите, очевидно готов да поеме бъдещите финансови санкции от институциите.
Под тепето обаче се добра до документ, който отваря някои въпросителни. Според докладна от края на 70-те години, когато къщата е била вписвана като паметник на културата, конструкцията й е достатъчно масивна, а тухлените стени са с дебелина 60 сантиметра. За сравнение, стандартът за къщи с такива обеми днес е 25 сантиметра дебелина на тухления зид, плюс изолация и мазилка. Скъпото и луксозно изпълнение на зидарията може да набъбне до 38 сантиметра тухлен зид, плюс изолация и мазилка, но подобно строителство се прави изключително рядко.
Според справката от края на 70-те години, събореният паметник на културата е построен през 1912г. за жилище на влиятелен пловдивчанин. Имотът се национализира след 1944г., а през 1974г. постройката е превърната в детска градина.
„Сградата е двуетажна, с асиметрична фасада. Плановата схема е вестибюлна. В партера входният вестибюл обединява около себе си два салона, свързани портално, дневна и малка кухня. Вестибюлът има само свързваща функция. Вторият етаж има идентично разположение, но вестибюлът изпълнява функциите на хол.
Сградата е богато украсена с щукатурни елементи- хоризонтални пояси, вертикални ивици, монети и кръгове. Обемът е раздвижен, сполучливо хармонира със съседната сграда. Конструкцията е масивна. Стените са тухлени, с дебелина 60 см.”, пише в докладната.
Тя, за жалост, ще остане едно от малкото исторически сведения за това наследство на Йосиф Шнитер, заедно с няколко черно-бели фотографии, една от които успяхме да намерим. Насладете й се.
Obikoneveno ne blog’iram , nose vklu4vam sa 2’ri put … ( Ne zhiveia vuv PLV ot nachaloto na 1990’god ) , no sum vsriven ot Alchnosta i Besdarieto na starosagorski isrodi KOMUNISTi – stanali kapitalisti … Vsemat se Top Obecti ( na ul iv Vasov , ul sofr vrachanski ) sega na Centar ot hora niamasti nisto obsto sus Nastroenijata , Misleneto , Life’style’a na PLV’chani … starosagorski IZRODI , mrusna prodazhna BULGARSKA paplach , niamasta VISIATA sa NISTO , NOTHING , NISHTS , NADA , ZILCH , ZERO !!!
“Neokor 18“ na4elo sus Veronika IVANOVA sus iniciativata da prodava na Centara ( Shniter House ) na ceni Euro 2’000 / Kv’ … Dano susnanieto na PLV’chani NE E suvsem Zaginalo !!! vuv momenta prodavat ( imot.bg/Garagi)
podsemen Garazh ( sus nerealna kvadratura ) i parko miasto sus FALSHIV statut na garazh ( obiavena kvdr 17 – realno 10 kv/m ) … Suvetvam , Obstesvenoto mnenie dase PROTIVOPOSTAVi na tasi Sagorskata IZMET !!!
Ship them OUT , SHIP THEM OUT , SHIP THEM OUT of the City , Burn THEM down , IZRODi starosagorski …. Fucking OUT !!!
Първо си избираш някой бездарник с позиции където е нужно, после действаш като мутра. В конкретния случай тия тръгнаха от старозагорската стопанска номенклатура, преобразила се в капиталисти.
Борис, естествено, не е прав. Къщата е именно масивна. Носещи тухлени стени, в сутерена от камък, подове от гредоред. Друг вид строителство е паянтовото. Там носеща е дървената конструкция. Такива са повечето от сградите в Стария град. Съвременното жилищно строителство обикновено е скелетно стоманобетонно, при него стените са ограждащ елемент. Освен това тухлите в старите сгради са 28/14 см и при Шнитер е обичайно общата дебелина да е 60 см заедно с фугите и дори 90. Вероятността сградата да се срути от дъжда беше нулева. Очевидно за инвеститора с Вероните и проектантите му, Пройкова и небезизвестния ѝ помощник, събарянето е било преднамерено. Едва ли при възстановяването на сградата декоративните елементи ще бъдат повторени коректно, съдейки от досегашната им творческа практика.
Нищо няма да е повторено. Тук са свикнали да правят реплики външно опаковани и декорирани със стереопор. Ясно е като бял ден.
Иво Иво. Поздравления за инициативата да се доберем до тази информация за погубената къща.
Колкото и да не искам да звуча/и песимистично Пловдив изгуби огромна част от чара и красотата си. Още по-лошото – и духа си. Не прилича на нищо вече. Махат се павирани улици и тротоари, заменят се с тези безлични земелроци, бутат се паметници на културата, други ги подпалват. Строят се т.нар. нови кооперации некачествени и грозни. На обществото му замазват очите с някакви проекти от тъпи по-тъпи. ПРИЧИНА: Всичко е от немотия , немотията води до алчност. Липсата на култура до просташки живот и изпълнения , на които се наслаждаваме в кавички сега.
Извинявам се за негативизма.
Успех.
Жалко !
СПРЕТЕ ГИ ЗА БОГА !
УНИЩОЖЕНИЕТО НА КУЛТУРНИТЕ
ПАМЕТНИЦИ Е И УНИКОЖЕНИЕ НА
МИНАЛОТО НИ И СЪЗНАНИИЕТО НА БЪЛГАРИНА ! ДЕЦАТА НИ НЯМА ДА
БЛАГОДАРЯТ ! Историята на един град е също ВАЖНА ! ?
Направете комитети за оглеждане и опазване на такива сгради, независими от подкупващите се представители на местната власт !
Организирани граждани ?
Не искам да оправдавам собственика, обаче тук има доста глупости написани от някой, който не е много в час.
От конструктивна гледна точка няма такова понятие „достатъчно масивна“, малко или много масивна. Има масивна и НЕмасивна. Това,че сградата има 60см. зидове не прави конструкцията масивна.
Освен това една зидана стена се прави от тухли със стандартна ширина 12 и 25см. Тоест няма такъв вариант „25 сантиметра дебелина на тухления зид, плюс изолация и мазилка“ или „може да набъбне до 38 сантиметра тухлен зид, плюс изолация и мазилка“. Стените се получават 25см БЕЗ мазилка и изолация или 38см при по-скъпо изпълнение, пак БЕЗ мазилка и изолация.
Няма архитект в България , който да проектира ( да направи ) такава къща, още повече строител който да я построи.
Следете дали ще се случи същото и с археологията под къщата.
Там е центъра на античния град.
Пише се с главна буква – „Шнитерова къща“, „Ботев герой“.