От Операта отчетоха ръст от 60 % в приходите спрямо 2018 г.
Спектаклите и концертите от програмата на OPERA OPEN 2019 привлякоха общо 22 000 зрители и отчетоха ръст от 60 % в приходите спрямо 2018 година. Такава позитивна статистика отчете днес Държавна Опера Пловдив. До голяма степен ръстът на публиките и приходите се дължи на развитието на оперния туризъм: международната публика (включително организирани туристически групи от Испания, Швейцария, Гърция и Франция) бе 30 % – факт със сериозна добавена икономическа стойност за хотели, ресторанти, транспорт и търговски обекти в град Пловдив.
Безспорно OPERA OPEN бе основен акцент в програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019. Платформата се утвърди като един от водещите европейски оперни форуми на открито, свързвайки името си с най-талантливите български и международни артисти, привлечени да участват в творчески проекти на сцената на Античния театър в Пловдив. Доказателство за качеството на фестивала е нарастващото желание на световни имена да работят с артиста на Опера Пловдив, а след гастролите им тук да се връщат отново с нови идеи за съвместни проекти.
През 2019 се чувствително се засили интереса на специализираните международни медии от Австрия, Великобритания, Франция, Румъния и Русия, които изпратиха свои кореспонденти да отразят продукцията на OPERA OPEN.
Постановките на OPERA OPEN провокираха и обогатиха взискателната публика. За първи път сменихме гледната точка като поставихме зрителите на сцената на Античния театър, a каменните редове се превърнаха в „бял екран” за мултимедийни проекции – авторска концепция на режисьора Нина Найденова за откриващия спектакъла „Огънят/Празникът”, заявиха от културната институция.
Постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода попадна в интереса на специализираните международни медии и Опера Пловдив бе официално включена в списъка с партньори на музикалния канал MEZZO редом до Ла Скала и Метрополитен. Над 7000 души посетиха камерното бароково заглавие на Античния театър, което е феномен за подобно заглавие.
През 2019 публиката на Античния театър имаше възможност да се наслади на изпълненията на световни имена, сред които звездния тенор Хосе Кура в ролята на Отело, балетните премиер-солисти на Московския академичен музикален театър Ксения Шевцова, Дмитрий Соболевски в „Лебедово езеро”, джаз-сензацията от САЩ Лиз Райт, както и едни от най-актуалните български оперни певци с международна кариера.
От 2019 година децата на Пловдив също имат свой оперен фестивал OPERA OPEN с Госпожа Опера, който се проведе край обновения фонтан на Бунарджика и даде заявка за разрастването му догодина. Фестивалът бе застъпен в концепцията за развитие на публики и политики за деца в новата концепция за управление на Опера Пловдив.
„ Концепцията и програмата на OPERA OPEN 2020 са подготвени и датите за ползването на Античен театър вече са заявени пред ОП „Старинен Пловдив”. Чрез Асоциацията на българските туроператори имаме официално запитване за обявяване на спектаклите за 2020 поради интереса от чужбина, затова настояваме да имаме гаранции за Античен театър максимално бързо, а не през януари 2020, когато отново ще е твърде късно за договаряне с туроператорските фирми. Стои отворен и въпросът с финансирането на Opera Open и след 2019 година. Растящият интерес към летния фестивал е директно свързан с качеството на продукциите и ранга на гостуващите солисти, които зависят от гарантирано адекватно финансиране. По проекта от ОФ Пловдив 2019 са покрити през различните години средно между 35 % и 45 % от разходите за фестивала”, заявяват от Операта.
Днес бе обявена и премиерата на спектакъла „Фалстаф”, която ще открие новия оперен сезон. Последната творба на Верди по пиесите на Шекспир „Веселите Уиндзорки” и „Хенри IV” е под диригентството на Павел Балев – ръководител на Филхармонията в Баден-Баден. За ролята на комичния шекспиров персонаж режисьорът доц. Нина Найденова е поканила баритона Кирил Манолов – провъзгласен за „най-добрия Фалстаф на нашето време” от Рикардо Мути. В премиерната постановка ще вземе участие и световната прима Марияна Пенчева. Заглавието се изпълнява за първи път в Пловдив.
На 78 години, 16 години след Аида и 5 след Отело, Джузепе Верди създава своята последна опера, 26-та поред и трето музикално-сценично произведение по Шекспиров сюжет след „Макбет“ и „Отело“. В нея сър Джон Фалстаф е пройдоха, корполентен, чудовищен, алчен и лаком, и както повечето комични персонажи от това време – той е страхливец, за когото жените са „хлеб насущний“. Заедно с това Фалстаф е и алегорична фигура на старостта с присъщата и отчаяна ненаситност.
Вместо в средновековието, премиерната постановка „потапя” чревоугодника и рогоносец Сър Джон Фалстаф в колоритната атмосфера на La Dolce Vita – епохата на „сладък живот” в Италия от 60-те години на миналия век. Сценограф и художник на костюмите е Елена Иванова, хореографски дизайн – Анна Пампулова, хормайстор е Драгомир Йосифов.
В ролите се редуват солистите Михаил Пулиев, Свилен Николов, Август Методиев, Марк Фаулър, Георги Султанов, Александър Баранов, Димитър Зашев, Борис Кучков, Момчил Караиванов, Евгений Арабаджиев, Александър Носиков, Марияна Панова, Светлана Иванова, Вера Гиргинова, Валерия Мирчева, Анита Дафинкса – гост, Елена Чавдарова – Иса, Цветанка Ангелова.
„Фалстаф” е с участието на хор, балет и оркестър на Опера Пловдив.
Билети се продават на касата на Операта и в мрежата на ивентим. Налична е и онлайн услугата за билети „разпечатай у дома” на eventim.bg
Редно е ръководство на Пловдив 2019 да си направи изводи. Стотици събития които бяха посетени от организаторите си и малцина техни познати. Единствено програмата на Opera open, театъра и One dance week беше обявена предварително и успяхме да си купим билети. Всички останали събития са провал и ще бъдат запомнени само с усвояване на пари или посредственост.
Събитията се обявяват с месеци предварително за да може да имат успех