Никой не строи православни църкви в циганските махали
Всичко това е политика
Интервю, което поражда повече въпроси, отколкото отговори
Таня Грозданова
Стига да имам акъл да отговоря. Така казва Нидал Алгафари преди да започнем с въпросите. Нидал е съвременно арабско име и означава „борба“. Разказал е преди това на четящите пловдивчани, дошли в Конферентната зала на НБ „Иван Вазов“ на представянето на книгите му „Боже, защо Господ лъже?“ и „Аллах, ти милост имаш ли?“
Нидал Ахмад Алгафари е роден в София в семейството на сириец и българка. Завършва „Кинорежисура“, автор и режисьор на студентското предаване „Ку-ку“, включително и това за АЕЦ-Козлодуй, за което бива съден. Според Комисията по досиетата е бил агент на бившата ДС. Бил е изп. директор на БНТ, оглавявал е най-дълго от всички, като делегиран продуцент „Шоу и развлекателни програми“. Продуцент, съсценарист и режисьор на игралния филм „Ла донна е мобиле“, режисьор на документалния филм „Сирия – история и легенди“, продуцент и режисьор на телевизионните предавания „Наблюдател“ и „Анонси“, дълги години се е занимавал и с политически PR. Женен е за Мадлен Алгафари, имат дъщеря и син.
Как оценявате Българската православна църква в момента?
Българската православна църква мога да я разглеждам от много страни. Ако я разглеждам като история, то по десетобалната система и слагам 11. Ако я разглеждам като изкуство – слагам 12.
По-скоро как стои тя в обществото, влиятелна ли е според вас?
Ако я разглеждам като хора, човеци, изпълнени с всичко човешко, което не им е чуждо, трудно мога да дам повече от 2. И то защо? Защото църквата (поне аз така мисля) – попът, едно време е бил нещо като моята Мадлен. Той е бил психотерапевтът на селото, на махалата. Той е бил този, който е разрашевал проблемите, който е потушавал страх, който е утешавал и е участвал в работата. За съжаление, сега тези хора се отдалечиха много.
Защо се случва?
Дали защото сега изведнъж им се подаде възможност за някакви безумни такива страсти свързани с Мамона (не съм сигурен дали е само Мамона), но е факт, че загубиха много от позициите си. Скоро се сърдиха и се обиждаха за това, че имало въпрос за йога и за йогизма. Само че йогите ги има навсякъде и клубовете за йога са пълни, докато храмовете у нас се изпълват с хора само по празници и то 99% от хората даже не знаят защо са там. Знаят, че има едни клонки, които трябва нещо да ги правят. Знаят, че там някаква свещ трябва да запалят, ама защо, за какво го правят това нещо там?! Духът на това нещо, което го правят, трябва някой да им го разясни. А обяснението не става от високомерието на това, че ти си митрополит или си владика. Трябва да се снижиш и да отидеш в къщата на човека, да му го говориш и обясняваш.
Даже едно слово имаше на патриарха, мисля че за миналата Коледа, в което той излезе и призова хората да помогнат на бедните. За съжаление, трябва да се погледне сам себе си в огледалото. Той самият, като човек е изключително благ и красив, и приятен, и с гласа му – изключителен певец…, но трябваше да се види в позлата по него, трябваше да види в тия синджири огромни, които ги носи от злато… Само жезълът му би могъл да храни едно бедно село в продължение на няколко години. И тъй като той трябва да е примерът, който е за нас най-близко до Христа, Христа никога е нямал злато по себе си, Христа никога не се е возил, ходил е пеша, никъде не не е бил пазен от някакви телохранители, никога не е лелеел за някакви постове, за това да бъде възвеличаван, като някакав богаташ.
Тези хора просто си объркаха темите, за мое най-голямо съжаление. Тези хора, дали защото времената са били такива и повечето от тях са израснали в онзи строй, в който ДС се е намесвала, дали БКП-то, всичко може да го изтълкуваме. Факт е обаче, че тези големци в църкованата йерархия по никакъв начин не спомогват на тези, които са красиви и добри християни, които са много долу. Най –крещящият пример: на онзи бай Добри кой му помогна от тях? Какво направиха за него? Някакъв обяд ли му дадоха? Да го викна патриархът при него, да му каже благодаря, да му целуне ръка. Като патриархът е длъжен да му целуне ръка. Да не казвам, че според традицията и обичая патриархът на бай Добри трябва да му измие краката. Е това е обичай, който изисква да се смириш.
Аз например не бих могъл да приема, че патриарха ми ще измие краката на един от неговите служители в Синода, защото това е лицемерие. Те засвидетелстват внимание на тези, които им помагат, но не на онези от тях, които са най-долу в обществото. Това да си някак си горе при големците по коктейли, това направи така, че да отблъснат хората.
Аз вярвам че хората ходят на църква. Да, но защо? Защото има някаква такава красота в църквата.
Но защо точно, каква е целта на това нещо?!
Защо според Вас няма разнообразие на книги за деца и тийнейджъри, издавани от БПЦ по подобие на други църковни общности?
Защо, има и ние ги знаем – на адвентистите на йеховистите. Има ги и то много. Ето има ги.
Знаеш ли защо няма? Защото в това пространство вакуум няма. Когато ти имаш един благ, добър, словоохотлив, сладкогласен, като нашия патриарх, когато той отиде при дечицата-долу, в една детска градина и седне, и им разкаже за Христа по начина, по който ние го разбираме, да им разкаже за онези хубави случки, със сигурност ще ги заинтригува. Но когато се величаят отгоре и ги оставиш е това!
Защо само искат да наложат вероучение в училищата?
Аз съм убеден в едно нещо – много е хубаво да се изучава вероучение, но когато искаш да изучаваш вероучение, готов ли си с кадрите за това нещо. Подготви си ги. Ще ви дам пример с един човек, който беше изключителен в това, казва се Мариян Стоядинов. Той беше първото момче, което започна да преподава вярата в предаването „Ку-Ку“, като за съм го поканил и му направих тази рубрика. Този младеж беше толкова ентусиазиран, толкова красив, толкова хубаво говореше, че и патриархът не може да говори като него. Този човек е първият, който започна да получава писма, любовни писма от момичета. Не Слави, не Влади Въргала, не! Мариян – първи. Защото този човек не каза никога лоша дума. Той говори много хубаво, нещо като Димитри Иванов, само че говори за вяра. Такива хора какво става с тях, къде отиват? Той може ше да бъде перфектният говорител на Синода, ако не митрополит. Сега в момента преподава теология във Велико Търново.
Вижте сега какво се случва. Има ли циганска махала в България, в която да се изгражда християнска православна църква? Повечето са или ислямски храмове, или са евангелистки. Защо ги няма нашите там? Защото това са цигани, за тях това са друго качество хора. Те ги изоставиха!
И вече всички други простотии, които се случват ги има навсякъде. Сега ние гоним нашите, че били хомосексуални по манастирите. Ми да, хомосексуализмът го има. Дали ни харесва или не ни харесва, макари и да го осъждат, ми да – има го. Но къде, къде по-лоши неща има, да кажем при католиците, в исляма… Но там тези хора успяват, по един или друг начин, да се съберат един до друг и да си помагат. Тук обаче не се помогна на Филарет. Аз смятам, че църквата трябваше да го защити. Първо – защото той е един от нея. Когато ти застанеш зад един такъв човек и го защитиш, аз ще знам, че утре, когато аз отида в църквата да поискам помощ ще ме защитиш. Като виждам как се разправяш със собствените си хора, как да отида?! Хомосексуализмът – дали добър или лош – това е друга тема, но ти си длъжен да защитиш този човек, като духовно лице, което е застнало в онзи манастир. Да кажеш: да има и такива неща, но този човек е направил това и това хубаво. Или искате да ми кажете, че всики те са само лоши?!
Всичко това е политика.