Известният живописец Николай Няголов ще представи своя голяма юбилейна изложба „ПО ПЪТЯ“ в Зала „2019“ на ул. „Гладстон“ 32 от 7 до 26 ноември 2023 г. Изложбата ще се открие на 7 ноември в 18:00 часа.
Тя има ретроспективен характер и включва негови произведения – живопис и рисунка, създавани в различни години през последните три десетилетия. Ще се видят както линеарни и декоративни композиции, така и експресивни живописни решения, като най-ранната творба датира от 1992 г.
Николай Няголов е роден на 2 ноември 1963 г. в Ловеч. През 1982 г. завършва ССХУ за приложни изкуства в Троян, специалност Керамика. През 1988 г. се дипломира в специалност Графика във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ при проф. Мотко Бумов.
Член е на Съюза на българските художници и на Дружеството на пловдивските художници.
Николай Няголов има десетки самостоятелни изяви в България, САЩ и Германия. Участва в международни изложби и съвместни проекти, по-важни от които са:
„Мир между пространствата“, Виена; „Съвременно българско изкуство“, Белмонт, САЩ; „Български художници“, о-в Св.Ахил, Гърция; Триенале на творби върху хартия, Тайпе; „Балканска среща“, Охрид; „Българско изкуство“, Магдебург; „В търсене на отражението си“, Пловдив; „Културен мост Германия – България“, Берлин и други.
Негови творби са притежание на меценати от България, Великобритания, Германия, САЩ, а също и на няколко музея на изобразителното изкуство в България и чужбина.
От 1989 г. е редовен преподавател по рисуване и комбинаторика в Национална гимназия за сценични и екранни изкуства в Пловдив.
Изкуствоведът и директор на Градска художествена галерия – Пловдив Красимир Линков пише за него:
„Да е прецизен и впечатляващ, да владее материала и да експериментира с подчертан естетически жест върху техниката и технологията на живописване, е част от артистичната философия и практика на художника Николай Няголов.
За да индивидуализира своите въображаеми абстрактни пейзажи, той вписва няколко ключови знака като луна, звезди, дърво, риба или спирали. За да създаде нова реалност, колажира натурни отломки, без да бъде изследовател на природата или бита. При него посочването на художествени взаимовръзки и изпращането на идейни послания става чрез заиграване с богатството на формата, проблемите на разнородната фактура и възможностите на цветовите гами…“