Градът

Арх. Прокопиев не знае защо са демонтирали арката на Димчо Павлов

Харесвах този знак, беше на точното си място, обяснява той

Познавах бегло твореца. Помня само усмивката му и огромните мустаци , а ръцете  като лопати, връща лентата архитектът

Осветената по идея на арх. Прокопиев аркаПреди реконструкцията на градината портата на Димчо Павлов водеше към никъде Публично обругаване. Така творците определиха демонтирането на гранитната творба на знаковия пловдивски скулптор Димчо Павлов от Цар-Симеоновата градина. Както писахме вчера, арт гилдията се възпротиви остро срещу решението на общината да „измете” от парка арката на покойния маестро. Колеги и приятели на Павлов са възмутени от акта на администрацията и го определят като варварство и вандализъм. Под тепето потърси и арх. Петко Прокопиев, по чийто проект се реконструира Цар- Симеоновата градина. Той предпочете да напише нещо по казуса, от което разбираме, че според него мястото на арката е в парка. А и тя бе част от проекта му.  

Харесвах този знак, имаше нещо много силно в него. Може би  защото приличаше на арка, подход към нещо, или просто едно  голямо „П”. По мое настояване беше развалена готовата настилка, за да бъдат вградени осветителни тела в  основата му. Разбира се, че го има в проекта, осветлението беше пропуснато. Беше на точното място, през него  продължихме оста на Деметра, която спираше странно в една занемарена буренясала площ. Изследвайки тази визуална ос на подхода от фонтана към градината ситуирахме градинския павилион. Това е единствената част от парка, която  е възстановена по стари кадастрални карти /буквално прекопирана/ във вида, както е била преди повече от 120 години.  Затова настилката там  е различна, от естествен паваж – този дето майките с бебешките колички и лачени токчета не харесват. Какво по-логично там да бъде паметния знак на  Първото българско изложение с картата върху полирания черен гранит. Беше интересно и за децата – качваха се върху него и се снимаха.

Димчо ПавловНе знаех, че е творба на Димчо Павлов. Познавах го бегло, беше отдавна – аз млад архитект в ТПО  Пловдив, а той работеше по  наши проекти в сградата на сегашната Областна администрация. Имаше едно понятие по онова време – синтез на изкуствата в истинския смисъл на значението му. Монтираше  каменни пластики по фасадите, размяташе каменните кълба като детски топки. Помня само усмивката му и огромните мустаци , а ръцете  като лопати. Запомнил съм още едни такива ръце –  на Петко Москов, за жалост и той не е сред нас.

Защо демонтираха този знак – не знам. Истината е, че няколко дни след това ме откриха случайни, а може би неслучайни хора и питаха  знам ли къде е , за да го купят.

Дежурен Редактор

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

13 коментари

  1. Ще работиш върху един обект и няма да проучиш неговата история,да разбереш кои творци са допринесли за него преди теб!
    архитект с претенции не бих оправдал!
    А какво стана с детската площадка в градината,за която Димчо имаше одобрен идеен проект,минал през Държавна комисия по синтез на изкуствата,приет на съвет към САБ?
    Къде са авторските права на автора?
    cпете спокойно,Сташа,Вера и Чочо напуснаха Пловдив едва ли някога ще се върнат

  2. Е нали ще ставаме кУЛТУРНА столица… Трябва да се разчисти терен за нови „инсталации“! Стенопис на Йоан Левиев в културния дом, скулптури на Кольо Савов от главната… За какво са ни?Неизброими са своеволията на управляващите без да се допитат до обществеността
    , но пък какви чешми само правят…

  3. В Цар Сиеоновата градина много хора си проявиха творческите инициативи. Така стана и с Арката, или строителят се е объркал, защото не беше предвидено да се маха, или някой общинар. Що се отнася до „подовото осветление“, арх. Прокопиев няма никаква вина. И то е инициатива на друг.

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина